لاریجانی خودش هم گرفتار بود

نویسنده
نازنین کامدار

» سیاست "بگم، بگم" احمدی نژاد جواب داد

در حالی که راستگرایان مخالف محمود احمدی نژاد قصد داشتند با بهره برداری از دو دادگاه موسوم به “اختلاس سه هزار میلیاردی” و “فساد خانه فاطمی”، چهره های نزدیک به وی از جمله اسفندیار رحیم مشایی و محمد رضا رحیمی را حذف کنند و هر روزه گفته های متهمان این پرونده مبنی بر اینکه “ا.ر.م” و “م.ر” در پرونده اختلاس و فساد بیمه “نقش اصلی” را داشتند، با آب و تاب فراوان بازتاب می دادند، سرانجام جریان محمود احمدی نژاد که سابقه افشاگری درباره مخالفان راستگرای خود از جمله احمد توکلی و حسین شریعتمداری را دارد، اسنادی را منتشر کرد که نشان می دهد محمد صادق لاریجانی رئیس قوه قضاییه و برادر وی محمد جواد اردشیر لاریجانی، دست به زمین خواری گسترده زده و بیش از 700هزار هکتار از اراضی ملی منطقه ورامین و قم را به شکل غیر قانونی تصرف کرده اند؛افشای این سند موجب شد تا صادق لاریجانی که بر اساس این اسناد متهم به تصرف عدوانی یک باغ 300 هکتاری در منطقه ای در اطراف قم شده، در سخنانی از “مسئولانی که نام شان در دادگاه برده شده” دفاع کند و بگوید که “نام بردن از این مسئولان شگردی برای فرار از اتهامات”بوده است.

به نوشته ایسنا، او در جلسه مسئولان عالی قضایی گفته است: “در شرایطی که رسانه‌های خارجی و برخی رسانه‌های داخلی و برخی افراد که موقعیت خود را متزلزل می‌دیدند، همواره القا می‌کردند که قوه قضاییه برخوردی نخواهد کرد، دادگاه فساد بانکی و پرونده بیمه با عزم جدی مسئولان قضایی برگزار شد و نفس برگزاری این دادگاه در فضای سم‌آلود و ناسالم ایجاد شده علیه قوه قضاییه اقتدار دستگاه قضایی را ثابت کرد. با برگزاری علنی دادگاه‌ها، عزم و اراده قوه قضاییه و مسیر معقول، متین و قانونی دادگاه بر همگان روشن شد. هر چند در خود این دادگاه‌ها برخی متهمان به خیال اینکه می‌توانند به صرف نام بردن از برخی افراد و مسئولان بدون ارائه دلایل و مستندات از خود رفع مسئولیت کنند اما مشخص است که این مسئله نیز نیرنگ و شگردی جدید برای فرار از اتهامات از سوی آنان است”.
او در تغییر لحنی آشکار افزوده است: “اتهام‌زنی کار آسانی است و برخی متهمان تصور می‌کنند حالا که خودشان گرفتار شده‌اند می‌توانند دیگران را نیز با خود به پایین بکشند. در کنار اتهام‌زنی برخی متهمان که البته بر حسب موقعیت آنان امری طبیعی است، متاسفانه برخی رسانه‌ها و برخی افراد صاحب تریبون هنوز هم با وجود این‌که دیده‌اند دستگاه قضایی عزم جدی در برخورد با فساد اقتصادی دارد، باز هم با حرف و حدیث و شایعه‌پراکنی اعلام می‌کنند که دستگاه قضایی چون خودش هم گرفتار است با این مفسده‌ها برخورد نخواهد کرد. چه بسا اتهام‌زنی بدون مدرک و مستند متهمان در جریان رسیدگی بر اساس شگردی باشد که به آنها آموزش داده شده است که البته با برخی تلاش‌های رسانه‌ای در ملتهب و منحرف کردن فضای رسیدگی‌ها نیز همراه است اما قوه قضاییه هرگز از مسیر قانونی و عادلانه رسیدگی خارج نخواهد شد”.

