رضایت حامیان دولت از دستگیری ها

نویسنده
شیرین کریمی

» نیروی انتظامی آرامش را به جامعه برگرداند؛

همزمان با سخنان فرمانده نیروی انتظامی مبنی بر اینکه برخی از افراد بازداشت شده آزاد نخواهند شد، یکی از نمایندگان راستگرای مجلس اسلامی برخی از بازداشت شدگان را برنامه ریز “انقلاب مخملین” معرفی کرد ودیگری اهداف بازداشت شدگان را “براندازی نظام” برشمرده است.

سردار احمدی مقدم ،فرمانده نیروی انتظامی دیروز در حاشیه نشست تخصصی روسای پلیس راهنمایی و رانندگی از بازداشت 1032 نفر در جریان ناآرامی های پس از انتخابات 22 خرداد خبر داد و بدون نام بردن از رقم مشخصی خاطرنشان کرد “بسیاری” از افرادی که وی آنها را “اغتشاش گر” خواند پس از تشکیل پرونده و تحویل به دادسرا آزاد شده اند.

به گزارش ایلنا،سردار احمدی مقدم در مورد سرنوشت افرادی که هنوز در بند نیروهای امنیتی هستند،تاکید کرد آنانی که جرایم سنگین تری دارند همچنان در بازداشت خواهند ماند. وی البته روشن نکرد منظورش از “جرایم سنگین” چیست.

این چهره نظامی که یکی از نزدیکان احمدی نژاد محسوب می شود،همچنین از زخمی شدن 500 نفر از افراد نیروهی انتظامی در درگیری با معترضین به نتایج انتخابات سخن گفت اما تصریح کرد که هیچ یک از نیروهای پلیس در این اتفاقات کشته نشده اند. وی تعداد مردم کشته شده را هم20 نفر اعلام کرد، در حالیکه فعالین حقوق بشر در داخل ایران این رقم را بسیار بیشتر می دانند.

سردار احمدی مقدم با اعلام اینکه “ افرادی که پلیس را در مقابل این اجتماعات غیرقانونی قرار دادند ، خیانت بزرگی به کشور کرده‌اند “، تلویحا به موسوی و کروبی اشاره و تصریح کرد آنان در بیانیه ها و اعلامیه های خود نیروهای پلیس را هم به “نافرمانی مدنی” دعوت می کردند.

آقای احمدی مقدم در بخش دیگری از اظهارات خود به قتل ندا آقا سلطان نیز اشاراتی کرد و آن را جریانی برخوردار از ابهامات فراوان توصیف کرد که از طرف رسانه های خارجی حمایت شده است. این مقام نظامی که بر اساس شایعات یکی از اعضای ستاد کودتاست همچنین به شاهد اصلی قتل فجیع خانم آقا سلطان یعنی آرش حجازی نویسنده و مترجم اشاره و با بیان اینکه وی در مورد قتل ندا “سمپاشی” کرده، از تحت تعقیب بودن این نویسنده که از ایران خارج شده است توسط وزارت اطلاعات خبر داد.

 

در پی انقلاب مخملین بودند

همزمان فراکسیون راستگرایان مجلس هشتم هم با مسئولان اطلاعاتی و فرمانده نیروی انتظامی جلسه ای مشترک برگزار کرد. پس از این جلسه رمضان شجاعی، یکی از نمایندگان وابسته به جناح راست،با تکرار موضع مقامات امنیتی جمهوری اسلامی، خبر داد که عوامل نا آرامی های اخیر که بازداشت شده اند، ارتباط “مستقیمی” با کشورهای بیگانه داشته اند. وی همچنین بازداشت شدگان را متهم به برنامه ریزی و سازماندهی برای “انقلاب مخملین”کرد.

این نماینده راست گراهمچنین گفت نمایندگان از مقامات امنیتی و اطلاعاتی خواسته اند “ریشه های” مسایل اخیر را بررسی و شناسایی کنند.

 

انکار پشت پرده ساده لوحی است

اما در همین حال فاطمه آجرلو، یکی دیگر از نمایندگان مجلس حامی دولت کودتا، علت برقراری “آرامش” در جامعه را محصول “دستگیری” سران “پشت پرده” تحولات اخیر معرفی کرد. فاطمه آجرلو از نمایندگان تندرو مجلس هشتم در تبیین ادعایش افزود “ سران پشت پرده مغز متفکر این اغتشاشات بودند و اگر این دستگیری‌ها صورت نمی‌گرفت، فضا مدیریت نمی شد و تأمین امنیت صورت نمی‌گرفت”.

نماینده کرج که معتقد است انکار حضور سران در پشت پرده ناآرامی های اخیر، بسیار “ساده لوحانه” است در ادامه تصریح کرده: “اتفاقات ربطی به انتخابات نداشت بلکه بحث براندازی نظام بود و در این راستا پروژه تقلب در انتخابات را از قبل طراحی کرده بودند.”

آجرلو بدون اشاره مستقیم به کروبی و موسوی،آنان  را “ابزار خوبی” نامید که “دشمن” از طریق آنها اهداف خود را پیاده کرده است.

 

افزایش نگرانی ها

در چنین فضایی  و در حالی که نگرانی ها در مورد سرنوشت بسیاری از بازداشت شدگان اخیر- که در جمع آنان تعداد زیادی از چهره های سرشناس جناح اصلاح طلب و روزنامه نگاران صاحب نام دیده می شود- افزایش می یابد، رئیس شورای هماهنگی جبهه اصلاحات برای پیگیری این بازداشت ها صبح دیروز به دیدار نایب رئیس اول مجلس رفت. طالبی پس از این دیدار از “قول مساعد” ابوترابی فرد برای پیگیری وضعیت بازداشت شدگان خبرداد و گفت او از این بازداشت ها “ابراز تاسف” کرده است.

وی سپس با بیان اینکه “بعد از برگزاری انتخابات عده‌ای از فعالان سیاسی بازداشت شده‌اند و برخی از آنها نیز از وضعیت جسمانی مساعدی برخوردار نیستند” تصریح کرد اکثر این افراد از “یاران انقلاب” هستند.

خبرها حکایت از آن دارد که بازداشت شدگان تحت فشار و شکنجه شدید برای تن دادن به اعتراف جلوی دوربین صدا و سیما هستند، اقدامی که در مغایرت کامل با قوانین بین المللی است.