جمع مستان

نویسنده
بهاره خسروی

صف دراز ممیزی خیال کوتاهی ندارد…

جمال میرصادقی: سه کتاب در انتظار مجوز

جمال میرصادقی که سه کتاب را در انتظار مجوز نشر دارد، کتاب‌های “راهنمای رمان‌نویسی” و “زنان داستان‌نویس نسل سوم” را آماده‌ی چاپ کرد.

میرصادقی در گفت و گویی کوتاه با “ایسنا” گفته است: “راهنمای رمان‌نویسی” تکنیک‌ رمان‌نویسی را شامل می‌شود و برای اولین‌بار است که در ایران، چنین کتابی نوشته می‌شود.

او با اشاره به این‌که این کتاب قرار است توسط نشر سخن به چاپ برسد، گفت: این کتاب چون تکنیکی است، فکر می‌کنم زود مجوز بگیرد.

این داستان‌نویس همچنین به آماده‌ی چاپ بودن کتاب “زنان داستان‌نویس نسل سوم” اشاره کرد و گفت: این کتاب 66 داستان زنان داستان‌نویس بعد از انقلاب را شامل می‌شود که از میان 90 داستان انتخاب شده‌اند.

او افزود: در این کتاب، علاوه بر معرفی نویسنده، تفسیری بر داستان‌ها نوشته‌ام که در حدود 741 صفحه است و قرار است توسط نشر مروارید به چاپ برسد. اما از آن‌جایی که نمی‌دانم اصلاحات آن به چه صورتی است، هنوز آن را برای مجوز نفرستاده‌ام؛ زیرا اگر اصلاحات متوجه داستان‌ها شود، نمی‌توانم به داستان‌های دیگری دست بزنم.

میرصادقی در ادامه گفت، مجموعه‌ی داستان “سپیده‌دمان” نزدیک دو سال است که در انتظار مجوز است.

او “سپیده‌دمان” را شامل داستان‌های سه مجموعه‌ی داستان خود یعنی “مسافرهای شب”، “چشم‌های من خسته” و “شب تماشا و گل زرد” معرفی کرد و گفت: این داستان‌ها قبل از انقلاب چاپ شده بود که شامل 30 داستان می‌شود؛ اما بعد از اصلاحات واردشده، 20 داستان از میان آن‌ها انتخاب شد، که با وجود انجام اصلاحات، هنوز مجوز نگرفته است. این کتاب توسط انتشارات نیلوفر به چاپ می‌رسد.

این نویسنده همچنین به رمان خود با عنوان “آسمان رنگ رنگ” اشاره کرد و گفت: این رمان با اصلاحات زیادی مواجه است و ایرادهایی که گرفته شده، هیچ‌کدام وارد نیستند و انجام آن‌ها به رمانم صدمه می‌زند؛ در نتیجه، فعلا قصد ندارم این کتاب را به چاپ برسانم. این کتاب قرار بوده توسط نشر اشاره به چاپ برسد.

او سپس به چاپ مجدد کتاب “پیشکسوت‌های داستان کوتاه جهان” اشاره کرد و گفت: این کتاب 9 سال پیش چاپ شده و اکنون برای دریافت مجوز فرستاده شده و قرار است توسط نشر نیلوفر به چاپ برسد؛ اما بعد از هشت ماه هنوز خبری از مجوز آن نشده است.

فریبا منتظرظهور: نگرفتن مجوز پس از دوسال انتظار

به گفته‌ی فریبا منتظر ظهور، نگارش رمان “مادرم لیلی” دو سال طول کشیده و اخیرا به ناشر کتاب، مروارید، اعلام شده است که کتاب اجازه‌ی انتشار ندارد.

او افزود: “داستانم هیچ چیز خاصی ندارد که بخواهد توقیف شود، درامی اجتماعی - تاریخی است که به روایت استبداد دوران پهلوی می‌پردازد؛ ماجرای زنی را روایت می‌کنم که در وضعیت استبدادی دوران پهلوی با تنگنا‌های بی‌شماری مواجه است، من هم در ایران زندگی می‌کنم و با مناسبات و ضوابط کار نوشتن در سرزمینم آشنا هستم و خط‌ قرمز‌های عرف را می‌شناسم؛ از این‌رو معتقدم اثری مغایر با قانون تولید نکرده‌ام که مشمول این حکم باشد.”

