احمدی‌نژاد لکه ننگ اصول‌گرایان شد

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» جناح راست برائت می جوید

در حالی که تا پیش از این اصول‌گرایان درخواست‌های احمدی‌نژاد برای رفع حصر از موسوی و کروبی را نادرست می‌دانستند٬ اکنون مدعی شده‌اند که احمدی‌نژاد خواستار بازداشت موسوی٬‌ کروبی و خاتمی شده بود.

نادر قاضی‌پور٬‌ نماینده ارومیه٬ با اشاره به گفت‌وگوی هفته گذشته یکی از نزدیکان محمود احمدی‌نژاد٬ گفت: “احمدی‌نژاد در جلسات سران قوا اظهار کرده خاتمی، موسوی و کروبی باید دستگیر و زندانی شوند ضمنا احمدی‌نژاد در آن دوران خود رئیس شورای امنیت ملی بوده آیا برای آزادی موسوی و کروبی به خودش نامه زده است؟”
اشاره قاضی‌پور به گفتوگویی است که هفته گذشته عبدالرضا داوری با روزنامه قانون داشت. داوری در این گفت‌وگو مدعی شده بود که “احمدی‌نژاد، موسوی را دوست داشت و دارد و شخص احمدی‌نژاد دوبار برای آزادی موسوی اقدام کرد… احمدی‌نژاد به شورای عالی امنیت ملی نامه زد و گفت که حصر موسوی به نفع کشور نیست. رابطه این دو با هم بسیار نزدیک بود و احمدی‌نژاد بار‌ها در دولت از نظرات مهندس موسوی استفاده کرد”.

پیش از این علی مطهری، نماینده مجلس، با اشاره به اینکه “آقای احمدی‌نژاد دو بار درخواست رفع حصر خانگی آقایان موسوی و کروبی را کرده”، گفته بود: “بعد از بحران سال ۸۸ همه اختیارات درباره این موضوع، در دست دولت نبوده و نهادهای دیگر هم در این زمینه نقش دارند و چه بسا در مواردی دولت هم با آنها همسو نباشد”. این بحث ها باعث شد سیدمحمد خاتمی٬ در آخرین روزهای روی کار بودن دولت احمدی‌نژاد٬ از وی بخواهد برای رفع حصر این سه تن٬ اقدام کند.

برخی چهره‌‌‌های اصول‌گرا نیز تا پیش از این “درخواست‌‌های غیرعلنی احمدی‌نژاد” برای رفع حصر را به عنوان یکی از نقاط ضعف کارنامه وی معرفی می‌کردند. این رویکرد اما به نظر می‌رسد که اخیرا تغییر کرده است.

اصول‌گرایان پس از روی کار آمدن دولت روحانی٬‌ گفته بودند که احمدی‌نژاد٬ دستور ممنوع‌الخروجی سیدمحمد خاتمی را داده است. رییس دولت دهم اما به این خبر واکنش نشان داده بود: “ممنوع الخروجی؟ احمدی‌نژاد؟ این موضوع قضایی است، چه ربطی به ما دارد؟ من حتی اگر این اختیار را داشتم هرگز این کار را نمی‌کردم. محمد خاتمی ۸ سال در کشور رئیس‌جمهور بوده؛ گرچه ما ممکن است در شیوه اداره کشور اختلاف نظر داشته باشیم ولی به‌هرحال فردی رئیس کشور بوده و اینکه رئیس‌جمهور بعدی بیاید بگوید او ممنوع الخروج شده چه معنایی می‌تواند داشته باشد؟ فکر نمی‌کنم موضوع مطرح‌شده حرف درستی باشد… این درست نیست؛ ما هرچقدر هم اختلاف نظر و اختلاف سلیقه داشته باشیم، بالاخره اصول و خطوطی را رعایت می‌کنیم”.

چندی پیش علی لاریجانی در گفت‌وگو با لوموند پیرامون ممنوع‌الخروجی سیدمحمد خاتمی گفته بود: “من فکر می کنم که دولت احمدی نژاد در برخی موارد عادات بدی داشت که این هم یکی ازآنها بود و فکر می کنم که این مسئله به آسانی قابل حل است”.

سخنانی که با این پاسخ احمدی‌نژاد مواجه شده بود: “من از شما و از این طرف و آن طرف شنیدم؛ بالاخره خوب است بعضی چیزها رعایت شود، حالا…، من تازه شنیدم این حرف را، این در اختیار رئیس‌جمهور نیست؛ بلکه یک مسئله قضایی است و ربطی به رئیس‌جمهور ندارد؛ من تعجب می‌کنم… من قضاوت نمی‌کنم و این چیزی است که ربطی به رئیس‌جمهور ندارد”.

قاضی‌پور در گفت‌وگوی خود همچنین از احمدی‌نژاد با عنوان لکه ننگی برای اصول‌گرایان نام برده و گفته است: “چرا حداد عادل، احمد توکلی و جبهه پایداری و… از وی حمایت کردند؟ احمدی نژاد با کارهایش ننگی برای اصولگرایان بود. آیا واقعا احمدی نژاد به دموکراسی اعتقاد داشته”؟

هفته گذشته حسین فدایی٬ دبیرکل جمعیت ایثارگران٬ در گفت‌وگویی با اشاره به انتشار برخی اخبار مبنی بر تلاش احمدی‌نژاد و حامیانش برای حضور در انتخابات مجلس - برای کسب پست ریاست - و یا حتی حضور در انتخابات دوازدهم ریاست‌جمهوری٬ گفته بود: “نه احمدی‌نژاد و نه فتنه و یا هر جریانی که از گفتمان انقلاب اسلامی فاصله گرفت نمی توانند در معرض رای مردم قرار گیرند”.

به نظر می‌رسد اشاره فدایی به تصمیمی غیرعلنی در سطح مقام‌های جمهوری‌اسلامی باشد که احمدی‌نژاد به دلیل “فاصله گرفتن از گفتمان انقلاب اسلامی” در انتخابات ردصلاحیت خواهد شد. پیش از این و در انتخابات یازدهم ریاست‌جمهوری٬ اسفندیار رحیم‌مشایی٬ از نزدیکان احمدی‌نژاد٬ نیز توسط شورای نگهبان ردصلاحیت شده و امکان حضور در انتخابات را پیدا نکرده بود.

سخنان فدایی درباره عدم امکان حضور احمدی‌نژاد در انتخابات آتی٬ در حالی صورت می‌گیرد که احمدی‌نژاد پس از پایان دوره ریاست‌جمهوری خود٬ به دادگاه هم احضار شده است. دادگاهی که وی در جلسه اول آن حضور نیافت و هنوز زمان تشکیل جلسه دوم اعلام نشده است. گرچه گفته شده بود که این جلسه روز هفدهم دی ماه برگزار خواهد شد و عدم حضور رییس دولت دهم٬ ممکن است حتی باعث صدور حکم جلب وی شود٬ اما این اتفاق رخ نداد و برگزاری دادگاه منتفی شد.