افشاگری در سومین دیدار دو نامزد اصلاح طلب

نویسنده
سارا اصفهانی

» تهدید موسوی با موتورسواران، هشدار به کروبی در مورد "حمله انتحاری"

میرحسین موسوی روز گذشته به دیدار مهدی کروبی رفت تا به اتفاق به بررسی آخرین تحولات کشور و وقایع  روز 13 آبان بپردازند. دو نامزد معترض به نتایج انتخابات در جریان دیدار خود به شدت نسبت به خشونت به کار رفته در روز 13 آبان در تهران و شهرهای دیگر کشور اعتراض کردند.

در این دیدار، که در منزل مهدی کروبی برگزار شد، میرحسین موسوی نسبت به رفتارهای انجام شده توسط نیروهای لباس شخصی در روز 13‌ آبان با مردم و شخص کروبی ابراز نارضایتی کرد و اظهار داشت: “من از این حمله‌ای که به شما شد بسیار متاثر شدم.” موسوی همچنین رفتار کروبی را نشانه شجاعت و ایستادگی او دانست.

مهدی کروبی نیز ضمن تشکر از دلجویی موسوی، با اظهار تعجب از رفتار حکومت در این روز از تجربه خود در مبارزه با حکومت شاه سخن گفت و اظهار داشت: “یادم می‌آید حدود سال 41 بود که نهضت آزادی اوج گرفته ‌بود. آن ‌زمان هم چنین تظاهراتی در تهران و جلوی دانشگاه انجام می‌شد. دانشجویان شعار می‌دادند، پلیس هم می‌آمد و متفرق می‌کرد. چنین برخوردهایی نبود.”

وی همچنین از تهدیدهایی که با هدف حضور نیافتن او در مراسم صورت گرفته سخن گفت و حتی از ارسال یک نامه از سوی نهادهای امنیتی مبنی امکان وقوع عملیات انتحاری در 13 آبان خبر داد: “از روز قبل پیغام‌هایی آمد که در مراسم شرکت نکنید. بنا است با شما برخورد شود و صبح روز حرکت هم نامه‌ای ارسال شد از یک سازمان امنیتی، مبنی بر این‌که گروه تروریستی ریگی قصد انجام عملیات انتحاری را دارند بدین جهت به محافظین گفتم هرکس مایل نیست و احساس خطر می‌کند، مرا همراهی نکند. ولی من به‌خاطر عهدی که با مردم مبنی‌بر شرکت در مراسم کرده‌ام، باید حضورپیداکنم”.

مهدی کروبی همچنین در بخشی از این دیدار به تشریح جزئیات حمله صورت گرفته به وی و محافظانش در 13 آبان پرداخت و اظهار داشت که وقتی با سر خونین محافظ خود مواجه شده تازه متوجه شد که گلوله گاز اشک آور مستقیم به سمت آنان پرتاب شده بود و گفت: “دیدم چیزعجیبی در جلوی پایم است. دیدم دارم خفه می‌شوم. انگار تمام صورت، ریش و ابروهایم گرگرفته است. من در جریان انقلاب حداقل 20 بار گاز اشک‌آور خورده‌ام. اما این، گاز اشک‌آور نبود.”

مهدی کروبی در ادامه با انتقاد نسبت به برخی شعارهای سر داده شده در روز 13 آبان، از این امکان که عده ای از عوامل حکومتی با نفوذ در میان صفوف مردم و دادن شعارهای غیرمتعارف قصد داشته اند برای برخورد با مردم بهانه بتراشند سخن گفت: “من گاهی شک می‌کنم که این‌ها خودشان افرادی را بین جمعیت می‌فرستند تا از این احساس هیجان سوء استفاده کنند و مردم را تحریک به رفتارهای خشونت‌آمیز بکنند تا بهانه‌ای برای حمله به مردم پیدا کنند. مردم باید از رفتارهای خشونت‌آمیز بپرهیزند.”

این نامزد معترض انتخابات دهم با اشاره به حملات سازمان یافته محافظه کاران به مهندس موسوی و خودش تصریح کرد: “من 50سال است که در جریان این انقلاب هستم. روزی که حضرت امام فوت کردند، 5تا حکم از ایشان داشتنم. شما هم که نخست‌وزیر امام بودید. این روزنامه‌های زنجیره‌ای تهمت و انگ‌ می‌زنند که من و شما از اسلام و انقلاب خارج شده‌ایم. اما با نوشته‌های آن‌ها که ما از اسلام و انقلاب خارج نمی‌شویم. منتها من نمی‌دانم این چه برخوردی است که آن‌ها خودشان را میزان‌الاعمال و امیرالمومنین می‌دانند؟ اگر زمانی که ما روزنامه‌داشتیم، می‌نوشتیم که مثلا آقای عسگراولادی یا مرتضی نبوی ضدانقلاب هستند، حالا این آقایان ضد انقلاب می‌شدند؟”

دبیرکل حزب اعتماد ملی درباره نحوه برخورد‌های خشن با زنان در 13 آبان خاطرنشان کرد: “یادم می‌آید در زمان پهلوی وقتی می‌رفتیم یک اداره‌ای یا جایی در صف بودیم، وقتی خانمی وارد می‌شد، متصدی آن‌جا می‌گفت اجازه بدهید اول کار خانم را راه‌بیاندازم یا توی اتوبوس‌ها که مختلط بود، مردها بلند می‌شدند که خانم‌ها بنشینند. اما حالا درجمهوری اسلامی با زنان به قدری با خشونت رفتار می‌شود که اخبار متواتری از زدن بانوان با باتوم به اطلاع می‌رسد. من واقعا نمی‌فهمم که دستور چنین رفتارهایی علیه مردم، از کجا صادر می‌شود.”

