ایران برای غنی سازی به کمک خارجی نیاز دارد

نویسنده


دیوید بلر

چهار قطعنامه سازمان ملل که سه تای آنها تحریم های اقتصادی را بر گرده تهران نهاده اند، از این کشور می خواهند غنی سازی اورانیوم را متوقف کند اما حالا در بسته پیشنهادی ایران نشان می دهد که این کشور برای تکمیل غنی سازی نیاز به کمک خارجی دارد و حاضر در ایران و زیر نظارت و کمک بین المللی کار خود را ادامه دهد.

کارشناسان می گویند از غنی سازی اورانیوم، به عنوان مرحله ای منتهی به یک محصول حساس، می توان برای تولید سوخت نیروگاه هسته ای و نیز مواد اصلی تولید یک بمب استفاده کرد در حالی که دولت محمود احمدی نژاد از همکاری بین المللی امتناع کرده و بر حق ایران در غنی سازی اصرار دارد.

پیشنهاد مصالحه جویانه ای که از سوی سفیر ایران در لندن در اختیار رسانه ها قرار گرفته، به ادامه غنی سازی در داخل جمهوری اسلامی، در چهارچوب یک کنسرسیوم بین المللی که نظارت بر این روند را بر عهده دارد، نظر دارد.

به این ترتیب، ناظران بین المللی خواهند توانست از عدم انحراف این برنامه به سوی تولید سلاح هسته ای اطمینان حاصل کنند.

ایران همواه بر قصد خود از تولید انرژی هسته ای برای تامین برق برای مصارف شهری و برای جمعیت رو به رشد خود تاکید کرده است. در حال حاضر، جمعیت ایران از 70 میلیون نفر فراتر رفته است.

در همین حال، انتظار می رود خاویر سولانا رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا، به زودی به همراهی مقامات ارشد انگلستان، فرانسه و آلمان رهسپار ایران شود.

این قدرت ها به همراه آمریکا، روسیه و چین بسته ای از مشوق های اقتصادی و دیپلماتیک را در ازای همکاری ایران با سازمان ملل و توقف غنی سازی اورانیوم به آن کشور پیشنهاد کرده اند. کاندولیزا رایس وزیر امور خارجه ایالات متحده، پیشنهاد کرده که اگر ایران حاضر به برداشتن این قدم ها شود، او فوراً وارد گفتگو با این کشور خواهد شد.

پیشنهاد جدید ایران را به عنوان اقدامی در مقابله به مثل با پیشنهاد غربی ها در نظر می گیرند. با این حال تردیدهایی در این زمینه وجود دارد. اگر یک کنسرسیوم بین المللی با همه احتیاط ها به نظارت بر تاسیسات غنی سازی در ایران بپردازد، تهران هنوز قادر خواهد بود فعالیت های موازی را به طور مخفیانه پیش ببرد.

تاسیسات غنی سازی ایران در نطنز سال ها مخفی نگاه داشته شده بود. اطلاع از وجود چنین مرکزی، تنها پس از ارائه اطلاعاتی از سوی یک گروه مخالف ایرانی در سال 2003 امکان پذیر شد.

منبع: دیلی تلگراف – 23 مه