نگرانی های تازه در باره برنامه هسته ای

نویسنده

» مقاله وال استریت ژورنال در باره گزارش آژانس انرژی هسته ای

جی سالامون

آژانس هسته ای سازمان ملل متحد می گوید به طور فزاینده ای نگران آن است که ایران کارهای تجربی برای تولید سلاح های هسته ای و به ویژه  بر روی کلاهک هسته ای را آغاز کرده باشد.

در گزارشی که روز جمعه منتشر شد، آژانس بین المللی انرژی هسته ای همچنین گفته است که ایران استقرار سانتریفیوژهای  به اصطلاح نسل دوم را که می تواند به تولید سوخت هسته ای به میزانی سه برابر میزان فعلی منجرشود، در بزرگترین تاسیسات غنی سازی اورانیوم خود در نطنز، آغاز کرده است.

حکومت تهران به صورت همزمان شروع به نصب دستگاه های سانتریفیوژ در سایت زیر زمینی خود در نزدیکی شهر قم نیز کرده است که بنا به گفته آژانس، به طور بالقوه توانایی آمریکا یا  اسرائیل  را برای حمله نظامی به تاسیسات این کشور  محدود می سازد.   

مقامات آمریکایی گفتند این گزارش منعکس کننده نگرانی های فزاینده بین المللی در باره این است که  ایران  در حال توسعه فن آوری ساخت سلاح های هسته ای است؛ اتهامی که  تهران  بارها رد کرده است.

واشنگتن همچنین گفته است اقدامات اخیر ایران  نیاز به افزایش فشار مالی بین المللی علیه تهران را نشان می دهد تا آن کشوررا وادار به پذیرش قطعنامه های سازمان ملل برای تعلیق همه فعالیت های غنی سازی اورانیوم کند.

تامی ویتور، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا گفت: “آژانس بین المللی انرژی هسته ای و گروه های وسیعی از جامعه بین المللی نگران طبیعت و قصد ایران از  برنامه هسته ای هستند؛  بخصوص تاسیسات  قم و ایران  پس از سال ها  نقض پیمان های بین المللی باید این مساله را کاملا شفاف کند”.

بیشتر اطلاعات مربوط به برنامه هسته ای و نظامی ایران از  یک کامپیوتر لپ تاپ ایرانی که سازمان های اطلاعاتی غربی به آن دسترسی پیدا کردند در سال 2004 به دست آمد.  تهران  این اطلاعات را ساختگی خوانده است.

آژانس بین المللی انرژی هسته ای مستقر در وین، در تازه ترین گزارش خود گفته است اطلاعات اضافی، هم به طور مستقل و هم از طریق سایر کشورهای عضو، به دست آورده است که نشان می دهد  ایران  مطالعاتی را در مورد چگونگی ساخت سلاح های هسته ای انجام داده است. آژانس بین المللی انرژی هسته ای گفت همچنان به  ایران برای پاسخ به تمام سوالات مربوط به ابعاد نظامی احتمالی برنامه هسته ای خود فشار می آورد.

آژانس، اظهارات اخیر مقامات ایرانی مبنی بر استقرار سانتریفیوژهای پیشرفته تر در تاسیسات نطنز را تائید کرده است. آژانس بین المللی انرژی هسته ای گفته است که بازرسان این سازمان  تایید کردند که ماشین آلات جدید تر به نام IR - 2m و IR - 4 در نطنز نصب شده اند و برخی از آنها هم آغاز بکار کرده اند.

مقامات آمریکایی بر این باورند که تهران از لحظه ای که تصمیم استراتژیک خود را برای شروع تبدیل ذخایر اورانیوم کم غنی شده به اورانیوم با درجه خلوص بالا بگیرد، دو سال وقت برای تولید سلاح های هسته ای لازم دارد. ولی اگر دستگاه های سریع تر IR - 2m و IR - 4 را بکار بگیرد، این جدول زمانی، می تواند به میزان قابل توجهی کوتاه تر شود.

آژانس بین المللی انرژی هسته ای همچنین گزارش داد که هدف ایران از نصب سانتریفیوژ در تاسیسات زیرزمینی قم  تحت نظارت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، تولید  اورانیوم با درجه خلوص بالاست. مقامات ایرانی گفته اند که آنها در نهایت قصد دارند تولید اورانیوم خود را به غلظت 20 درصد برسانند و میزان آن را سه برابر کنند.

تسهیلات قم در دل کوه قرار دارد و در برابر یک حمله نظامی غیر قابل نفوذ است.

تلاش های دیپلماتیک برای  توقف  برنامه هسته ای  ایران در ژانویه متوقف شد.  

دولت اوباما به پیشنهاد روسیه برای از سر گیری مذاکرات با ایران پاسخ سردی داده است.

منبع:  وال استریت ژورنال  – 2 سپتامبر