حمایت رامنی از حمله نظامی اسرائیل به ایران

نویسنده

» مقاله نیویورک تایمز در باره سفر رقیب اوباما از تل آویو

اشلی پارکر

میت رامنی، نامزد جمهوری خواه در انتخابت آینده ریاست جمهوری آمریکا و رقیب باراک اوباما در این انتخابات، در اسرائیل گفت از حق این کشور برای انجام حمله ای پیشگیرانه به ایران برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای دفاع می کند.

دن سنور، از مشاوران ارشد رامنی در امور بین المللی، پیش از سخنرانی رامنی گفت که وی چندین بار تکرار کرده است که دستیابی ایران به بمب هسته ای “غیرقابل قبول” است و اسرائیل حق دارد برای جلوگیری از این امر علیه ایران اقدام کند.

سنور گفت “اگر اسرائیل به خودی خود اقدامی برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای انجام دهد، رامنی به این تصمیم احترام خواهد گذاشت.”

وی با پیش بینی سخنان رامنی توضیح داد که: “کافی نیست که از هسته ای شدن ایران جلوگیری کنیم. دستیابی به توانایی هسته ای خود به عنوان راهی برای تولید سلاح هسته ای محسوب می شود و به ایران اجازه می دهد منطقه و کل دنیا را به خطر بیاندازد.”

لحظاتی پس از این سخنان دفتر تبلیغات رامنی بیانیه ای را منتشر کرد که این اظهارات را تا حدی ملایم تر کرد.

سنور در ایمیلی نوشته است که “آقای رامنی معتقد است باید از تمام راه های ممکن سعی کرد رژیم ایران را قانع کرد که از دستیابی به سلاح هسته ای منصرف شود و امیدوار هستیم که تدابیر دیپلماتیک و اقتصادی برای این کار کافی باشد.”

وی افزود که “ولی در تحلیل نهایی هیچ گزینه ای حذف نشده است. آقای رامنی حق اسرائیل را برای دفاع از خود محترم می شمارد و برای آمریکا ضروری است که در این امر از اسرائیل دفاع کند.”

باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، در حالیکه امکان اقدام نظامی را رد نکرده است، ولی از بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل خواسته است تا فرصتی به دیپلماسی و تاثیر گذاری تحریم ها بدهد.

آقای رامنی و آقای نتانیاهو روز یکشنبه صبح با یکدیگر ملاقات کردن و موضوع ایران به سرعت به موضوع اصلی این گفتگوها تبدیل شد.

نتانیاهو گفت “من سخنان شما را چند روز پیش شنیدم که گفته بودید بزرگترین خطری که دنیا را تهدید می کند این است که رژیم آیت الله  ها به سلاح هسته ای مجهز شود. من نیز با این فکر کاملا موافق هستم و معتقدم که هر کاری باید انجام شود تا این اتفاق نیافتد. باید صادقانه بپذیریم که تحریم ها و دیپلماسی تا کنون نتوانسته است برنامه هسته ای ایران را یک وجب به عقب براند.”

وی افزود: “به همین دلیل است که من معتقدم باید تهدید نظامی جدی، همراه با تحریم ها وجود داشته باشد.”

میت رامنی گفت “چشم انداز شما در رابطه با ایران و تلاش های این کشور برای دستیابی به توانایی هسته ای، برای من بسیار جدی است و امیدوارم بتوانیم در زمینه کارهای دیگری که می توان برای قانع کردن ایرانی انجام داد، با یکدیگر صحبت کنیم.”

 رامنی در کنفرانسی در سال ۲۰۰۷ گفته بود توانایی هسته ای ایران باید از بین برود و از بین خواهد رفت. سخنانی که توسط مشاور وی پیش از سخنرانی او گفته شده نوعی بازگشت به همین موضع است.

در خلاصه ای که توسط دفتر تبلیغات رامنی منتشر شد بر اهمیت دفاع از اسرائیل و حق آن برای دفاع از خود در برابر ایران تاکید شده است.

در این متن آمده است که “ولی امروز رژیم ایران پنج سال به توانایی هسته ای نزدیک تر شده است. جلوگیری از این امر باید بالاترین اولویت را از نظر امنیت ملی ما داشته باشد.”

برای  رامنی سفر به اسرائیل فرصتی است برای تجدید عهد با سیاستمداران اسرائیل، بخصوص پس از سفر نه چندان موفقی که به لندن انجام داد. برای نتانیاهو نیز این سفر فرصتی است برای بالا بردن فشار بر ایران.

رامنی همچنین با شیمون پرز، رئیس جمهور اسرائیل دیدار و گفتگو کرد.

 

منبع:  نیویورک تایمز – 28 ژوئیه 2012