جرم جدیدی به نام پیامک تخریبی

نویسنده
نازنین کامدار

» افزایش تهدید شهروندان در آستانه خرداد ماه

همزمان با نزدیک شدن به خرداد ماه که رسانه های افراطی حامی دولت از “پر حادثه” بودن آن در روزهای گذشته سخن گفته اند، یک نماینده راستگرا و حامی احمدی نژاد در مجلس به نقل از رئیس قوه قضاییه از جرم جدیدی به نام “ارسال پیامک (اس.ام.اس) تخریبی” خبر داد.

 به گزارش فارس، موسی قربانی نماینده قائنات در مجلس، گفته است: “در دیداری که با رئیس قوه قضاییه داشتم درباره ارسال پیامک های تخریبی سئوال کردم که آیت‌الله لاریجانی در پاسخ اعلام کرد که پیامک ‌های تخریبی که موجب تشویش اذهان عمومی می‌شوند، مورد پیگرد قرار خواهد گرفت”.

 این نماینده وابسته به فراکسیون حامیان دولت به نقل از رییس قوه قضائیه افزوده است: “کسی نمی‌تواند حتی از طریق پیامک موجبات تشویش اذهان عمومی را ایجاد کند”.

 در حالی که سخنان این نماینده افراطی مجلس موجب نگرانی شهروندان شده است یک وکیل دادگستری به روز می گوید: “اگر رئیس قوه قضاییه چنین سخنی گفته باشد که جرمی به نام ارسال پیامک تخریبی وجود دارد، این موضوع به معضلی در رسیدگی به پرونده های موجود فعالان سیاسی تبدیل می شود”.

 وی افزود: “هم اکنون بسیاری از فعالان سیاسی و اجتماعی و البته شهروندانی که در سرکوب های پس از انتخابات بازداشت شده اند، در کیفرخواست ها و بازجویی ها متهم به ارسال پیام کوتاه و ایمیل های سیاسی شده اند و با این ادعای جدید صادق لاریجانی می تواند مشکلاتی بر این پرونده ها  افزوده شود هر چند که عمده این اتهامات درباره پیام کوتاه هایی است که قبل از انتخابات ارسال شده اند”.

این وکیل دادگستری ادامه داد: “عبارت پیامک تخریبی یک عبارت مبهم است و می تواند مشمول هر پیام کوتاهی بشود. بنابراین تعیین مصداق برای این جرم جدید نیز کار دشواری است و از همین رو، این سخن رئیس قوه قضاییه فقط می تواند با هدف ترساندن مردم گفته شده باشد”.

 گفتنی است پیش از این نیز، اسماعیل احمدی مقدم، فرمانده نیروی انتظامی در دیدار با فرماندهان نیروی انتظامی استان ها گفته بود: “با کسانی که از طریق ارسال ایمیل و پیام کوتاه مردم را به اغتشاش دعوت می کنند، برخورد خواهد شد”.

 او در یک مصاحبه مطبوعاتی نیز مدعی “اشراف کامل نیروی انتظامی بر ایمیل ها و پیام کوتاه های ارسالی مردم” شده بود.

گفتنی است، سرویس اس.ام.اس از شامگاه ۲۲ خرداد ۸۸ و همزمان با آغاز بازداشت های فعالان سیاسی و سرکوب معترضان به نتیجه انتخابات به مدت سه ماه به طور کامل قطع بود و پس از آن نیز از سوی هواداران جنبش سبز به مدت چند ماه تحریم شد تا حدی که هم اکنون نیز شهروندان از استفاده ازاین سرویس مخابراتی پرهیز می کنند.

تهدید غیر رسمی شهروندان از سوی نماینده قائنات در مجلس و رئیس قوه قضاییه درباره ارسال پیام کوتاه در حالی صورت می گیرد که پیش از این یک عضو شاخه جوانان جبهه مشارکت به دلیل ارسال پیام کوتاه و ایمیل محاکمه شده است.

سایت اصلاح طلب “امروز” گزارش داده است که مسعود نورمحمدی، عضو شاخه جوانان جبهه مشارکت به اتهام ارسال پیام کوتاه و ایمیل محاکمه شده است.

سایت امروز نوشته است: “مسعود نورمحمدی علت دستگیری اش را براساس آنچه به وی گفته اند، ارسال ایمیل و اس ام اس اعلام کرد. او در در گفتگو با خانواده خود تاکید کرده که هیچگونه ایمیل یا «اس ام اس» غیرقانونی ارسال نکرده است”.

دراین باره یک زندانی آزاد شده از اوین نیز به روز گفت: “در دوران زندان اولین مطالبه بازجو از من پسورد ایمیل ام بود و پس از آنکه من از  گفتن رمز ورود خودداری کردم، بازجو مرا با عباراتی رکیک تهدید به ضرب  شتم کرد و گفت که تمامی شما ها جاسوس هستید و با ابزار ایمیل و فیس بوک و  اس.ام.اس برای امریکا و اسرائیل جاسوسی می کنید”.

وی افزود: “در زمانی که در بند عمومی زندان اوین بودم، با چند شهروند معمولی آشنا شدم که اتهامشان ارسال پیام کوتاه توهین آمیز بر ضد مقامات ارشد نظام و رئیس جمهور بود. بازداشت شدگان از حجم ضرب و شتم بازجوها به شدت گلایه داشتند”.

وی ادامه داد: “هر شهروندی که در ارتباط با جنبش سبز و اعتراض به نتیجه انتخابات بازداشت می شود، در بازجویی با پرینت ا.ام.اس هایی که دریافت و ارسال کرده مواجه می شود و مجبور است درباره یک امر خصوصی و شخصی به بازجوها توضیح دهد. همچنین هر متهمی که بازداشت می شود باید ایمیل و پسورد خود را در اختیار بازجوها قرار دهد”.