احمدی‌نژاد دست از سر فردوسی بر نمی دارد

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» تأسف اصولگرایان برای رئیس دولت

محمود احمدی نژاد در سفر به تاجیکستان فردوسی را مایه “نجات اسلام” دانست و از “نااهلانی که لیاقت حکومت بر ایران را ندارند” انتقاد کرد. این در حالیست که تأسف‌ها و حسرت‌های اصولگرایان برای رئیس دولت دهم نیز ادامه دارد. علی‌رضا مرندی٬ از نمایندگان مجلس هشتم که برخی رسانه ها وی را “پزشک ویژه رهبر جمهوری اسلامی” نیز معرفی کرده اند، گفته است که “شاید آقا هم فکرش را نمی‌کردند که احمدی نژاد یک روزی به اینجاها برسد”. محمدرضا باهنر، نایب رییس مجلس نیز ضمن انتقاد از احمدی‌نژاد گفته وی هرگز به نصیحت‌های او گوش نداده است.

 

نجات اسلام توسط فردوسی

احمدی‌‌نژاد در تاجیکستان گفته که فردوسی، “مکتب پیامبر اسلام را نجات داده” واینکه “آدم‌هایی حقیر و کوچک” می‌خواهند همواره “به عنوان پیشقراول ملت ایران، نقش آفرینی کنند”.

وی اشاره‌ای به نام این افراد نکرده اما گفته است که آن‌ها “آن‌قدر بزرگ شوند که لایق حکومت و این ملت باشند”.

رییس دولت دهم افزوده: “فردوسی مکتب پیامبر گرامی اسلام را نجات داده و بار حقیقی این مکتب را از دوش نااهلان برداشته و بر دوش ملت ایران گذاشت”.

 

هیچ‌کس تصور نمی‌کرد

در چنین فضایی و در آغاز سال جدید، انتقادات اصول‌گرایان هم از احمدی‌نژاد شدت گرفته است. علی‌رضا مرندی٬ از نمایندگان مجلس هشتم که برخی رسانه ها وی را “پزشک ویژه رهبر جمهوری اسلامی” نیز معرفی کرده اند،به سایت خبرآن‌لاین٬ نزدیک به علی لاریجانی٬ گفته که “آقای دکتر احمدی نژاد برای همه خیلی آدم شناخته شده ای نبود. اینکه ایشان این گونه عمل کند و درباره حکمی که آقا به آن اعتراض دارند، بر سر نظر خود باقی بمانند، بنده هم تصور نمی کردم.شاید آقا هم فکرش را نمی‌کردند که ایشان یک روزی به اینجاها برسد”.

وی همچنین با اشاره به اینکه در زمان خانه نشینی احمدی‌نژاد٬ برخی از نمایندگان به دنبال استیضاح وی بودند٬ گفته: “برداشت مجلس این است که رهبری می‌خواهند که این دولت کارش را ادامه بدهد و به پایان برساند، بنابراین وقتی که این نظر هست، هیچگونه اقدامی هم‌اکنون انجام نخواهد شد. مگر اینکه آقای احمدی‌نژاد مسیر دیگری را در پیش بگیرد… اگر آقای احمدی‌نژاد یک ذره مواظب خودش نباشد، هنوز هم ممکن است دوره اش تمام نشود.”

 

“قضاوت” دو اصولگرای سنتی

از سوی دیگر٬ محمدرضا باهنر، نایب رییس مجلس گفته که “به آقای دکتر احمدی​نژاد خیلی مشورت دادم ولی به هیچ کدامش هم عمل نکرد”.

وی اضافه کرده است: “آقای رئیس​جمهور که فکر می​کند موفق هم شده است. اما من فکر می​کنم اگر کمی به مشورت​های اطرافیان شان توجه می​کردند اوضاع امور بهتر می​شد”.

محمدنبی حبیبی٬ دبیرکل حزب موتلفه نیز٬ با اشاره به اینکه “من برای احمدی نژاد قبل از 11 روز قهر کردن یک قضاوت دارم، برای بعد از قهر کردن یک قضاوت دیگر”٬ درباره مدت زمان باقی مانده از دوران ریاست‌جمهوری احمدی‌نژاد٬‌گفته است: “دعا می کنم ایشان با عاقبت خیر ریاست جمهوری را به پایان برسانند”.

 

چرخش اجباری به‌سوی رقیب

در تحولی دیگر، حسین کچویان، از اساتید اصول‌گرای دانشگاه، در یادداشتی “پیشنهاد یکجانبه انتصاب جاسبی به عنوان عضو حقیقی شورای عالی انقلاب فرهنگی از سوی احمدی نژاد به رهبری، با توجه به مخالفت اعضای شورا و بدون مشورت و تصمیم آنان را نشانه چرخش احمدی نژاد به سمت هاشمی” دانست.

این یادداشت دست‌‌مایه انتشار تحلیلی در سایت الف، متعلق به احمد توکلی شد، که احمدی‌نژاد را به چرخش در مواضع خود متهم کرد. نویسنده الف نوشت: “بالاترین مسئول اجرایی کشور در حوزه اجرا و در مواجهه با سیل عظیم مسائل و مشکلات تنها به برنامه های کاربردی نیاز دارد و وقتی این برنامه های کاربردی متناسب با آن دغدغه ها و آرمانها و سلسله مراتبی که قبلا به آن اشاره شد پیش رو نباشد نمی توان حوزه اجرا را معطل نگه داشت و به ناچار باید به نوعی «عملگرایی» تن داد و از برنامه های رقیب استفاده کرد و این باعث ناهماهنگی بیشتر برنامه ها و رفتارها با یکدیگر خواهد شد”.

وی اضافه کرده است: “در کابینه اول غیر از حلقه اول همکاران وی در شهرداری و دانشگاه علم و صنعت احمدی نژاد، دسته ای از نیروهای به نسبت جوان و کمتر مطرح اصولگرا چون الهام، صفارهرندی، لنکرانی، پورمحمدی و فتاح را نیز وارد کابینه کرده بود. البته ویژگی این نیروها این بود که علاوه بر مسئولیتهای اجرایی،دیدگاههای سیاسی و فرهنگی و اجتماعی خاص خود را نیز که گهگاه مخالف با دیدگاه های شخص رییس جمهور بود بیان می کردند و به اصطلاح سر و گوش شان می جنبید”.