منتظرظهور توضیح داد: “اردیبهشت‌ماه سال جاری ناشر رمانم را برای دریافت مجوز ارسال کرد و خیلی زود یعنی آخر تیرماه اعلام شد کتاب غیرقابل چاپ است، من، ناشر رمان و دوستانی که کتاب را مطالعه‌ کرده بودند، از این نظر شوکه شدیم و حسابی تعجب کردیم، به همراه نماینده‌ی ناشر برای مذاکره با مسؤولان اداره‌ی کتاب مراجعه کردم؛ اما کسی نبود که پاسخ دهد و فقط گفتند که اعتراضم را مکتوب کنم تا به آن رسیدگی شود.”

این داستان‌نویس با این ابراز امیدواری که نخستین رمانش مجوز نشر بگیرد، گفت، خواستار این است که کتابش با سعه‌ی صدر بررسی شد.

پیش‌تر از فریبا منتظرظهور، مجموعه‌ی داستان “هر از گاهی بنشین” را منتشر کرده بود.

 

هادی مرزبان:“منطق‌الطیر سلیمانی” سه سال در انتظار اجرا

هادی مرزبان(نویسنده و کارگردان تئاتر) درباره اجرای نمایش “منطق‌الطیر سلیمانی” گفت: مدت زیادی درگیر پیگیری این پروژه بودم و با آنکه دفتر آقای شهردار درباره آن نوشته بودند “اقدام شود”، اما گرفتار بوروکراسی وقت‌گیری شدم که بعداز قریب به سه سال، عطایش را به لقایش بخشیدم و رسما گفتم که دیگر آن را کار نمی‌کنم.

وی افزود: نامه را نزد معاونت هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران بردم. اینقدر آن را روی این میز و آن میز گذاشتند که دو، سه معاون و دو، سه سرپرست سازمان عوض شدند ولی این‌کار به همان صورت باقی ماند و من هم دیگر خسته شدم.

مرزبان درباره اجرای این نمایش توضیح داد: اجرای “منطق‌الطیر سلیمانی” احتیاج به شرایط خاصی نداشت و نامه ما هم برای تامین هزینه‌های مالی بود اما به من جوابی نمی‌دادند و می‌گفتند به زودی انجام می‌شود و بلاخره ما فهمیدیم سر کار هستیم؛ این بود که کلا این نمایشنامه را رها کردم.

وی درخصوص موضوع “منطق‌الطیر سلیمانی” گفت: موضوع آن در ارتباط با مسائل قرآنی بود و داستان نویسنده‌ای به نام “خسرو جوانمرد” است که بعداز سی سال نویسندگی قرار است کتابی درباره قرآن بنویسد.

این کارگردان تئاتر درباره فعالیت این روزهای خود گفت: نمایشنامه‌ای را برای اجرا درنظر گرفته‌ام اما با دوستان مسوول صحبت کرده‌ام که درصورتی آن را به جشنواره فجر می‌برم که بلافاصله بعداز آن، سالنی برای اجرای عمومی به من بدهند.

وی با بیان اینکه اگر قرار باشد کار را بعداز جشنواره فجر ادامه ندهم، در آن شرکت نخواهم کرد، افزود: در این سال‌ها برای اجرای عمومی مصیبت زیاد دیده‌ام و چون بازیگرانی که بنا دارم با آنها کار کنم، اکثرا حرفه‌ای هستند و مشغله زیاد دارند، لازم است که از الان تکلیف اجرای عمومی‌مان مشخص باشد.

 

احمد اخوت : انتشار “صدای سوم”

“صدای سوم” کتابی از احمد اخوت درباره نسل سوم داستان‌نویسان آمریکایی مجوز نشر گرفت و به زودی توسط نشر ماهی منتشر می‌شود.

این نویسنده و مترجم در گفتگو با خبرگزاری مهر با اعلام این خبر، گفت: “به تازگی مجوز انتشار کتاب “صدای سوم” صادر شده و امیدوارم تا مهر ماه توسط ناشر آن (انتشارات ماهی) منتشر شود.”

وی افزود: این کتاب با هدف معرفی نسل سوم نویسندگان آمریکا تالیف و ترجمه شده است که با کارور شروع می‌شود. البته بسیاری او را آخرین نویسنده نسل دوم نویسندگان آمریکایی هم می‌دانند که با همینگوی و فاکنر شروع شده است.

