مذاکرات اتمی تقریباً به بن‌بست رسیده

آی ۲۴ نیوز
آی ۲۴ نیوز

» نگاه آی ۲۴ نیوز به گفتگوهای هسته ای

مسؤولان براین باورند که مهلت تعیین شده برای تاریخ ۳۰ ژوئن به هدف رسیدن به یک توافق نهایی اتمی احتمالاً به تعویق خواهد افتاد.

به گزارش خبرگزاری ریا نووستی، یکی از مسؤولان عالی رتبه روسیه روز جمعه ابراز تأسف کرد که مذاکرات درخصوص توافق اتمی میان ایران و قدرت های جهانی که مهلت آن تا دو هفته آینده به پایان خواهد رسید، “تقریباً به بن‌بست رسیده”.

سرگئی ریابکوف، رییس هیأت مذاکره کننده روسی، دراین رابطه گفت: “این مسأله ما را بسیار نگران کرده، زیرا زمان کمی باقی مانده […] و ما خیلی فوری نیاز به آن داریم که به مرحله نهایی برسیم.”

ازسوی دیگر، به گزارش خبرگزاری تاس، یک منبع دیپلماتیک این نکته را تأیید کرده که مهلت تعیین شده برای ۳۰ ژوئن تمدید خواهد شد.

وی گفته است: “روند مذاکرات تقریباً متوقف شده. این احتمال وجود دارد که مهلت پایانی مجدداً تمدید شود.”

جمهوری اسلامی و گروه شش کشور از ۲۰ ماه پیش درگیر مذاکرات فشرده ای شده اند که همچنان ادامه دارد. آنها در ماه آوریل به یک پیش‌توافق دست یافتند که قرار است تا تاریخ ۳۰ ژوئن نهایی شود.

توافق نهایی باید ماهیت صرفاً صلح آمیز برنامه اتمی تهران را در ازای لغو تحریم‌های بین المللی که به شدت بر اقتصاد ایران تأثیر گذاشته تضمین کند.

آقای ریابکوف براین باور است که نشست مباحثاتی انجام شده در تاریخ ۴ ژوئن “منجر به توافق‌های چندانی نشد”. به گفته او، “ریتم پیشرفت در مذاکرات […] به تدریج درحال کاهش است”.

لوران فابیوس، وزیر خارجه فرانسه، روز پنج شنبه به این نکته اشاره کرد که “هنوز به پایان مباحثات نرسیده ایم”.

مسأله بازرسی‌های بین‌المللی از مراکز اتمی ایران، به ویژه نظامی، یکی از حساس‌ترین مسایل در مذاکرات محسوب می‌شود.

منبع: آی ۲۴ نیوز، ۱۲ ژوئن ۲۰۱۵