میرحسین موسوی نیز در خصوص نحوه ممانعت نیروهای امنیتی از حضور در راهپیمایی 13 آبان اظهار داشت: “حدود ساعت ۹ صبح، تعدادی جلوی فرهنگستان جمع شدند و شروع‌کردند به شعاردادن. سپس تعداد زیادی موتورسوار لباس شخصی، جلوی هر دو درب فرهنگستان در خیابان ولی‌عصر و خیابان صبا را سد کردند که مانع خروج من شوند و با بستن درب پارکینگ، کاری کردند که من سعادت نداشته‌باشم که به جمع مردم بپیوندم و در این اجرمعنوی شریک بشوم.”

او در ادامه به تحلیل وقایع این روز پرداخت: “ین افراد می‌خواستند با ممانعت از حضور من در میان مردم، قدرت‌نمایی بکنند، ولی در نهایت این مردم بودند که قدرت‌شان را نشان دادند. این‌ها باید حق مردم را بشناسند. شرکت در این تظاهرات چه ایرادی داشت؟ مردم می‌آمدند و آرام شعارهای‌شان را هم می‌دادند. پخش فیلم‌های این رفتارهای خشونت‌آمیز و حمله به مردم و باتوم‌زدن به سروپای خانم‌ها عاقبت خوشی نخواهد داشت. این جنبش عظیم از ارزش‌های بنیادی دفاع می‌کند. می‌گوید دورغ نگویید و می‌گوید دروغ محکوم است، تقلب محکوم است. کسانی‌که مردم را می‌زنند، فکر نکنند می‌توانند با ترساندن، مردم را خانه‌نشین کنند. اسلام به مردم یاد داده‌است که در راه‌حق از چیزی نترسند. تصور این‌که سرکوب حلال مشکل است، اشتباه است. سرکوب، شورش را از بین می‌برد ولی آن‌چه ما در کشور شاهد آن هستیم، شورش نیست. بلکه درخواست حقوق قانونی است.”

موسوی دادن شعارهای به قول او ساختارشکنانه از سوی عده ای از مردم را متاثر از خشونت نیروهای امنیتی دانست که “با ناجوانمردی به پیر و جوان و زن و مرد، حمله می‌کنند” و گفت: “راه‌سبز، سرکوب را محکوم می‌کند و خود هم گرفتار خشونت نخواهد شد. همه مردم متوجه هستند که سلاح ما، شعارهای مسالمت‌آمیز و عقلانی ماست. اگرچه دراین راه دچار خسارت هم بشویم. ما اجرای بدون تنازل قانون اساسی را می‌خواهیم. ما آزادی زندانیان سیاسی را می‌خواهیم. ما تضمین انتخابات‌های سالم را می‌خواهیم. ما تامین آزادی‌های مطبوعات و رسانه‌ها و آزادی عقیده و بیان را می‌خواهیم. اسلام دین منطق است. دین شکستن قلم‌ها و بستن فله‌ای روزنامه‌ها نیست. مردم ما تجربه تاریخی نصب گل به سر تفنگ‌ها را دارند. امروز هم گرچه مورد حمله قرار می‌گیرند، می‌دانند که قدرت عقل و مسالمت، بر قدرت سلاح‌های گوناگون غلبه خواهد کرد.”

مهندس موسوی در پایان این دیدار تاکید کرد: “علی‌رغم این صف‌آرایی نظامی-امنیتی غیرعادی، وسعت حضور مردم و پراکندگی آن در بیشتر نقاط تهران و بعضی از شهرهای کشور، نشان می‌دهد که حضور مردم جنبه احساساتی ندارد، بلکه ناشی از دلسوزی و عقلانیت برای آینده کشور است.”

پیش از 13 آبان، میرحسین موسوی  و مهدی کروبی به صورت جداگانه مردم را به حضور در راهپیمایی و اعلام حضور به این مناسبت دعوت کردند، اما در  این روز نیروهای لباس شخصی اجازه خروج میرحسین موسوی از فرهنگسرای هنر را ندادند و مهدی کروبی نیز در میدان هفت تیر مورد حمله نیروهای لباس شخصی قرار گرفت.

 مهدی کروبی یک هفته پیش از 13 آبان نیز در جریان بازدید از نمایشگاه مطبوعات مورد حمله نیروهای لباس شخصی قرار گرفت که با واکنش گسترده نیروهای اصلاح طلب و حامیان جنبش سبز مواجه شد.