مسئولان از گوشی‌های هوشمند استفاده نکنند

نویسنده
جلال یعقوبی

» نگرانی‌های امنیتی جدید نظام

سرتیپ پاسدارغلامرضا جلالی، رئیس سازمان موسوم به “پدافند غیر عامل کشور” در نشست مطبوعاتی خود با خبرنگاران اعلام کرد مسئولینی که “اطلاعات طبقه‌بندی شده” دارند نباید از گوشی‌های هوشمند استفاده کنند.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، غلامرضا جلالی خبر داد: “برای این موضوع دستورالعملی تهیه کردیم که در حال ارسال برای تصویب است. چون مسئولینی که اطلاعات طبقه بندی شده دارند مجاز نیستند از گوشی‌های هوشمند استفاده کنند، و برای این دست کارکردهای اداری طبقه بندی شده باید از سایر گوشی‌ها استفاده کنند.”

 او اضافه کرد: “معمولا از اطلاعاتی که وارد گوشی های هوشمند می‌شود یک بک آپ گرفته می‌شود که دیگر قابلیت حذف آن وجود ندارد وبه نوعی شرکت‌های سازنده به آن اطلاعات دسترسی دارند پس کسانی که از گوشی های هوشمند استفاده می‌کنند باید بدانند که اطلاعاتی که در گوشی خود دارند به راحتی در اختیار شرکت‌های سازنده قرار می‌گیرد.”

او همچنین در واکنش به اخباری که از وجود ویروس‌های جاسوسی در سیستم‌های الکترونیکی محل مذاکرات هسته‌ای منتشر شده است، گفت: “این که ما میهمان کشوری بودیم و آن کشور هتل و محل مذاکرات را در اختیار دشمن قرار داده تا جاسوسی کنند خلاف مقررات دیپلماتیک است که به شدت آن را محکوم می‌کنیم و تیم دیپلماسی ما نسبت به این موضوع باید حساس باشد و واکنش نشان دهد البته در محل مذاکرات و هر جایی که امکان جاسوسی وجود داشته باشد ما همواره باید این مطلب را مد نظر داشته باشیم که ممکن است جاسوسی انجام شود. به همین دلیل استفاده از ابزارهای بومی برای مقابله با جاسوسی یکی از راهکارهاست که در اختیار دوستان هم قرار گرفته است. “

این اظهارات چند روز پس از آن بیان می‌شود که اخباری از آلوده بودن سیستم‌های کامپیوتری محل مذاکرات هسته‌ای مقامات جمهوری اسلامی در سوئیس و اتریش منتشر شد. گفته می‌شد که “یک ویروس جاسوسی اسرائیلی به سیستم های الکترونیکی سه هتل محل مذاکرات هسته‌ای ایران و ۱+۵ ” نفوذ کرده است.

در همین حال اعلام شد که سفارتخانه‌های جمهوری اسلامی در وین و برن طی یادداشت‌های اعتراضی رسمی نگرانی جدی دولت نسبت به امنیت اماکن محل برگزاری مذاکرات هسته ای را ابراز کرده‌اند. به گزارش خبرگزاری فارس، همچنین از وزارت خارجه اتریش خواسته شده است در اسرع وقت هرگونه تدابیر لازم برای تامین امنیت محل مذاکرات، از جمله اتخاذ تدابیر بیشتر حفاظت سایبری، را اتخاذ کند.

نگرانی‌های امنیتی مسئولان جمهوری اسلامی در سال‌های گذشته و پس از مشخص شدن آسیب‌پذیری سیستم‌های کامپیوتری و دیجیتالی در ایران افزایش چشم‌گیری یافته است.

در آبان ماه سال ۱۳۹۲ اخباری منتشر شد که نشان می داد حتی آیت‌الله سیدعلی خامنه‌ای هم تحت نظارت ماهواره‌های جاسوسی امریکایی قرار داشته و مورد شنود قرار گرفته است.

