با قمه و تبر به جان دانشجویان افتاده اند

سامان رسول پور
سامان رسول پور

» دانشگاه در میان خون و محاصره

انتخابات اخیر که برخی به حق آن را کودتا نامیدند، لکه ننگی است که هیچگاه از دامان حاکمیت زدوده نخواهد شد.” این جمله آغازین بیانیه دفتر تحکیم وحدت است که امروز همزمان با درخون غلطیدن دانشگاه های کشور، دستگیری ده ها دانشجو و استفاده از سلاح های تازه برای آُسیب رسانی هر چه بیشتر به دانشجویان  صادر شد.

اولین خونها در دانشگاه تهران ریخته شد. زمانی که لباس شخصیها با اسلحه “وینچستر” و با چاقو و قمه و تبر به جان دانشجویان معترض افتادند و پنج دانشجو را کشتند، شماری را از ساختمانها به پایین انداختند، شماری را به ضرب تبر مصدوم کردند و دهها دانشجوی مجروح را نیز “ کشان کشان با خود بردند”.به مکانهای نامعلوم.

در چنین اوضاعی بود که دفتر تحکیم وحدت اعلام کرد: “این جنایت عظیم در حق دانشجویان بی پناه، لکه ننگی ابدی و فراموش ناشدنی برای دولتمردان است”.

اما این تمام ماجرا نبود و نیروهای امنیتی به اینها بسنده نکردند: “جنازه ها را بدون اطلاع خانواده ها به صورت مخفیانه دفن کردند و پیگیری خانواده ها از پزشکی قانونی، نیروی انتظامی و دیگر نهادهای مربوطه به جایی نرسید و این نهادها به شکلی نامناسب با خانواده های داغدار شهدای کوی دانشگاه برخورد کردند”.

این تنها بخشی از برخوردها با دانشجویان معترض در تهران بود. در دانشگاه شیراز هم  نیروهای انصار و بسیج  به دانشجویان حمله ور شدند. این نیروها نخست، کتابخانه ی خوارزمی دانشگاه را محاصره کردند ودکتر خیاطیان، مسئول این کتابخانه را مورد ضرب و شتم قرار دادند وسپس گاز اشک آور پرتاب کردند و با خشونت هر چه تمامتر به دانشجویان حمله ور شدند و آنها را مورد ضرب و شتم قرار دادند. در نتیجه این اقدامات، دو دانشجو کشته شدند و نیروهای مسلح، دهها دانشجو را در حالی که شماری از آنها مصدوم بودند با خود به مکانهای نامعلوم بردند. شدت خشونت نیروهای حکومتی به حدی بود که محمد هادی صادقی، رییس دانشگاه شیراز بلافاصله از سمت خود استعفا داد و امتحانات دانشجویان لغو گردید.

دانشجویان در شهرهای دیگر هم به محاصره لباس شخصیها در آمدند و در میان صدای تیر و دود گاز اشک آور، مورد ضرب و شتم قرار گرفتند و فله ای بازداشت شدند.

در مازندران، دانشجویان با پایین آوردن و پاره کردن تمامی بیلبوردهای احمدی نژاد در دانشگاه به شعار علیه ریاست جمهوری “غیرقانونی” محمود احمدی نژاد پرداختند. دانشجویان با دادن شعارهای “علیرضا کیانی آزاد باید گردد”، “مرگ بر دیکتاتورچه شاه باشه چه دکتر”، “وفات جمهوریت تسلیت تسلیت”، “برادر ارزشی چرا برادرکشی”، “می جنگیم می میریم رای ها رو پس می گیریم” در مقابل سر در دانشگاه به نشانه اعتراض روی زمین نشستند.

پس از این بود که نیروهای گارد ویژه و انصار، دانشگاه را به محاصره خود درآوردند.نیروهای لباس شخصی که به گفته دانشجویان “مسقیما از سرهنگ عباسی فرمانده ی بسیج بابلسر دستورمی گرفتند” با چماق، چاقو و چوب دستی به جان دانشجویان افتادند و آنها را به شدت مضروب کردند. همچنین نیروهای بسیج و انصار با پیاده کردن دانشجویان از سرویس، آنها را کتک زدند، تمامی سرویس های دانشجویی را به مقر سپاه یا نیروی نتظامی بابلسر انتقال دادند. در حالیکه آمار حکایت از دستگیری 150 دانشجو دارد، هنوزاز سرنوشت ده ها دانشجوی دیگر اطلاعی در دست نیست. در همین حال جمعیتی نزدیک به  400 تن هم در دانشگاه محبوس و به محاصره نیروهای امنیتی درآمده اند.

در مشهد، خیابان های باهنر، وکیل آباد و دیگر خیابان های منتهی به دانشگاه فردوسی مشهد به محاصره لباس شخصیها در آمد و در حالی که حدود 2000 تن از دانشجوان تحصن کرده بودند، مورد حمله این نیروها قرار گرفتند و در نهایت شمار نامعلومی از آنها بازداشت و شماری هم مصدوم شدند.

از تبریز هم خبرهای مشابهی رسیده است. نیروهای امنیتی با ورود به خوابگاههای دانشگاه تبریز، 10 تن از دانشجویان از جمله امیر مردانی و امین جهانی  را بازداشت کردند. این  بازداشتها در حالی بود که در سطح شهر تبریز مردم به خیابانها ریخته بودند و به نتایج انتخابات اعتراض می کردند.

در خبری دیگر؛ دانشگاه علوم پزشکی و چمران اهواز هم روز ملتهبی را گذراند. دانشجویان به “تقلبهای انتخاباتی” اعتراض کردند و علیه محمود احمدی نژاد شعار دادند. به گفته خبرگزاریها، شماری از مردم عادی هم به دانشجویان ملحق شدند و به اعتراض پرداختند.

باز هم در تهران، دانشجویان دانشگاه علم و صنعت در اعتراض به احمدی نژاد عکس وی را از تابلو اعضای هیات علمی برداشتند. دانشجویان به جای تصویر احمدی نژاد نوشتند: “در این مکان قبلا عکس رئیس جمهور کودتا نصب بوده است. مرگ بر دیکتاتور، چه شاه چه دکتر”.

 

 همه اینها در حالی است که در ایران، سرعت اینترنت به شدت پایین آمده و عملا تماس تلفنی با ایران قطع شده است.یک دانشجو در ایمیلی می نویسد:“پیام ما را به همه دنیا برسانید.بگویید که ما را می زنند و می کشند. نمی توانیم برای ارتباط با دنیا، مسنجر را باز کنیم و با مشکل اطلاع رسانی مواجه هستیم”.

 

و همراه این پیام، دفتر تحکیم وحدت هم می پرسد: “باید اکنون پرسید سرداران رادان و احمدی مقدم و دیگر آقایان مدعی جامعه امن کجا هستند؟ آیا اقتدار شان تنها در بازداشت زنان و دختران برای تخلف های پوشش و حجاب و به منظور برای تبلیغات تلویزیونی است؟ از آنجایی که نیروهای انصار و بسیج به صورت هماهنگ و گسترده به دانشجویان حمله ور شده اند، فرماندهان سپاه و بسیج باید جوابگوی این جنایات باشند”.