ایران درگیر جنگ پنهان است

نویسنده

کیان اشنا

گروهی از اعضای هیئت علمی دانشگاه های ایران و دانشگاهیان طرفدار صلح، هشتم خرداد ماه 87 همایشی علمی با عنوان “صلح پایدار؛ راهی پرفراز و نشیب” رابرگزار خواهند کرد. با دکتر محمد صادق ربانی، دبیر این همایش در گفت و گویی دلایل برگزاری چنین همایشی در شرایط کنونی و جزئیات آن را بیان گفت و گو کرده ایم. وی تاکید دارد که “اگر چه التهابات شدید فروکش کرده” اما “نگرانی از بروز جنگ هنوزکاملا منتفی نشده است.”

با توجه به اینکه التهابات سیاسی چند ماه قبل تا حدودی فروکش کرده است، انگیزه دانشگاهیان و دست اندرکاران برگزاری همایش “صلح پایدار؛ راهی پرفراز و نشیب” در زمان حاضر چیست؟

همان طور که شما در پرسش خود مطرح کردید به حمدالله التهابات سیاسی ماه های پایانی سال 86 را پشت سر گذاشته ایم، اما شرایط حاکم بر ایران و منطقه به گونه ای نیست که نگرانی از بروز درگیری محدود یا جنگ که پیامدهای ناگواری بر مردم ایران دارد کاملا منتفی شده باشد. اما در مجموع چون آن التهابات شدید فروکش کرده است شرایط برای برگزاری چنین همایشی که نگاه به صلح و توسعه پایدار در ایران دارد، فراهم تر شده است. باید به این نکته نیز توجه داشت که اصولا برگزاری یک همایش علمی در شرایط التهاب سیاسی نمی تواند بی طرفانه و بی تاثیر پذیری از آن التهابات شکل بگیرد، و حتی اگر شکل بگیرد نتیجه چندان مطلوبی نخواهد داشت.

بگذارید سوال را از زاویه دیگر مطرح کنم. آیا اصولا شما جنگ یا درگیری را در شرایط کنونی پیش بینی می کنید که در برابر آن همایش صلح پایدار را مطرح می کنید؟

خوشبختانه، تحلیلگران سیاسی وقوع جنگی را به صورت قریب الوقوع پیش بینی نمی کنند، اما متاسفانه وضعیت حاضر هم با وضعیت مطلوب فاصله بسیار دارد. اینکه از برنامه چشم انداز بیست ساله عقب بیفتیم، به رشد اقتصادی پیش بینی شده نرسیم، تورم به صورت مهار نشده ای بالا برود، کالاهای وارداتی را نتوانیم با قیمت های رقابتی خریداری کنیم، برای پروژه های دراز مدت کشور نتوانیم برنامه ریزی کنیم و یا برنامه های تنظیم شده ما دچار کندی و یا رکود بشوند، همه حاکی از یک جنگ پنهان علیه کشورمان، یا به اصلاح تحمیل “شرایط نه جنگ و نه صلح” به ایران است. به عنوان مثال، اینکه مبادلات اقتصادی و تجاری به سهولت پیش نمی روند، یا ظرفیت های عظیم گردشگری کشور ما بلا استفاده می ماند در حالی که کشورهای دیگر با جاذبه های گردشگری بسیار کمتر از ما، موفق تر عمل می کنند؛ نشانه خسارتی است که از این جنگ پنهان بر کشورمان تحمیل شده و می شود.

مباحث همایش “صلح پایدار” چه محورهائی را در بر می گیرد؟

همایش شامل دو محور اساسی است. اولی به موضوع “جنگ و توسعه نیافتگی” می پردازد و محور دوم عنوان “صلح پایدار، توسعه و دموکراسی” دارد. بر اساس برنامه ریزی های انجام شده، قرار است در محور اول سه سخنرانی از سوی صاحبنظران و کارشناسان امر ارائه شود و در بخش دوم چهار سخنران مباحث خود را مطرح خواهند کرد. در پایان هر بخش از سخنرانی ها هم یک جلسه پرسش و پاسخ تشکیل می شود که شرکت کنندگان و حاضران در همایش می توانند ابهام ها یا سوال های خود را مطرح کنند.

عناوین سخنرانی هائی که در این همایش ارائه خواهد شد چیست؟

در نشست “جنگ و توسعه نیافتگی” مقالاتی در خصوص “آثار و پیامدهای اقتصادی جنگ و تحریم”، “ پیامدهای روانی جنگ با تاکید ویژه بر کودکان و زنان” و “تاثیرات جنگ های خلیج فارس بر محیط زیست” به ترتیب توسط دکتر بایزید مردوخی، دکترها دولت آبادی-عشایری و دکتر حسن کهرام ارائه خواهد شد.حول محور “صلح پایدار، توسعه و دموکراسی” نیز سخنرانی هایی از جمله “صلح، توسعه پایدار و جامعه مدنی” به وسیله دکتر علی رضا علوی تبار، “ استراتژی های ماجراجویانه در جهان پس از جنگ سرد” توسط دکتر محسن امین زاده انجام خواهد شد و دکتر سهراب رزاقی نیز “تجارب سیاسی جنگ های اخیر” را با تاکید بر تحولات افغانستان و عراق، و دکتر هرمیداس باوند روش های “حل و فصل مسالمت آمیز اختلاف های بین المللی را مورد تجزیه و تحلیل قرار خواهند داد.

زمان و مکان همایش مشخص است؟

بله؛ قرار است همایش از ساعت 1530 تا 1930 روز چهارشنبه هشتم خردادماه سال برگزار شود. محل برگزاری همایش نیز دفتر”کانون مدافعان حقوق بشر” خواهد بود که آدرس آن خیابان یوسف آباد، بالاتر از میدان فرهنگ، نبش خیابان سی و پنجم است.