ادوارد اسنودن کارمند سابق سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا که در آن زمان به تازگی افشاگری‌های خود را آغاز کرده بود، فاش کرده بود که سازمان‌های جاسوسی آمریکا حوادث سفر سال ۱۳۸۸ خامنه‌ای به استان کردستان را تحت نظر داشته‌اند. دوازدهم آبان‌ماه ۱۳۹۲، خبرگزاری تسنیم وابسته به سپاه پاسداران با انتشار خبری در این مورد نوشته بود: “آژانس امنیت ملی آمریکا .N.S.A)، در این عملیات فوق‌پیشرفته با همکاری آژانس ملی اطلاعات جغرافیایی وفضایی، و آژانس شنود انگلیس اقدام به رصد ماهواره‌ای خودرو‌ها، سیستم‌های حفاظت، مکالمات تیم های امنیتی، پیام‌های رد و بدل شده از سوی خلبانان هواپیما و بالگرد‌ها در هنگام فراز و فرود کرده‌اند. سازمان‌های امنیتی آمریکا و انگلیس در جریان این جاسوسی بخشی از مکالمات تیم‌های حفاظت و همراه رهبر ایران را شنود می‌کنند که مکالمه‌ای برای یافتن یک جرثقیل جهت جابه‌جایی یک دستگاه آمبولانس و یک دستگاه خودروی آتش‌نشانی از جمله آنهاست. همچنین آنها سخنرانی رهبر انقلاب را در زمانی که برای جمعیتی که در یک استادیوم فوتبال جمع شده بودند شنود کرده‌اند.”

ماجرای حمله ویروس‌های جاسوسی به تاسیسات اتمی ایران یکی دیگر از بحران‌هایی بود که در سال‌های گذشته برای دستگاه‌های امنیتی جمهوری اسلامی بوجود آمد. در یکی از این موارد ویروس استاکس‌نت وارد سیستم کنترل سایت غنی‌سازی نطنز شد و گفته می‌شد خسارات زیادی برجای گذاشته است. بعدها مشخص شد که این ویروس نیز با همکاری امریکا تهیه شده بوده است. هرچند که مطابق معمول مسئولان جمهوری اسلامی اعلام کردند که “خواص حمله ویروس استاکس‌نت بیشتر از مضرات آن” بوده است. رئیس سازمان پدافند غیرعامل چند ماه پیش گفته بود: “وقتی آنها حمله کردند خسارت مورد نظرشان به وجود نیامد و خسارات بسیار محدود بود. پاسخی که به این حملات داده شد هم طبق منابع آمریکایی‌ها ۲۵ برابر نسبت به خسارت وارد شده بیشتر بود. ضریب پاسخ به استاکس‌نت ۲۵ به یک بود. یعنی اگر یک ضربه به ما وارد کرد ما توانستیم با دفاع خود ۲۵ ضربه به دشمن وارد کنیم.”

البته نگرانی از نقش ابزارهای الکترونیکی و خصوصا گوشی‌های هوشمند برای جاسوسی تازه نیست.

در آذرماه سال ۱۳۹۲، سیدحسین نقوی‌حسینی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی گزارشی از جلسه اعضای این کمیسیون و مسئولان امنیتی ارائه داد که در آن نسبت به استفاده از گوشی‌های هوشمند ابراز نگرانی شده بود. نقوی گفته بود: “در جلسه‌ کمیسیون مسئولان عالی رتبه‌ی وزارت اطلاعات و متخصص در حوزه‌ تهدیدات امنیتی، تلفن‌های همراه، لپ‌تاپ، کامپیوتر و سایر وسایل و ابزار الکترونیکی حضور داشتند. طبق توضیحات مطرح شده یکی از کانال‌های مهم تهدیدات امنیتی که امروزه از طریق سازمانهای جاسوسی قدرت‌های سلطه‌گر و عمال آنها از جمله منافقین دنبال می‌شود، شنود و تخلیه اطلاعات، انتقال اطلاعات و حتی عملیات هک کردن سیستم‌های الکترونیکی است.”

او تاکید کرده بود: “تلفن‌های همراه حتی در حالت خاموشی آسان‌ترین وسیله‌ی برای کسب اطلاعات و اخبار است و متاسفانه گاهی اخبار و اسناد طبقه بندی شده از این طریق به دست سیستم جاسوسی می‌افتد.”

پیش از آن هم سایت امنیتی بولتن‌نیوز، در گزارشی با عنوان “ابزارهای جاسوسی در دست نمایندگان ملت!” نوشته بود: “متاسفانه در خبرهای منتشر شده از سوی بعضی از سایت ها اسامی تعدادی از نمایندگان مجلس آورده شده که از گوشی‌های آیفون (اپل) که ساخت کشور امریکاست، استفاده می‌کنند. در نهایت سوالی که مطرح است این است که آیا مجلس در عدم استفاده نمایندگان محترم از این ابزارهای جاسوسی، قانونی را تدوین کرده است یا خیر؟ و اگر تدوین کرده است چرا قانون در این زمینه اجرا نمی‌شود؟”