 

قاضی سراج: اظهارات متهمان دروغ بود

همزمان ناصر سراج، قاضی پرونده فساد اقتصادی نیز در حاشیه مجلس ختم معاون لاجوردی در جمع خبرنگاران گفته است که “حرف های متهمان درباره مسئولان، دروغ بوده است”.
به نوشته خبرگزاری مهر، او مدعی شده که پس از انجام “تحقیقات” به این نتیجه رسیده است. تحقیقاتی که 48 ساعت پس از انتشار اسناد زمین خواری برادران لاریجانی نتیجه اش مشخص شده است.
مهر به نقل از وی نوشته است: “یک جلسه از رسیدگی به پرونده‌ی فساد عظیم مالی مانده است که در آن به اتهامات شش متهم پایانی رسیدگی خواهد شد. این جلسه نیز نیمه دوم تیر برگزار خواهد شد. حداقل 1000 صفحه صورتجلسه و 50 جلد پرونده وجود دارد و با این وجود تلاش خواهیم کرد که در اسرع وقت حکم‌ها را صادر کنیم”.
او افزوده است: “صرف اسم بردن شخصی را متهم نمی‌کند. اشخاصی که نام برده شده‌اند با متهمین همکاری نکرده و به همین خاطر متهم برای آنکه مقابله کند نام این افراد را برده است. ما اتهامات درباره این اشخاص را بررسی کرده‌ایم و دیدیم که ادعاهای متهمان در مورد این افراد دروغ بوده است”.
همزمان با این عقب نشینی ها،یک سایت تندرو به نام “شبکه ایران”، انتشار اسناد زمین خواری برادران لاریجانی را به مهدی هاشمی، فرزند هاشمی رفسنجانی نسبت داد.
این سایت در گزارشی با عنوان “آیا انتشار اسناد ادعایی علیه اخوان لاریجانی از لندن صورت گرفت؟” نوشت: “در این میان آنچه ماجرا را پیچیده تر کرده انتشار برگه هایی است که سایت «الف» از آنها به عنوان «سند علیه اخوان لاریجانی» یاد کرد و نوشت که مطالعه دقیق همین اسناد ادعایی نشان از پاکدستی آیت الله آملی لاریجانی و آقای محمدجواد لاریجانی است.با این احوالات نگاه تحلیل گران تیز بین به ام القراء آقازادگان «لندن» معطوف شده است، جایی که یک آقازاده خاص قرار است به زودی از آن به ایران مهاجرت کند و قبل از بازگشت به یک تضمین برای عدم برخورد جدی با خود نیاز دارد و چه اهرم فشاری بهتر از چند برگه «کاغذ پاره» که با «سند نمایی» از آن به عنوان اهرم فشار علیه راس قوه قضائیه استفاده کند!اگرچه پس از سفر وی به لندن برخی اخبار تایید نشده شنیده میشد مبنی بر اینکه وی “10 عدد لوح فشرده دی وی دی” از اطلاعات بکلی سری و سری نظام را با خود از کشور خارج کرده و برای روز مبادا نزد خود نگهداری می کند اما انتظار از مسئولان شجاع قوه قضائیه این است که همانند دادگاه تخلف عظیم بانکی و بیمه ایران، ریشه های فتنه را به دادگاه کشانده و برابر قانون با آنها برخورد لازمه را داشته باشند و مطمئن باشند پشتیبانی مردمی را به طور قطع با خود همراه خواهند داشت.امید است پرونده هاشمی کوچک مانند پرونده فائزه هاشمی به حکمی عادلانه ختم شود و اجرای این احکام تحت الشعاع هیچ فشاری قرار نگیرد”.

گفتنی است تاریخ برخی از اسناد فاش شده به زمانی برمی گردد که مهدی هاشمی در ایران حضور نداشته است.

محافظه کاران مخالف دولت بارها ادعا کرده اند از سیاست “بگم، بگم” احمدی نژاد واهمه ای ندارند.
احمدی نژاد در سخنرانی جنجالی خود در تاریخ 17 آبان 90 نیز به شکل تلویحی از پرونده زمین خواری برادران لاریجانی پرده برداشته بود.
او گفته بود: “کسانی که ما را متهم کردند، بیایند فهرست اموال و حسابهای مالی خود را بگویند و اموال و حساب های ما را هم در بیاورند. ما حاضریم این کار را بکنیم و بقیه اموال هر چیزی که در فهرست نبود متعلق به مردم باشد. تمام نارضایتی های مردم مربوط به کثافت کاری های اینهاست. پابرهنه بودند و الان اعیان نشین شده اند. مردم را به نظام بدبین کرده اند و حالا دم از ولایت می زنند. زمینهای کلان در بالای شهر خریده اند و خانه های آنچنانی دارند. یک نفر از اینها هفتصد هکتار زمین در اطراف تهران را تصرف کرده که الآن ارزشی حدود هشتصد میلیارد تومان دارد. درباره اتهامات دولت می گویند احمدی نژاد به قضات فشار میآورد. اما من به شما می گویم اینها چون نمی توانند چیزی را اثبات کنند این حرفها را می زنند”.

احمدی نژاد تا کنون از سیاست افشاگری بر علیه حسین شریعتمداری، احمد توکلی، علیرضا زاکانی و الیاس نادران استفاده کرده و موجب کاهش حملات آنان به اطرافیان خود شده است.