استعفای هاشمی در صورت دستگیری کروبی

بهرام رفیعی
بهرام رفیعی

» با بالا گرفتن شایعات مطرح شد

همزمان با پخش شایعاتی درمورد دستور آیت الله خامنه ای برای بازداشت مهدی کروبی، سایت روزنامه اعتمادملی گزارش داد که هاشمی رفسنجانی تهدید کرده که در صورت دستگیری مهدی کروبی از تمام سمت های خود استعفا خواهد داد.

 

خبر سحام نیوز حاکی است که  هاشمی رفسنجانی  در دیدار با اعضای مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخصیص مصلحت نظام در واکنش به دستور دستگیری مهدی کروبی از سوی آیت الله خامنه ای  گفته در این صورت “من از همه چیز کناره گیری خواهم کرد.”

او همچنین اشاره کرده که در دیدار با رهبری به او گفته “شما نباید دستور دستگیری مهدی کروبی را صادر می کردید.”

 

در همین زمان روزنامه های دولت و هوادار دولت، درست در اولین روزی که گفته می شود شورای امنیت ملی دستوری برای مطبوعات فرستاده که هیچ نوع خبر و گزارشی درباره انتخابات ریاست جمهوری و دستگیرشدگان و موسوی و کروبی منتشر نکنند، پرست از گزارش ها علیه این دو نفر. کیهان تیتر اول خود را به گزارش دروغ کروبی و روزنامه خبرگزاری دولتی هم با  انعکاس اظهاراتی از درخواست ائمه جمعه و همچنین هیات سه نفره قوه قضاییه خواستار دستگیری میرحسین موسوی و مهدی کروبی شدند.

فرهاد تجری نایب رییس کمسیون قضایی مجلس نیز با استقبال از پیشنهاد این هیات سه نفره خواستار بازداشت مهدی کروبی شد و گفت: “موضوع نشر اکاذیب و تشویش اذهان عمومی آن هم در چنین سطح گسترده ای اتهام کمی نیست و همه عوامل دخیل در آن فارغ از مقام، مسئولیت، سابقه، عنوان و رده ای که دارند باید به دست قانون سپرده شده و محاکمه شوند.”

موسی قربانی دیگر عضو حامیان احمدی نژاد در مجلس هشتم نیز در این باره گفت: “برخورد قانونی با کسانی مانند کروبی که با آبروی نظام بازی می کنند درس عبرتی برای مدعیان دروغین می شود.”

از سوی دیگر همزمان با این اظهارات محمد تقی رهبر، دیگر عضو کمسیون قضایی مجلس هشتم خبر داد که “نمایندگان مجلس شورای اسلامی بزودی شکایت خود علیه میرحسین موسوی و مهدی کروبی را به قوه قضاییه ارایه می کنند.”

این عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس همچنین گفت: “من در زمره اولین کسانی بوده ام که معتقدم باید درباره عملکرد این دو کاندیدای ریاست جمهوری دهم، پیگیری قضایی انجام شود چرا که نمی توان مملکت را بازیچه دست این افراد قرار داد، اینها با ادعای تقلب در انتخابات، مردم را به کشتن دادند و حالا به خونخواهی کسانی آمده اند که خودشان آنها را به کشتن دادند.”

 

مقدمه چینی

درکنار همه این اظهارات که همگی می تواند مقدمه چینی برای بازداشت میرحسین موسوی و مهدی کروبی تلقی شود بسیاری از ناظران بازداشت معاونان و افراد نزدیک به این دوکاندیدای معترض را نشانه هایی برای آغاز پروژه دستگیری آنها می دانند.

برخی از کارشناسان بازداشت ابراهیم امینی، و  شمس الدین عسیایی محمد عزلتی مقدم سه تن از فعالان ستادهای انتخاباتی مهدی کروبی و میرحسین موسوی، در کنار بازداشت چهره های سرشناسی نظیر مرتضی الویری و دکتر علیرضا بهشتی را از نشانه های آغاز این پروژه می دانند.

آنها همچنین معتقدند  دستور شورای عالی امنیت ملی به روزنامه ها مبنی بر ممنوعیت  درج  هر گونه خبر درباره میرحسین موسوی، مهدی کروبی و انتخابات 22 خرداد از دیگر نشانه های این مقدمه چینی است که وقتی در کنار حذف و توقیف روزنامه های کلمه سبز و وبسایت قلم نیوز، متعلق به میرحسین موسوی و اعتماد ملی و وبسایت سحام نیوز، متعلق به حزب اعتماد ملی و مهدی کروبی قرار می گیرد قطعات پازل حذف این دو چهره اصلاح طلب را تکمیل می کند.

از سوی دیگر واکنش های برخی از چهره های اصلاح طلب نسبت به احتمال دستگیری این دو کاندیدای معترض نیز نشان می دهد که نگرانی دستگیری و برخورد با آنها به واقعیت تبدیل شده است.

درهمین باره اسماعیل گرامی مقدم، سخنگوی حزب اعتماد ملی در واکنش به این اخبار و احتمالات گفت: “این راه حل مسئله نیست و قطعاً برخورد با آقای کروبی افکار عمومی را قانع نخواهد کرد و امیدوارم دست اندرکاران از وارد شدن هزینه به نظام جلوگیری کنند.”

سخنگوی اعتماد ملی همچنین در اظهاراتش عنوان کرد که مهدی کروبی پیش از این اعلام کرده است که: “برای پرداختن هر گونه هزینه ای آماده است”.

سید حسین موسوی، دبیر‌کل مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم نیز گفت: “معتقدم تفکری می‌خواهد با حذف اعتبار گروه‌های اصلاح طلب آنها را از بین ببرد. به فرض اینکه بتوانند این کار را انجام بدهند، با افکار مردم، دانشگاه‌ها و حوزه‌ها چه می‌خواهند بکنند.”