وزیر کار در آستانه بیکاری

محمدرضا یزدان پناه
محمدرضا یزدان پناه

» استیضاح به خاطر مرتضوی

طرح استیضاح وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی روز گذشته در مجلس اعلام وصول شد. نمایندگان طراح استیضاح، انتصاب سعید مرتضوی به مدیرعاملی صندوق تامین اجتماعی را علت استیضاح عبدالرضا شیخ الاسلامی عنوان کرده اند.

سعید مرتضوی، دادستان سابق تهران و رئیس سابق ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز در آخرین روزهای سال 1390 به سمت مدیرعاملی صندوق تامین اجتماعی که از زیر مجموعه های وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی و از ثروتمندترین سازمان های دولتی ایران است، منصوب شد.

از چند روز پیش از اعلام رسمی این خبر، برخی نمایندگان مجلس درباره این انتصاب هشدار دادند و گفتند در صورت رسمی شدن حضور مرتضوی در رأس صندوق تامین اجتماعی، طرح استیضاح وزیر را در دستور کار قرار خواهند داد.

تعدادی از نمایندگان در این ارتباط  حتی به محمود احمدی نژاد تذکر دادند و جلساتی هم با وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی برپا شد تا جلو این انتصاب گرفته شود؛اقداماتی که همگی بی حاصل ماند تا با انتصاب سعید مرتضوی، تهدید نمایندگان نیز عملی شود.محمدرضا باهنر، نایب رئیس مجلس هم یک روز بعد از آن اعلام کرد تعدادی از نمایندگان درخواست استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی را به هیات رئیسه مجلس تقدیم کرده اند.

امیدوار رضایی عضو هیات رئیسه مجلس متن استیضاح وزیر کار را در جلسه علنی روز گذشته مجلس قرائت کرد و گفت که این استیضاح با امضای 21 نماینده روز گذشته تقدیم مجلس شد که امروز آقای جعفرزاده امضای خود را پس گرفتند که در واقع این استیضاح با 20 امضاء تقدیم مجلس شده است.

با این حال نام 19 نماینده به عنوان امضا کننده طرح استیضاح در سایت های خبری منتشر شده است.

علی زاکانی، احمد توکلی، حسین نجابت، الیاس نادران، پرویز سروری، غلامرضا مصباحی مقدم، زهره الهیان، سیدرضا اکرمی و علی مطهری، نمایندگان اصولگرای تهران همراه با حسینعلی شهریاری از زاهدان، محمدامین رحیمی از ملایر، محمد دهقان از طرقبه و چناران، سلیمان جعفرزاده نماینده ماکو، مسعود پزشکیان و شکور اکبرزاده نمایندگان تبریز، مسعودی ریحان نماینده هریس و اهر، حسن نوروزی از رباط کریم، موسی الرضا ثروتی از بجنورد و سید حسین دهدشتی نماینده آبادان، نمایندگان امضاکننده این طرح هستند.

 

با اصرار احمدی نژاد

مدیرعاملی سعید مرتضوی در صندوق تامین اجتماعی در شرایطی شکل رسمی به خود گرفت که برخی نمایندگان اصولگرای مجلس از باز بودن پرونده وی در دستگاه قضایی درباره حوادث زندان غیر قانونی کهریزک خبر می دهند و می گویند او باید برای پاسخگویی به این اتهام در دادگاه حاضر شود.

در همین ارتباط، سایت خبری نسیم روز گذشته به نقل از پرویز سروری یکی از طراحان استیضاح وزیر کار نوشت: “طبق اعلام قوه قضائیه، پرونده مرتضوی باز است و وی ابتدا باید به دادگاه برود و سپس برای بر مسند نشستن پستی حساس در کشور معرفی شود.”

او افزود: “برای استیضاح کنندگان سؤال است که چرا با وجود مخالفت شیخ‌الاسلامی، مرتضوی برای ریاست تأمین اجتماعی انتخاب شده است.”

نمایندگان طراح استیضاح وزیر تعاون، رفاه و تامین اجتماعی معتقدند شیخ الاسلامی بر خلاف میل باطنی خود و با فشار محمود احمدی نژاد ناچار به انتصاب مرتضوی به مدیرعاملی صندوق تامین اجتماعی شده است.

در آخرین بند طرح استیضاح شیخ الاسلامی که دیروز اعلام وصول شد، گفته شده که “آقای وزیر تصمیم را به جناب آقای رئیس جمهور نسبت داده است. وزیری که بر خلاف مصالح مردم و کشور قدرت مقاومت در برابر فشار ناحق را ندارد، نمی‌تواند مورد اعتماد و اتکا مجلس باشد.”

بر این اساس عبدالرضا شیخ الاسلامی از امروز به مدت ده روز فرصت دارد تا برای پاسخگویی به طرح استیضاح در مجلس حاضر شود.

