هاشمی با الفبای‌ سیاست‌ و غیرت بیگانه است‌

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» واکنش اصولگرایان:

مصاحبه اکبر هاشمی‌رفسنجانی٬ با “فصلنامه مطالعات بین المللی” باعث واکنش‌های تند اصول‌گرایان شده تا آنجا که با یادآوری سخنی از آیت الله خمینی وی را “بیگانه با الفبای‌ سیاست‌ یا با الفبای‌ غیرت” توصیف کرده اند.‌

هاشمی‌رفسنجانی در این مصاحبه گفته در نامه ای به آیت الله خمینی نوشته بود: “آمریکا قدرت برتر دنیاست. مگر اروپا با آمریکا، چین با آمریکا و روسیه با آمریکا چه تفاوتی از دید ما دارند؟ اگر با آنها مذاکره داریم، چرا با آمریکا مذاکره نکنیم؟”

این سخنان هاشمی‌رفسنجانی با واکنش تند اصول‌گرایان مواجه شده است. حسین شریعتمداری٬ مدیرمسوول و نماینده ولی‌فقیه در موسسه کیهان٬ در این‌باره نوشت: “کمترین تردیدی نیست که امام راحل ما(ره) ابهام مطرح شده از جانب آقای هاشمی رفسنجانی را بی پاسخ نگذاشته اند و سؤال این است که چرا آقای رفسنجانی از پاسخ آن بزرگوار که به یقین و مانند همیشه، مستدل و منطقی بوده است طفره رفته و به آن اشاره ای نکرده است؟! آقای رفسنجانی با خاطره نویسی و تاریخ نگاری ناآشنا نیستند و سابقه شناخته شده ای در هر دو عرصه یاد شده دارند و تعجب آور است که هنوز نمی دانند «نیمه نویسی» بی اعتبارترین نوع تاریخ نگاری و خاطره نویسی است و نشانه نگرانی نویسنده و مؤلف از بیان برخی واقعیت هاست! حالا باید پرسید که جناب رفسنجانی از آشکار شدن کدام واقعیت نگران بوده اند که پاسخ حضرت امام(ره) را سانسور کرده اند؟”

 محمدجواد ابطحی نماینده خمینی شهر هم بخشی از نطقش در مجلس را به اظهارات هاشمی رفسنجانی در مورد مذاکره با آمریکا اختصاص داد و گفت: “من توجه این فرد را به گوشه‌​ای از بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار با پاسداران جلب می کنم که گفته بودند: در شرایطی‌ که‌ آمریکا صراحتا نظام‌ اسلامی‌ را تهدید و به‌ ملت‌ ایران‌ اهانت‌ می‌کند عده‌ای‌ دم‌ از مذاکره‌ با آمریکا می‌زنند که‌ این‌ افراد یا با الفبای‌ سیاست‌ و یا با الفبای‌ غیرت‌ آشنایی‌ ندارند. ایشان‌ تصریح‌ کردند: طرح‌ اینگونه‌ مسائل‌ در این‌ شرایط، اهانت‌ به‌ عزت‌ و غیرت‌ ملت‌ ایران‌ است‌”.

هاشمی رفسنجانی همچنین گفته بود که در دوران ریاست جمهوری خود “می‌خواستم با مصر رابطه برقرار کنیم که نتوانستیم. می‌خواستم با آمریکا با شروطی که گذاشته بودم، مذاکره را شروع کنم که نتوانستم. نتوانستم غیر از این است که نخواستم”.

اظهارات اکبر هاشمی رفسنجانی در مورد مذاکره با آمریکا در حالی بیان شده که آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی در خطبه نماز جمعه ۱۴ بهمن‌ماه، ایالات متحده را رژیمی خوانده بود که “در چشم مردم خودش ساقط شده” و دیگر “امیدی به آن نیست”.

همزمان تشکلی به نام “اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل” نیز٬ با صدور بیانیه‌ای پیرامون سخنان هاشمی خطاب به وی نوشت: “متاسفانه شما همواره شکست هایتان را با مباحث مملکتی خلط می کنید و چه توصیفی مناسب تر از این که تنها به دنبال رضایت خود هستید. شکست در انتخابات ۸۴ عاملی بود تا شما پس از آن با فشارها و سخنانتان درصدد برخورد قهری و چرکین با رأی مردم برآیید”.

این تشکل در بیانیه خود‌ آورده است: “آقای هاشمی شما که “مشترکات” را علت کافی برای رابطه ایران و آمریکا می دانید، لطفا چند موردی از مشترکات نظام جمهوری اسلامی ایران با نظام استکباری آمریکا را نام ببرید که کدام وجه از این دو نظام با هم مشترک است؟”