به گفته این مترجم و پژوهشگر حوزه ادبیات حجم این کتاب بیش از 300 صفحه است و برای چاپ تحویل انتشارات ماهی شده است.

این استاد دانشگاه که چندی پیش تحت عمل جراحی قلب قرار گرفته بود، همچنین وضعیت جسمی خود را رضایتبخش توصیف کرد و ابراز امیدواری کرد از مهرماه دوباره به تدریس در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ادامه دهد.

 ”برادران جمالزاده”، “دستور زبان داستان”، “تا روشنایی بنویس” و”نشانه‌شناسی مطایبه” از جمله آثار احمد اخوت است.

 

 

احمدرضا احمدی:  دو کتاب ادبی برای کودکان  

 

احمد رضا احمدی، دو کتاب ادبی کودکانه با عناوین “از کلید آبی، گاهی صدای دریا را می‌شنید” و “پسرک به دریا نگاه کرد و گفت” را به ناشر واگذار کرد.

به گزارش ایسنا، موسسه‌ی انتشاراتی نیستان مسؤولیت انتشار این آثار را برعهده گرفته است.

در حال حاضر کیانوش قریب‌پور و علیرضا گلدوزیان به ترتیب کار تصویرسازی این دو اثر را برعهده گرفته‌اند.

“دفتر‌های سالخوردگی” عنوان تازه‌ی اثر منتشر شده از این شاعر و نویسنده‌ی ادبی است که با همت انتشارات چشمه راهی بازار شده است. مخاطب این اثر بزرگسالان هستند.

احمدرضا احمدی پیش از این از انتشار اشعار جدید خود در قالب چند کتاب مجزا با عنوان کلی “دفترهای سالخوردگی” خبر داده بود. بناست “دفترهای سالخوردگی” در پنج یا شش جلد جداگانه از سوی نشر چشمه منتشر شود. نخستین جلد این مجموعه وارد بازار شده است.

از سوی دیگر، یک مجموعه‌ پنج‌جلدی از شعرهای این شاعر در نشر نظر در حال انتشار است. این اثر پنج ‌جلدی با تصویرسازی همراه است و چهار مجلد اول آن با عنوان‌های “پسرکی به نام احمدرضا احمدی گم شده است”، “خانواده‌ای را از نگرانی برهانید و مژدگانی دریافت کنید”، “احمدرضا احمدی پیدا شد” و “احمدرضا احمدی از بالکن خانه‌شان فرار کرد” منتشر خواهد شد.

به گفته‌ی احمدی، این مجموعه احتمالا از پنج جلد بیش‌تر خواهد شد.

لیدا طاهری، کریم نصر، حسام طباطبایی و مهکامه شعبانی نیز اعضای گروه تصویرسازی مجموعه‌ یادشده هستند.

 

 

مهدی اخوان ثالث : جلد سوم مقاله‌ها و شعرهای منتشرنشده‌

جلد سوم مجموعه‌ی مقاله‌های مهدی اخوان ثالث به همراه مجموعه‌ای از شعرهای منتشرنشده‌ی این شاعر فقید و همچنین کتاب “ذیلی بر امثال و حکم دهخدا”ی او در راه است.

زردشت اخوان ثالث - پسر مهدی اخوان ثالث - هم‌زمان با بیستمین سالگرد درگذشت این شاعر از انتشار جلد سوم مجموعه‌ی مقاله‌های او که برای اولین‌بار است منتشر می‌شود، خبر داد.

این کتاب جلد سوم مجموعه‌ی “حریم سایه‌های سبز” است.

زردشت اخوان با اشاره به این‌که این کتاب در حال حروف‌چینی است و مجددا ویرایش خواهد شد، درباره‌ی موضوع آن می‌گوید: این مقاله‌ها در حوزه‌ی ادبیات، شعر و شعر نوست و به مسائل اجتماعی هم تا جایی که ادبیات درگیرش باشد، می‌پردازد.

همچنین مجموعه‌ای از شعرهای منتشرنشده‌ی اخوان ثالث در کتابی با نام “سال دیگر، ای دوست، ای همسایه…” در حال انتشار است. این مجموعه که 240 صفحه دارد، شامل شعرهای نو و کلاسیک شاعر برای دریافت مجوز نشر ارائه خواهد شد.

