سونامی نمک بیخ گوش پایتخت

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» هشدار در مورد پیامدهای خشک شدن دریاچه ارومیه

همزمان با افزایش نگرانی‌ها در مورد وضعیت دریاچه ارومیه، یک نماینده مجلس گفته است اگر موضوع سرایت غبار سونامی نمک این دریاچه به تهران و برخی دیگر از استانهای کشور “جدی باشد” باید این امر طی “اقدامی عاجل” و کار‌شناسی شده و در مجلس پیگیری شود.

این اظهارات واکنشی است به تازه‌ترین هشدار مقامات ارشد سازمان محیط زیست در مورد وضعیت “خطرناک” دریاچه ارومیه و احتمال به راه افتادن توفان نمک این دریاچه و گسترش آن به مرزهای غربی استان تهران و برخی دیگر از استانهای کشور.

به دنبال این هشدار‌ها نماینده ارومیه روز یکشنبه در نطق میان دستور خود گفت که دریاچه ارومیه “در حال نابودی قرار دارد” و اگر دیر بجنبیم دیگر اثر و نقشی از این دریاچه نخواهد ماند.

در ماه‌های گذشته شماری از نمایندگان مجلس نسبت به وضعیت دریاچه ارومیه هشدار داده‌اند.

 

توفان نمک؛ از ارومیه تا زنجان و تهران

اظهارات اصغر محمدی فاضل، معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست ایران در روزهای گذشته باعث شد یک بار دیگر موضوع احتمال وقوع “سونامی نمک” در دریاچه ارومیه و تاثیرات آن بر وضعیت زیست محیطی کشور بر خروجی اصلی خبرگزاری‌های دولتی قرار گیرد.

او در مصاحبه با خبرگزاری فارس گفت: “حق آبه سالیانه دریاچه ارومیه طبق توافق کتبی با وزارت نیرو که توسط معاون وزیر نیرو ابلاغ شده است سالیانه ۳. ۱ میلیارد متر مکعب است که این حق‌آبه به دلیل اینکه سالیان گذشته به اندازه تأمین نشده، باعث شده مقدار کسری آب دریاچه ارومیه به تدریج افزایش پیدا کند”.

آقای فاضل همچنین با اشاره به اینکه “در حال ایجاد یک فاجعه ملی زیست‌محیطی هستیم” گفت: “موضوع توفان نمک موضوعی است که از سالیان گذشته توسط کار‌شناسان حوزه محیط زیست همیشه در رابطه با آن اخطار داده می‌شده است و هنوز هم مورد نگرانی ما قرار دارد.”

در تیرماه گذشته، ‌محمدباقر صدوق، دیگر معاون سازمان محیط زیست گفته بود که با خشک شدن دریاچه ارومیه، نمک موجود آن به صورت گرد و غبار و توفان بر سر مردم منطقه خواهد ریخت.

اما این احتمال، به گزارش شماره روز یکشنبه روزنامه اقتصاد، از سوی محمد جواد محمدی‌زاده، رئیس سازمان محیط زیست تکذیب شد.

 با این حال او متذکر شده بود که در حال حاضرحدود دو سوم از مساحت ۵ هزار و ۶۰۰ هکتاری دریاچه ارومیه یا کاملا خشک یا کم آب است.

پیش‌تر اما نادر قاضی‌پور، از نمایندگان آذربایجان غربی، از وزش توفان‌های نمکی در ارومیه خبر داده و گفته بود که با وزش باد، این توفان‌ها به شهرهای دیگر هم می‌رسند. اکنون این هشدار بسیار جدی‌تر شده و به گفته معاون سازمان محیط زیست اول نوبت زنجان است، بعد البرز و تهران.

اصغر محمدی فاضل، معاون سازمان محیط زیست گفته است بر اساس “گزارشهایی که به مقامات کشور” ارائه شده، این نگرانی وجود دارد که در حوزه استان آذربایجان شرقی توفان نمک به راه بیافتد و احتمال رسیدن غبار ناشی از این توفان به استان زنجان جدی است. استان‌های البرز و تهران هم در معرض خطر غبار سونامی نمک هستند.

آقای فاضل با تشریح وضعیت دریاچه ارومیه گفته باید  در مورد آن “اقدام عاجل، جدی و ملی” صورت بگیرد. 

از سوی دیگر مجتبی رحماندوست، نماینده تهران در مجلس در واکنش به این اظهارت گفته است: “اگر موضوع غبار سونامی نمک دریاچه ارومیه در تهران جدی باشد در مجلس این موضوع را پیگیری خواهیم کرد. اگر چنین چیزی وجود دارد باید نسبت به این موضوع با کار‌شناسان محیط زیست و صاحب نظران این مسئله بررسی و کار کار‌شناسی کرد”.

 

تا دیر نشده باید جنبید

موضوع خشک شدن دریاچه ارومیه، یکی از جدی‌ترین موارد بحران محیط زیست در ایران در سال گذشته بود که به یکی از مشکلات پیش روی دولت و مجلس تبدیل شد. طرح‌های ارائه شده از سوی نمایندگان مجلس هم با مخالفت و نارضایتی شماری از شهروندان آذربایجانی روبرو شد.

دریاچه ارومیه به عنوان بزرگ‌ترین دریاچه ایران و یکی از ۲۰ دریاچه پهناور جهان در طول سالهای گذشته و به ویژه از ابتدای سال گذشته با دشوار‌ترین شرایط حیاتش روبه‌رو شده و به گفته کار‌شناسان محیط زیست در آستانه نابودی قرار گرفته است. طرح‌های دولت در این زمینه هم که بعد از اعتراضات مردمی در آذربایجان در دستور کار مجلس و دولت قرار گرفت هنوز به مرحله اجرا در نیامده است.

سلمان ذاکر، نماینده دور پیشین ارومیه در مجلس که اینک به سمت بازرس قضایی کل کشور برگزیده شده، در آخرین روزهای عمر مجلس هشتم نسبت به سرنوشت دریاچه ارومیه هشدار داده و خطاب به محمود احمدی‌نژاد گفته بود: “دریاچه ارومیه قلب تپنده آذربایجان است. از سر دلسوزی می‌گویم که خشک شدن دریاچه ارومیه، آثار خطرناکی دارد چرا آن را درک نمی‌کنید؟ به فریاد ملت بزرگ آذربایجان برسید تا با غضب آن‌ها مواجه نشوید!”

نماینده کنونی ارومیه در مجلس، نارد قاضی‌زاده نیز روز یکشنبه، ۸ مرداد هشدار مشابهی داد و گفت: “امروز دریاچه ارومیه به‌عنوان نقطه نگرانی برای عموم مردم کشور تبدیل شده است لذا تا دیر نشده باید جنبید، هنور امید‌ها باقی‌ مانده است”.