خانواده اعدامی ها در زندان

نویسنده

» مقاله نیویورک تایمز درباره پیامدهای اعدام فعالان کرد

نازیلا فتحی

مقامات ایران به خانواده پنج فعال کردی که روز یکشنبه به دار آویخته شده اند، اجازه دفن اجساد آنها را نمی دهند. وکیل یکی از این فعالان ضمن اعلام خبر فوق گفت، آنها ضمناً مادر و خواهر تنها زنی را که در بین اعدام شدگان وجود داشت، بازداشت کرده اند.

خلیل بهرامیان در یک مصاحبه تلفنی از تهران گفت، خواهر و مادر شیرین علم هولی، فعال 28 ساله اعدامی، در خانه شان در شهر ماکو در شمال غرب ایران دستگیر شده اند. آقای بهرامیان گفت خانواده این زن تا بعداز ظهر دوشنبه حتی از اعدام وی اطلاعی نداشتند. 

به نظر می رسد خودداری دولت از تحویل اجساد اعدامی ها به خانواده هایشان، به دلیل نگرانی از برپا شدن تظاهرات ضد دولتی در حین مراسم خاکسپاری در استان کردستان باشد. اقلیت کرد از زمان اعتراضات عظیم تابستان گذشته علیه انتخابات بحث انگیز ریاست جمهوری تحت فشار فزاینده ای قرار گرفته اند و دست کم دو فعال کرد دیگر نیز در طول سال گذشته اعدام شده اند. به گفته گروه های حقوق بشری، حداقل 16 فعال کرد در صف اعدام قرار دارند.

آقای بهرامیان گفت: «اجازه ندادن به خانواده ها برای دفن اجساد عزیزانشان بر خلاف قانون، اسلام و فقه است.»

او گفت مقامات به وی گفته اند اجساد را دفن می کنند و محل دفن را متعاقباً به خانواده ها اطلاع خواهند داد. او گفت: «آنها حتی با درخواست من برای حضور خانواده ها در هنگام دفن اجساد مخالفت کرده اند.»

کردها در ایران یک اقلیت قومی هستند و از تبعیض دولت علیه خود انتقاد می کنند. اغلب کردها در این کشور شیعه نشین، مذهب سنی دارند. کردها نمایندگانی را برای مجلس ایران انتخاب می کنند اما آنها اغلب قدرت ناچیزی دارند.

وب سایت مخالفان، جرس، گزارش داد عبدالجبار کریمی نماینده سنندج، مرکز استان کردستان در مجلس، هنگام تلاش برای متوقف کردن اعدام ها با تهدید فرماندار روبرو شده است و تلاش های وی برای تحویل اجساد نیز بی نتیجه مانده است.

فعالان حقوق بشر نگران اعدام های شتابزده اخیر شده اند که بدون تأیید دیوانعالی کشور صورت می گیرد. آنها نگرانند که دولت برای ترساندن مردم از حضور در تظاهرات برنامه ریزی شده دیگر در سالگرد انتخابات 22 خرداد، دست به اعدام های بیشتری بزند.

گزارشگران بدون مرز در پاریس پس از اعدام های روز یکشنبه، با صدور اطلاعیه ای که روز سه شنبه در وب سایت آنها قرار گرفت، نسبت به سرنوشت روزنامه نگاران زندانی در ایران ابراز نگرانی کرد.

به گفته این گروه، ده ها خبرنگار از تابستان گذشته تا کنون دستگیر شده اند و هنوز 42 تن از آنها در زندان به سر می برند.

در اطلاعیه روز سه شنبه آمده است پنج روزنامه نگار زندانی به درمان فوری پزشکی نیاز دارند و از کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل خواسته شده است تا نمایندگانی به ایران بفرستد.

 

منبع: نیویورک تایمز- 11 مه 2010