از سوی دیگر، کتاب “ذیلی بر امثال و حکم دهخدا” به کوشش مهدی اخوان ثالث مراحل حروف‌چینی و صفحه‌آرایی را می‌گذراند.

پیاده‌سازی و استخراج کار از حواشی چند جلد “امثال و حکم” دهخدا انجام شده و کتاب قرار است بعد از حروف‌چینی، دوباره مورد بررسی قرار گیرد و زیر نظر محمد قهرمان منتشر شود.

امسال هم مانند سال‌های گذشته، هم‌زمان با سال‌روز درگذشت مهدی اخوان ثالث در چهارم شهریورماه، خانواده، دوستان و دوستداران این شاعر بر سر مزار او گرد هم آمدند، شعر خواندند و یاد او را گرامی داشتند.

 

 

اصغر فرهادی: فیلمبرداری “جدایی نادر از سیمین”

فیلمبرداری “جدایی نادر از سیمین” جدیدترین ساخته اصغر فرهادی پنجم شهریور در تهران آغاز شد.

این فیلم که پیش‌تولید آن از اردیبهشت آغاز شده بود به تهیه‌کنندگی و کارگردانی اصغر فرهادی و بر مبنای فیلمنامه‌ای از خود او مقابل دوربین می‌رود.

لیلا حاتمی، شهاب حسینی، پیمان معادی، ساره بیات، سارینا فرهادی، بابک کریمی، علی‌اصغر شهبازی، شیرین یزدان‌بخش و مریلا زارعی در “جدایی نادر از سیمین” بازی می‌کنند.

این فیلم داستان دو زوج در آستانه جدایی است که نگه‌داری فرزندشان برای آنها مشکلات تازه‌ای به وجود می‌آورد.

طبق اعلام مشاور رسانه‌ای فیلم، برای جلوگیری هرگونه خبر غیرموثق درباره “جدایی نادر از سیمین” در روزهای آینده وبلاگ فیلم با انتشار آخرین خبرها و عکس‌ها به روز می‌شود و هرگونه خبری خارج از خبرهای این وبلاگ مورد تایید نخواهد بود.

“جدایی نادر از سیمین” پنجمین فیلم اصغر فرهادی است که آخرین بار فیلم “درباره الی” را روی پرده سینماها داشت.

 

جایزه ی “روزی روزگاری” :معرفی نامزدهای تندیس داستان غیرایرانی

هیأت داوران جایزه‌ی ادبی “روزی روزگاری” نامزدهای تندیس بخش ادبیات داستانی غیرایرانی این جایزه را معرفی کردند.

نامزدهایی نهایی این بخش به ترتیب حروف الفبا از این قرارند: “آلیس” نوشته‌ی یودیت هرمان با ترجمه‌ی محمود حسینی‌زاد (نشر افق)، “استالین خوب” نوشته‌ی ویکتور ارافیف با ترجمه‌ی زینب یونسی (نشر نیلوفر) و “جاده” نوشته‌ی کورمک مک‌کارتی با ترجمه‌ی حسین نوش‌آذر (نشر مروارید)

پیش‌تر، کمیته‌ی فنی بخش ادبیات داستانی غیرایرانی هفت اثر را به عنوان نامزدهای نهایی به هیأت داوران معرفی کرده بودند که علاوه بر سه اثر یادشده، بقیه‌ی آثار عبارت بودند از: “اگنس” نوشته‌ی پتر اشتام با ترجمه‌ی محمود حسینی‌زاد (نشر افق)، “در ستایش مرگ” نوشته‌ی ژوزه ساراماگو با ترجمه‌ی شهریار وقفی‌پور (نشر مروارید)، “کشش‌ها” نوشته‌ی دیدیه ون‌کولارت با ترجمه‌ی حسین سلیمانی‌نژاد (نشر چشمه) و “ماهی طلا” نوشته‌ی گوستاو لوکلزیو با ترجمه فرزانه‌ی شهفر(نشر افق)

اعضای کمیته‌ی فنی ترجمه‌ی جایزه‌ی “روزی روزگاری” را اسدالله امرایی، خجسته کیهان، مهدی غبرایی و سمیه نوروزی تشکیل می‌دهند.