قیام با جین علیه نتانیاهو

بهروز صمدبیگی
بهروز صمدبیگی

» واکنش فضای مجازی به سخنان نخست‌وزیر اسرائیل

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل در مصاحبه با بی‌بی‌سی فارسی کوشید با اشاراتی به جنبش سبز و مردم ایران، دل منتقدان و مخالفان را به دست بیاورد؛ استفاده از کلمات “ساده‌لوح” و “حرف پوچ” به زبان فارسی هم در همین راستا بود. اما آنجا که به جوانان اشاره کرد، تبدیل به جنجالی‌ترین بخش مصاحبه‌اش شد و وی را به سوژه اصلی ایرانیان در فضای مجازی تبدیل کرد. نخست وزیر اسرائیل گفته بود که “من فکر می‌کنم اگر مردم ایران آزاد بودند، شلوار جین می پوشیدند، به موسیقی غربی گوش می‌دادند و انتخاباتی آزاد می‌داشتند.” و این اظهارنظر تمام مصاحبه را تحت الشعاع قرار داد؛ چرا که جین یکی از پوشش‌های رایج زنان و مردان ایرانی است. هرچند دور نیست زمانی که با پوشیدن شلوار جین در خیابان‌ها و مدارس به شدت برخورد می‌شد و هنوز هم در ادارات دولتی، پوشیدن شلوار جین از سوی کارمندان معمول نیست و زنان هم جین را در زیر مانتو و یا بالاپوش‌های دیگر می‌پوشند.

 

کم مانده علما شلوار جین بپوشند

تعداد زیادی از کاربران ایرانی فیس‌بوک با استفاده از هشتگ‌های #جین، #jeans و #iranjeans به این موضوع پرداختند که عموما حالت اعتراضی و یا شوخی داشت.

محمد علی ابطحی، یکی از روحانیون پیشگام در فضای مجازی هم هرچند دیر به این موضوع پرداخت اما پستی که در صفحه فیس‌بوکش منتشر کرد با استقبال زیادی مواجه شد. او نوشته بود: “همین مانده که علما شلوار جین بپوشند وتوی تکایا هم موسیقی غربی پخش کنند، اونوقت، آقای نتانیاهو مسایل ایران را ارزیابی کرده، و از اینکه ایرانی ها لباس جین نمی توانند بپوشند و موسیقی غربی نمی توانند گوش کنند، ابراز ناراحتی کرده است. صدها نفری که مرتب به جاسوسی موساد متهم میشوند، اخبار را درست منتقل کنند.”

 

 

صفحه “نیمه سایبری” هم که از صفحات پرطرفدار اصولگرایان (متمایل به قالیباف در انتخابات ریاست جمهوری) است، خبر داد “آقا نتانیابو یه حرفی زده که جوونا تو ایران نمیتونند شلوار جین بپوشند. آی ســـــــوژه شده ها … آی ســــوژه شده … درود فراوان بر این ملت همیشه در صحنه”

و در یکی دیگر از پست‌هایش خطاب به نتانیاهو نوشت: “آخه ســیــرابــی به برکت کارای ضد فرهنـــگی شما توی این مملکت ساپورت گورخری هم می پوشند چه به برسه به جین چینی.”

یکی دیگر از متن‌هایی که با کمی تغییر بسیار مورد استفاده کاربران قرار گرفت این بود: “ملت شریف به سطح غنی سازی ساپورت رسیده اند، بعد مشاوران نتانیاهو بهش یاددادند که بگه اگه مردم ایران آزاد بودن میتونستن شلوارجین بپوشن.”

بعضی‌ها هم به فکر درست کردن صفحاتی با این موضوع افتادند که “کمپین نشون دادن شلوار جین ایرانی ها به نتانیاهو” و “شلوار جین هامون تو حلق نتانیاهو” از جمله آنهاست.

یکی از معدود پست‌های غیرانتقادی اما از زبان یک فعال دانشجویی شرح می‌داد که “والا تا همین چند ساله پیش تو ولایت ما یعنی شهر زنجان اوضاع جوری بود که دخترها نمی تونستند شلوار جین بپوشن. یعنی یک دختر خانمی شلوار جین می پوشید و هوس می کرد تو خیابون سعدی وسط زنجان راه بره هزار تا چشم نگاش می کردند، تازه اگر شانس می آورد و گشت ارشاد و اینا بهش گیر نمی دادن. مادر بنده در تهران سال ها مدیر مدارس دخترونه بود. می گفت بخش نامه کرده بودن که دخترها حق ندارن شلوار جین بپوشن. یادم هم میاد که یکبار بچه های دبیرستان پسرانه شهید بهشتی منطقه دو، سر پل آزمایش اعتراض عظیمی کرده بودند و با معاون و ناظم و مدیر درگیر شده بوده بودند و یکی از خواسته هاشون همین آزادی پوشیدن شلوار جین بود! یه سری هم به برخی واحدهای دانشگاه آزاد بزنید بدک نیست.”

 

 

جین و نتانیاهو، هشتگ‌های پرطرفدار توییتر

کاربران توییتر در این حمله جینی مشارکت بیشتری داشتند و از همان دقایق اولیه به توییت کردن جملاتی در این زمینه و یا انتشار عکس‌هایی از خود با شلوار جین پرداختند. نقشه هشتگ‌های داغ تا عصر یکشنبه در توییتر نیما اکبرپور، تصویری از این موج توییتری به دست می‌دهد.

تصویر داریوش رضایی‌نژاد، دانشمند همکار وزارت دفاع که ترور شد با شلوار جین از جمله توییت‌های پرطرفدار بود. او را “شهید جین‌پوش” هم خطاب کرده بودند. عکس فرزند کوچک مصطفی احمدی‌روشن، دیگر دانشمند ترور شده درحالی که جین پوشیده و در کنار رهبر جمهوری اسلامی است، هم دیده می‌شد.

 

 

در کنار اعتراض به نتانیاهو، شوخی با موضوع پوشیدن شلوار جین هم رواج بسیار داشت.

 

 

این موضوع به رسانه‌های بین‌المللی هم کشیده شد و حجم بالای انتشار عکس‌های شخصی با لباس شخصی مورد توجه قرار گرفت. در زیر نمونه‌ای از این عکس‌ها را می‌بینید.