اعترافات آرش تحت فشار به دست آمده

نویسنده

» نسرین ستوده وکیل یک اعدامی در مصاحبه با روز:

به دنبال اعلام احکام برخی از دستگیر شدگان بعد از انتخابات ودر این میان صدور حکم اعدام برای ۵ نفر، نسرین ستوده وکیل آرش رحمانی پور که توسط شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی به اعدام محکوم شده، در مصاحبه باروز گفت: اساسا هیچ مدرکی برای صدور چنین حکمی وجود ندارد. وی در این گفت وگو همچنین زوایای تکان دهنده ای از این پرونده را بازگو کرد که از جمله می توان به فشارهای بی سابقه بر پدر وخواهرباردار آرش برای اخذ اعترافات اجباری اشاره کرد.

این گفت وگو را می خوانید.

 

تحت چه شرایطی موکل شما آرش رحمانی پور به اعدام محکوم شده است؟

دراین پرونده اشکالات بسیارفراوانی وجود دارد. یکی آن است که آنچه به موکل من در زمینه ارتکاب جرم نسبت داده می شود بسیاری اش مربوط به زمانی است که آقای رحمانی پور ۱۶-۱۷ سال بیشتر نداشته است. غیر از این موضوع تحت فشارهایی کم سابقه اقرارهایی از آقای رحمانی پور گرفته شده از جمله اینکه برای فشار به او خواهر باردارش را نیز بازداشت کرده اند. در ملاقاتی که با موکلم در زندان داشتم ایشان برای من با ناراحتی خیلی زیادی تعریف کرد که در دوجلسه بازجویی خواهرش را جلوی او گذاشته  وگفته اند اگر می خواهد خواهرش آزاد شود باید اقرارهایی راکه آنها تنظیم کرده اند امضا کند. علاوه بر این تا امروز که من این پرونده را مطالعه کرده ام در پرونده هیچ قرارحکمی پیدا نکرده ام. این یک ایراد بسیار اساسی در پرونده است که کیفرخواست بدون صدور قرار مجرمیت صادر شده و سپس دادگاه هم بدون توجه به این موضوع وارد رسیدگی شده و حکم  صادر کرده است. پرونده آرش از موارد اعدام های زیر ۱۸ سال است منتها این بار درخصوص پرونده های سیاسی ما چنین موضوعی را شاهد هستیم. من بسیار نگران اجرای این احکام هستم که هیچ نتیجه ای نخواهد داشت وفقط به قصد ایجاد رعب ووحشت صادر می شود.

 

شما که پرونده را خواندید چه شاهد ومدرکی در آن وجود داشت که براساس ان حکم اعدام صادر شده است؟

آنچه به عنوان مدرک استناد شده فقط اقرار هایی است که تحت شرایط کاملا غیرعادی از ایشان گرفته شده است. نه تنها خود آقای رحمانی پور در تمام این مدت برای اخذ این اعترافات تحت فشار بوده بلکه در یک مورد مشخصی در مرداد ماه سال جاری جلسه ای از همان دادگاه هایی که در تلویزیون نمایش داده می شد تشکیل شد. درآن دادگاه قرار بود آقای آرش رحمانی پور به بسیاری از کارهای نکرده اعتراف کند. طبق آنچه پدر ایشان برای من تعریف کردند قبل از تشکیل جلسه او خود را به پسرش می رساند وبه او اعلام می کند با من صحبت کرده  و قرار گذاشته اند که بنده وکالت آرش رحمانی پور را بپذیرم. بنابراین از وی می خواهد که درجلسه دادگاه از رییس دادگاه تقاضای مهلت کند تا من در وقت متقضی اعلام وکالت کنم و وارد پرونده بشوم. آرش هم قبول می کند و آنجا به ماموران همراهش اعلام می کند که حاضر به گفتن هیچ حرفی در دادگاه نیست تا اینکه وکیلش در دادگاه باشد. بعد از گفتن این حرف، ماموران بلافاصله پدر آرش را در انتهای سالن محاصره می کنند و به او می گویند یا پسرش را وادار به اقرار کند یا خود او را نیز بازداشت می کنند. پدر به ناگزیر به پسر مراجعه می کند واز آرش می خواهد که طبق قول وقرارهایی که با ماموران داشته اقرار کند. پسر به این ترتیب در جلسه علنی دادگاه که در تلویزیون هم نمایش داده شد، به کارهای نکرده اقرار کرده است. حالا این اقرارها مبنای صدور چنین حکم غیرمنتظره ای قرار گرفته است. بنابراین قطعا باید درچنین شرایطی، به موجب حکم عقلی وشرعی وقانونی چنین اقرارهایی را بدون اعتبار تلقی کنیم. من امیدوارم که دیوان عدالت عالی کشور با بی طرفی این پرونده را مورد بررسی قرار دهد و حکم برائت موکلم را صادر کند.

 

چرا آرش رحمانی پور با دستگیرشدگان بعد از انتخابات محاکمه و به اعدام محکوم شد؟

این حکم حدود بیست روز است که صادر شده. البته آرش در فروردین ماه امسال دستگیرشد و ربطی به انتخابات نداشت، اما اینکه چه منافعی برای کسانی دارد که موضوع پرونده آرش را به موضوع انتخابات گره زده اند برای من نامعلوم است، موکلم در همان دادگاهی که بابت انتخابات در تلویزیون نمایش داده شد همراه با دیگر معترضان انتخابات به دادگاه آورده شد. هیچ کدام از اقرارهای ایشان هم در مورد انتخابات نیست. اینکه چگونه آقایان سعی کردند به انتخابات وصل کنند جای ابهام وسوال است که من هنوز برای آن جوابی پیدا نکرده ام.

 

اتهام وی عضویت درگروه های معارض است؟‌چقدر این اتهام قدرست است ومسئولین چه شواهدی برای این اتهام ارائه کرده اند؟

اتهام ایشان محاربه از طریق مشارکت در انجمن پادشاهی ایران است. من در مورد عضویت ایشان در این گروه و اصولا اینکه این انجمن وجود خارجی داشته باشد، درپرونده پیدا نکردم. وقتی می شود کسی را عضو یک تشکیلاتی نامید که مدارکی دال بر عضویت وجود داشته باشد. مدارکی در این زمینه وجود ندارد. اصلا هیچ مدرکی در زمینه عضویت ایشان در هیچ انجمنی  وجود نداردو حتی موجودیت این انجمن نیز برای ما نامعلوم است.