شرح

نویسنده

زندگینامه سیلویا کریستل

سینما وآزادی…..

لوموند - ژان فرانسوا روژه

 

سیلویا کریستل، بازیگر و مانکن هلندی، که روز ۱۸ اکتبر ۲۰۱۲ به دلیل سرطان لوزه در سن ۶۰ سالگی از دنیا رفت، برای سال های متمادی در ذهن مردم و طرفدارانش مشهورترین و هنرمندترین بازیگر” سینمای اروتیک” بود. سینمائی که با نمایش فیلم امانوئل در سال ۱۹۷۴ تاریخش دیگر شد. سیلویا کریستل در فیلمهای برخی از سینما گران بزرگ فرانسه و جهان چون کلود شابرول و آلن ربه گریه ایفای نقش کرده بود.

اینکه بخواهیم یک بازیگر را صرفاً با یک نقش بشناسیم، واقعاً بی انصافی است. بی شک در مورد سیلویا کریستل نیز همین طور است، حتی اگر پرسوناژ تخیلی “امانوئل” تقریباً به طور کامل بر بازیگر اصلی این نقش سایه افکنده باشد.

 او در ۲۸ سپتامبر ۱۹۵۲ در شهر اوترخت هلند متولد شد. او خود می گوید که دوران کودکی اش به سختی و افسردگی گذشته. او می گوید: “والدینم مسافرخانه داشتند. در ۱۲ سالگی به یک مدرسه مذهبی رفتم و دوران تحصیلی بسیار سختی را در آنجا گذراندم. همیشه می خواستم از آنجا فرار کنم.” او پس از سن ۱۷ سالگی حرفه های بسیاری را تجربه کرد: منشی گری، پرستاری، فروشندگی؛ تا اینکه یکی از دوستانش به او پیشنهاد می دهد به عنوان مانکن فعالیت کند. او در سال ۱۹۷۳ در مسابقه “ملکه زیبایی تلویزیون اروپا” نفر اول شد. سیلویا به زبان های هلندی، فرانسه، آلمانی، انگلیسی و ایتالیایی صحبت می کرد.

شهرت بین المللی او در سال ۱۹۷۴ با بازی در یک فیلم فرانسوی اروتیک تحت عنوان “امانوئل” آغاز شد. در زمینه تحولات جامعه فرانسه به نقطه عطفی تبدیل شد که امکان مقاومت در برابر آن میسر نبود: تغییر در سینما و آزادی در اخلاقیات و سنت ها.

سیلویا قبل از به دست آوردن شهرت در سطح جهان در ۳ فیلم هلندی ظاهر شده بود. یکی از این فیلم ها، فیلم “بخاطر گربه ها” [سال ۱۹۷۳] به نویسندگی “هوگو کلاوس“، رمان نویس بلژیکی بود که با او ازدواج کرد و در سال ۱۹۷۵ از او صاحب یک پسر شد. هوگو کلاوس ۲۳ سال از سیلویا بزرگ تر بود. فیلمسازانی که در ژانر اروتیک فعالیت می کردند، مدت ها او را در نقش های مشابه به کار گرفتند.

او در بیش از ۵۰ فیلم به ایفای نقش پرداخته که مهم ترین آنها عبارتند از: “امانوئل” [۱۹۷۴] ساخته ژوست ژاکین، “امانوئل ۲” [۱۹۷۵] ساخته فرانسیس جاکوبتی، “بازی با آتش” [۱۹۷۵] ساخته آلن رب گریه، “در حاشیه” [۱۹۷۶] ساخته والرین بوروویچ، “زن وفادار” [۱۹۷۶] ساخته روژه وادیم، “آلیس در آخرین گریز” [۱۹۷۷] ساخته کلود شابرول، “خداحافظ امانوئل” [۱۹۷۷] ساخته فرنسوا لوتریه، “معشوقه خانم چترلی” [۱۹۸۱] ساخته ژوست ژاکین، “کنکورد: فرودگاه ۷۹” [۱۹۷۹] ساخته دیوید لاول ریچ، “درس های خصوصی” [۱۹۸۱] ساخته آلن مایرسون، “امانوئل ۴” [۱۹۸۴] ساخته فرانسیس لوروا، “امانوئل در آسمان هفتم” [۱۹۹۲] ساخته فرانسیس لوروا.

او مدتی نیز به الکل و موا مخدر پناه برد، ولی حرفه سینمایی خود را فراموش نکرد. او در تله فیلم های اروتیک بسیاری نیز ظاهر شد، ولی با این حال بازیگری پویا و متأثرکننده بود و تنها فیلمسازی که شاید بتوان گفت به خوبی از استعداد واقعی سیلویا کریستل استفاده کرد، کلود شابرول در فیلم “آلیس در آخرین گریز” بود. موضوع این فیلم داستان زن جوانی به نام آلیس است که ماجراهای عجیبی برایش اتفاق می افتد و درنهایت مشخص می شود که اینها همه دیدگاه های او پس از مرگ بوده است. و اکنون این بازیگر مشهور به واقع دیدگاه های پس از مرگ را تجربه می کند.