تحریم های تازه، ممنوعیت های بیشتر

نویسنده
شیرین کریمی

» همزمان با شکست در کنترل تورم

در آستانه پایان کار دولت محمود احمدی نژاد ودر حالیکه رئیس بانک مرکزی از نرخ بالای تورم و ناتوانی ها در کنترل آن سخن گفته، صندوق بین المللی پول رتبه چهارم بالاترین تورم در جهان را به ایران اختصاص داده و ایالات متحده نیز تحریم های تازه ای علیه جمهوری اسلامی تصویب کرده است.

بهمنی نرخ تورم را 30. 5 درصد عنوان کرده؛رقمی که حتی وی نیز آن را “بسیار بالا” می داند. صندوق بین المللی پول نیز که چندی پیش در گزارش آمار جهانی خود ایران را با تورم بیش از 30‌درصدی در رتبه چهارم جهان قرار داده بود، در جدیدترین برآورد خود از نرخ تورم 188 کشور جهان اعلام کرده ایران با تورم ۶/۳۰ ‌درصدی رتبه چهارم جهان را به خود اختصاص داده است. در این جدول بلاروس با تورم 59 درصدی در دریف اول قرار دارد.

صندوق جهانی پول پیش بینی کرده است که ایران در پایان سال 2013 پیشرفت خود در افزایش تورم را ادامه دهد و به رتبه 3 جهان برسد.

موج تورم در کشور از زمستان سال 89 با کلید خوردن طرح هدفمندی یارانه ها به راه افتاد. منتقدان سومدیریت دولت در اجرای درست این قانون را از دلایل بروز موج اول گرانی در کشور عنوان می کردند، اما موج مهیب تر از زمستان 90 به راه افتاد و از تابستان گذشته به اوج رسید. در آن زمان ایالات متحده و اتحادیه اروپا به دلیل سوظن به سویه های نظامی برنامه اتمی تهران، حوزه نفتی و بانکی جمهوری اسلامی را تحت شدید ترین تحریم ها در سه دهه اخیر قرار دادند.

با این حال ناظران بار دیگر تاکید کردند در کنار این تحریم ها، سیاست های نادرست تیم اقتصادی دولت احمدی نژاد ـ– بانک مرکزی، وزارت اقتصاد، وزارت نفت و وزارت بازرگانی –ـ اثرات مخرب این تحریم ها را دوچندان کرده است. دولت اما مدعی است نهادهایی چون سپاه پاسداران برای نشان دادن بی کفایتی اقتصادی کابینه با دخالت در اوضاع بازار، بر حجم نوسانات افزوده اند.

طبق برآورد سالانه آژانس بین المللی انرژی، جمهوری اسلامی فقط در حوزه فروش نفت با 40 میلیارد دلار کاهش روبرو بوده و ارزش ریال نیز در یک سال گذشته سقوط آزاد داشته و ارزش آن نصف شده است.

 

الله کرم : تقصیر فتنه سبز است

اما کسانی مانند حسین الله کرم ـ– از رهبران گروه های فشار ـ– نیز هستند که رهبران جنبش مخالفان را عامل “تشدید تحریم ها” می دانند. وی در جریان یک سخنرانی در دانشگاه گیلان تشدید اعمال تحریم‌ها علیه کشور را به عهده “فتنه سبز” دانسته وگفته کرده است:” کاندیداهای انتخابات سال 88 باید پاسخگوی اعمال خود باشند.”

میرحسین موسوی و مهدی کروبی در سال 88 پس از اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری، نسبت به پیروزی بحث برانگیز محمود احمدی نژاد اعتراض کردند و هواداران آنها به نشانه اعتراض دست به راهپیمایی های اعتراضی آرام زدند. این دو عاقبت زمستان سال 89 در پی فراخوان 25 بهمن به اتفاق همسران خود بازداشت شدند واز آن تاریخ در حصر خانگی به سر می برند. فاطمه کروبی چند ماه بعد به دلیل بیماری از حصر خارج شد.

اصلاح طلبان و اصولگرایان میانه رو امید داشتند با کاندیداتوری آیت الله هاشمی رفسنجانی و اقبال مردم به وی در انتخابات، وی در مقام رئیس جمهور آینده کشور بتواند با حل و فصل بحران هسته ای و مدیریت اقتصادی، کشور را در میان مدت از بحران کنونی خارج کند و ازشدت تحریم ها بکاهد؛اتفاقی که با رد صلاحیت وی توسط شورای نگهبان روی نداد.

 

تحریم های جدید آمریکا

در چنین فضایی ایالات متحده که منتقد رفتار “غیر دموکراتیک” شورای نگهبان است در پایان هفته گذشته تحریم های تازه ای علیه اشخاص حقیقی و حقوقی جمهوری اسلامی تصویب کرد. 12 ایرانی و 8 شرکت اضافه شده به لیست سیاه ایالات متحده متهم هستند که به جمهوری‌اسلامی کمک می‌کردند تحریم‌های بین‌المللی را دور بزند.

تحلیل گران در غرب می گویند نمایندگان کنگره و سنا در واشنگتن در تکاپو هستند تا صادرات نفت ایران را به “صفر” برسانند. در همین راستا روزنامه واشنگتن پست از قول یکی از مقامات سنای آمریکا قطع دسترسی نفت ایران به بازار جهانی را در صدر فهرستی دانسته که به اقتصاد جمهوری اسلامی لطمه می زند. مقامات کنگره ایالات متحده نیز انتظار دارند ظرف دو ماه آینده، دو لایحه تحریمی دیگر علیه جمهوری اسلامی در کنگره تصویب شود.