 

انتصاب‌های اتوبوسی

صندوق تامین اجتماعی یکی از پولدارترین سازمان های دولتی محسوب می شود که ارزش سرمایه های نقدی و غیر نقدی آن بالغ بر ده ها هزار میلیارد تومان برآورد می شود.

نمایندگانی که خواستار استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی شده اند معتقدند در طرح استیضاح نوشته اند که “اسناد مطمئنی” درباره “سوء‌استفاده از موقعیت شغلی” علیه سعید مرتضوی وجود دارد.

همزمان سایت خبری عصر ایران، در گزارشی نوشت که مدیرعامل جدید صندوق تامین اجتماعی در ایام نوروز و 15 روز نخست سال، 15 تن از دوستان خود را به عنوان مشاور خویش منصوب کرده است.

عصر ایران این انتصاب ها را یادآور “انتصاب های اتوبوسی در نظام مدیریتی” عنوان کرده است.

نمایندگان امضا کننده استیضاح در طرح خود این انتصاب را “بر خلاف مصالح کشور و معارض قانون و آسیب زننده به منافع ۳۳ میلیون کارگر زحمت‌کش و خانواده‌های آنان” دانسته اند.

استیضاح کنندگان در این طرح که در هشت محور تنظیم شده نوشته اند: “وی در سمت قبلی خویش یعنی دادستان تهران متهم است و از حالت قضایی معلق شده و پرونده‌اش هنوز مفتوح است و در گزارش تحقیق و تفحص مجلس از فاجعه کهریزک، مقصر شناخته شده است.”

در این طرح همچنین آمده  که در خصوص پرونده دانشگاه آزاد “اسناد زیادی علیه اقدامات غیرقانونی و سوء‌استفاده‌های وی” موجود است و همچنین آمده که مرتضوی “در تصدی صندوق تامین اجتماعی و مادر شرکت عظیم وابسته، یعنی شستا تخصص و تجربه مناسب را ندارد و به همین دلیل بر خلاف قانون مدیریت خدمات کشوری عمل شده است‌.”

در همین حال، زهره الهیان از نمایندگان امضا کننده طرح استیضاح روز گذشته در مصاحبه با خبرگزاری مهر از ارائه طرح استیضاح وزیر کار به هیات حل اختلاف دولت و مجلس با موافقت رئیس جمهور خبر داد.

به گفته وی، طراحان استیضاح وزیر کار که در مورد انتصاب آقای مرتضوی به ریاست صندوق تامین اجتماعی اعتراض داشتند خواستار ارائه این اختلاف به هیات حل اختلاف دولت و مجلس هستند.

 

قاضیِ متهم

از سعید مرتضوی به عنوان متهم ردیف اول در پرونده وقایع بازداشتگاه کهریزک در سال ۱۳۸۸ نام برده می‌شود؛ وقایعی که به دنبال اعتراضات سال ۱۳۸۸ دست‌کم چهار کشته در این بازداشتگاه غیرقانونی بر جای گذاشت.

آن طور که در گزارش کمیته ویژه مجلس در این باره آمده است، بازداشت‌شدگان ۱۸ تیرماه ۱۳۸۸ “با دستور و اصرار” سعید مرتضوی به بازداشتگاه کهریزک انتقال یافته‌اند.

سعید مرتضوی در زمان انتخابات جنجالی ریاست جمهوری  در سال ۱۳۸۸ و حوادث بعدی آن دادستان تهران بود، اما در پی عملکرد خبرساز خود در جریان اعتراضات انتخاباتی، از این سمت برکنار شد. اما پس از برکناری  ابتدا به معاونت دادستان کل کشور و سپس به ریاست ستاد مبارزه با قاچاق ارز و کالا منصوب شد.

غلامحسین محسنی اژه‌ای، دادستان کل کشور و سخنگوی قوه قضائیه پیش از این از لغو قرار تعقیب قضایی  مرتضوی به عنوان دادستان سابق تهران خبر داده بود اما اصولگرایان مخالف مرتضوی در مجلس و خانواده کشته شدگان کهریزک کماکان بر مجرمیت وی و پیگیری اتهامات تاکید دارند.

سعید مرتضوی پیش از انتصاب به دادستانی تهران، رئیس دادگاه مطبوعات بود و حکم توقیف ده ها نشریه مستقل و اصلاح طلب با امضای او بوده است.

وی همچنین در زمان تصدی دادستانی تهران، حکم بازداشت و محکومیت تعداد زیادی از فعالان سیاسی اصلاح طلب و مخالف را صادر کرد.

نام سعید مرتضوی در جریان کشته شدن زهرا کاظمی، روزنامه نگار ایرانی - کانادایی، بار دیگر مطرح شد. زهرا کاظمی در زندان اوین و در زمانی که به حکم سعید مرتضوی در بازداشت بود کشته شد. علت کشته شدن زهرا کاظمی برخورد جسم سخت به سر او اعلام شد؛براساس گزارش نمایندگان مجلس ششم مرتضوی شخصا با کفش خود بارها بر سر زهرا کاظمی کوبیده بود.