تندروی در تحریم ها کارایی ندارد

نویسنده

» گزارش لس آنجلس تایمز از مواضع گروه "پروژه ایران"

مدت مدیدی است که رایان کروکر را به عنوان سیاستگر دولت ایالات متحده در امور جهان اسلام می شناسند. جورج بوش او را سال 2007 به عنوان سفیر آمریکا در عراق برگزید تا سیاستی شکست خورده را نجات دهد و باراک اوباما وی را برای نجات عملیات نظامی ایالات متحده به افغانستان گسیل کرد.

باری، کروکر که زمانی بوش وی را با لحنی تحسین آمیز “لورنس آمریکا در دنیای عرب” نامیده بود حالا می گوید روسای قبلی اش در مواجه به مهمترین تهدید ایالات متحده در خاورمیانه یعنی “برنامه اتمی ایران” مهارت زیادی نداشته اند.

کروکر ادعا می کند تحریم های شدیدتر، تهران را برای توقف غنی سازی اورانیوم متقاعد نخواهد کرد؛ در عوض او می گوید باراک اوباما باید شیوه ای از دیپلماسی دست و پا کند که برای ملاها امتیازاتی در نظر بگیرد.

کروکر در یک مصاحبه می گوید: “اعمال تحریم کار ساده ای است، و پس از آن می توانیم به خودمان بگوییم “به خدا قسم” ما واقعا به آن وفاداریم اما به نظر من این طور می آید که هر چه بیشتر به این رژیم فشار بیاورید، آن ها بیشتر در خود فرو می روند.”

کروکر یکی از 35 مقام کهنه کار اطلاعاتی و سیاست خارجی آمریکا با تجربه بسیار در خاورمیانه است که به کاخ سفید و کنگره فشار می آورند تا مسیر متقاعد کردن ایران برای دست کشیدن از جاه طلبی اتمی اش را تغییر دهند.

این گروه که اعضایشان متشکل از دو حزب عمده آمریکا است، نام خود را “پروژه ایران” گذاشته اند، افرادی چون ریچارد لوگار ( سناتور سابق)، مایکل هیدن ( رییس پیشین CIA)، توماس پیکرینگ (سفیر سابق آمریکا در روسیه) و جیمز دابینز ( دیپلمات کهنه کار) که به تازگی به عنوان نمایندگان ویژه اوباما در امور افغانستان و پاکستان به دولت بازگشته اند.

کروکر و یارانش اصراری ندارند تحریم های خیلی فوری برچیده شوند. آن ها می گویند تحریم ها با قطع تجارت با ایران در زمینه فن آوری های کلیدی سرعت برنامه اتمی و نوسازی نظامی ایران را کند کرده اند. اما آن ها می گویند تندروی در تحریم ها به کار نمی آید.

مایکل سینگ، دستیار سابق بوش در کاخ سفید می گوید: “به نظر من برخی افراد در دولت ممکن است تمایل داشته باشند تا استخوانی با امتیازات بیشتر به سوی ایران پرتاب کنند.” او اضافه می کند اعتقاد ندارد چنین استراتژی جواب دهد.

مقامات آمریکایی نگران هستند ایران در پی تولید سلاح هسته ای باشد، رهبران تهران ادعا می کنند گسترش توانایی هسته ای فقط برای مقاصد صلح آمیز است.

یک مقام ارشد در دولت ایالات متحده که با توجه به حساسیت موضوع نمی خواهد نامش فاش شود می گوید: “ما هر شانسی به دیپلماسی می دهیم تا موفق شود، اما تعهد بر عهده ایران است.”

“پروژه ایران” در گزارشی که ماه گذشته منتشر کرد اظهار داشت “تحریم ها ممکن است موج تشدید سرکوب ها در ایران و خودسری حکومتگران شود، و همین امر موجب می شود ایران به برنامه هسته ای اش سرعت ببخشد.”

منبع : لس آنجلس تایمز – 25 مه