اعتراف ها را بیشتر پخش کنید

نویسنده
آرش معتمد

» سردار جزایری همزمان با برگزاری دادگاه پنجم:

در حالی که قرار است پنجمین جلسه دادگاه معترضین به نتایج انتخابات ریاست جمهوری امروز به صورت علنی برگزار شود، یک سردار سپاه خواستار ادامه پخش هر چه بیشتر اعترافات دستگیرشدگان پس از کودتای انتخاباتی 22 خرداد شد.

دادستان تهران، روز یکشنبه اعلام کرد دادگاه پنجم دستگیرشدگان اخیر روز دوشنبه با حضور خبرنگاران در مجتمع قضائی امام خمینی برگزار می شود. آن هم در حالیکه محمدرضا باهنر،نایب رئیس مجلس اسلامی هفته پیش به نقل از هیأت سه نفره قوه قضائیه، مرکب از دادستان کل کشور، معاون اول قوه قضائیه و مدیرکل حوزه ریاست این قوه گفته بود: “قرار شده است که این دادگاه ها از حالت علنی بودن خارج شود تا جلوی استفاده تبلیغاتی از آنها گرفته شود”.

باهنر همچنین ضمن انتقاد از برگزاری علنی این دادگاه ها و پخش تلویزیونی اظهارات متهمان در دادگاه تصریح کرده بود که برخی از اعترافات، اعتراف به “تحلیل اشتباه” است که با اعتراف به “عمل مجرمانه” تفاوت دارد.

پیش از باهنر، علی لاریجانی رئیس مجلس اسلامی هم  به تلویح از برگزاری چنین دادگاه هایی انتقاد کرده بود.

با این وجود خبر دیگر، حاکی از آن است که معاون فرهنگی ستاد کل نیروهای مسلح طرفدار پخش “هر چه بیشتر” اعترافات است. به گفته سردار جزایری انعکاس جلسات دادگاه از طریق صدا و سیما “فرصت مغتنمی” بوده که افکار عمومی با ماهیت “فتنه بزرگ” بیگانگان و عوامل داخلی آشنا شوند. این سردار سپاه برغم نظر ناظران سیاسی مبنی بر اینکه پخش علنی این دادگاه ها تاثیری در قضاوت جامعه نسبت به نتایج انتخابات ریاست جمهوری ندارد، خواستار “ادامه” و “توسعه” این روند شده است. به اعتقاد او این دادگاه ها کمک قابل توجهی به “شهروندانی” می کند که تحت تاثیر “القائات دشمن” قرار دادند: “شنیدن و دیدن اعترافات و اطلاع عمومی از نحوه و چگونگی برپایی دادگاه‌ها با انتقال و اطلاع‌رسانی غیرمستقیم آن دارای تفاوت‌های زیادی است.”

این مقام نظامی در واکنش تلویحی به مواضع محمدرضا با هنر، با انتقاد از افرادی که خواستار “غیر علنی” برگزار شدن این دادگاه هستند، آنها را به “شبهه افکنی” متهم و تصریح کرده: “اصلی‌ترین ضرر آن متوجه آحاد مختلف جامعه است که حقیقتا می‌خواهند بدانند چه اتفاقی رخ داده است.”

پخش این دادگاه ها که مبتنی بر اعتراف گیری به دنبال شکنجه سفید و حبس طولانی مدت در سلول های انفرادیست،مغایر تبصره ماده 188 قانون آئین دادرسی کیفری است. بر اساس این ماده قانونی “منظور از علنی بودن محاکمه، عدم ایجاد مانع جهت حضور افراد در جلسات رسیدگی” است.  همچنین بر اساس قانون آیین دادرسی کیفری دادگاههای انقلاب ذکر نام متهمان و پخش تصویر آنان در رسانه ها پیش از “اثبات” جرمشان خود “جرم” است.

اما معاون فرهنگی ستاد کل نیروهای مسلح به قانون کاری ندارد.به اعتقاد او دستگیرشدگان “عده‌ای اغتشاشگر و کودتاچی و مرتبط با سرویس‌های بیگانه دشمن” هستند که پخش محاکمات آنان می تواند در روشن شدن “واقعیت” موثر باشد.

بر همین اساس وی با اصرار بر پخش علنی دادگاه ها از صدا و سیما، از اقدامات بیشتر نسبت به ابعاد “فتنه بزرگ” استقبال کرده و گفته است این دادگاه ها، “حربه های زهرآگین” دستگاه های عملیات روانی دشمنان را”کند “ می کند.

این نظر در شرایطی مطرح شده که به استناد شواهد مختلف بازداشت شدگان در شرایط بسیار بدی به سر می برند و اعترافات آنان در دادگاه به دنبال زندانی بودن طویل المدت در سلول های انفرادی و اعمال شکنجه سفیدبه دست آمده است.