مخالفان سوری به طرح سازمان ملل بدبین هستند

نویسنده

» گزارشی از یو اس ای تودی

وحید سلیمی

 

تلاش سازمان ملل برای ایجاد صلح در سوریه با رد شدن آن توسط مخالفان که می گویند این طرح تنها به حکومت قاتل بشار اسد کمک می کند، با شکست مواجه شد.

کلنل عارف محمود از ترکیه می گوید:« ارتش آزاد سوریه دیگر نگران هیچ توافق بین المللی نیست.»

دبیر کل سابق سازمان ملل روز سه شنبه در ایران گفت که گفتگو هایش با اسد بر روی پایان دادن به خشونت ها متمرکز شده بود که به گفته ناظران حقوق بشر در سوریه از ماه مارس ۲۰۱۱، نزدیک به ۱۷ هزار نفر را کشته است.

عنان بزودی به عراق سفر می کند و با نوری مالکی، نخست وزیر عراق دیدار خواهد کرد تا در مورد پیدا کردن راهی برای پایان دادن به جنگ گفتگو کند.

اسد می گوید ارتش وی تلاش می کند تا شورشیان تروریست را سرکوب کند و به روزنامه های آلمان گفته است به هیچ عنوان قصد ندارد به گفته اوباما در مورد کناره گیری از قدرت عمل کند. مخالفانی چون حمود می گویند اسد برای از بین بردن مخالفان حکومت دیکتاتور اش دست به قتل عام افراد بیگناه زده است.

عنان گفت که برای پایان دادن به این جنگ به مخالفان پیشنهاداتی داده که اسد با مفاد آن موافقت کرده است. او درمورد جزئیات آن حرفی نزد اما رسانه های سوری گزارش دادند که این توافقنامه فراخوانی است به دولت که شامل اعضای دولت و مخالفان می شود.

یاسر تبارا، عضو شورای ائتلاف ملی سوریه می گوید که نمی شود به اسد اعتماد داشت که آتش بس را رعایت کند زیرا وی طرح صلح سازمان ملل را در ماه آوریل زیر پا گذاشت.

تبارا می گوید: “هیچ اطلاعات واقعی در مورد طرح وجود ندارد. طرحی که بر شش محور بنا شده و آزادی زندانیان سیاسی و آتش بس فوری جزو آن بود. این خواسته ها هرگز اجرا نشد. فرستاده ویژه سازمان ملل حالا متوجه شده که وضعیت غیر قابل کنترل است و مخافان مسلح پیشرفت واقعی دارند.”

مخالفان همچنین اصرار عنان بر مداخله ایران را که برای کمک به ارتش اسد، نیرو و اسلحه می فرستد زیر سووال می برند.

تبارا می گوید: “من مطمئن نیستم که وارد کردن ایران بعنوان بخشی ازماشین کشتار اسد، به این مناقشه اقدام خوبی باشد. سرنوشت سوریه باید بدست خود سوری ها رقم بخورد.”

شورشیان بارها از آمریکا و کشورهای دیگر خواسته اند به آنها کمک کند تا ارتش اسد را شکست بدهند اما دولت اوباما نخواسته مداخله کند و گفته است این مداخله وضعیت را بدتر می کند.

در عین حال روسیه با مسلح کردن ارتش اسد، مداخلاتش را گسترش داده و از غرب خواسته است دخالت نکند. روز سه شنبه یک ناوگان کشتی جنگی روسیه به به بندر تارتوس سوریه که روسیه در آن یک پایگاه کوچک دارد، اعزام شد. این ناوگان بعد از اینکه ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه غرب را به “بمباران موشکی دموکراسی” متهم کرد، اعزام شد.

یو اس ای تودی، 10 ژوئیه