زنان ایرانی در صف اول اعتراضات

نویسنده

» گزارشی از سانفرانسیسکو گیت

الهام قیطانچی

زنان عادی چه چادری چه با روسری ، چه جوان و چه مسن، به اقدامات شجاعانه بی نظیری در ایران امروز دست می زنند.

 

زنان در صف اول تظاهرات آرامی هستند که توسط بسیجی ها به خشونت زیاد سرکوب می شود. این سرکوب ها منجر به قتل فجیع ندا آقا سلطان در جریان تظاهرات در 20 ژوئن شد و نقش زنان را در تظاهرات بعد از انتخابات روشن تر کرد.

 

امروز 62 درصد دانشجویان زن هستند، آمار تقاضای طلاق از سوی زنان افزایش پیدا کرده است و مشکلات زنان جزو مسائل مورد توجه رهبران کشور قرار گرفته است.

 

فعالان حقوق زنان در ایران کپین یک ملیون امضا را به راه انداخته اند که در پی تغییر قوانین تبعیض آمیز علیه زنان دز قانون اساسی است. اعضای کمپین بدون درنظر گرفتن طبقه اجتماعی، یا مدرک تحصیلی یا مذهب، به زنان اطلاع رسانی می کنند.

 

کمپین در 16 استان فعال است و حتی اعضای محافظه کار مجلس هم به تقاضای زنان واکنش نشان داده اند. اما رئیس جمهور محمود احمدی نژاد عزمش را جزم کرده تا تحت عنوان اختلال در امنیت ملی این تقاضا ها را رد کند و به همین دلیل ادعا کرده است که فعالان حقوق زنان را “دشمنان کشور” تحریک کرده اند. دولت او در چهار سال گذشته، 70 فعال حقوق زنان را دستگیر کرده است. اما هرچه تعداد دستگیری ها بیشتر می شود، تعداد داوطلبین هم بیشتر می شود.

 

زنان منشور تقاضا های خود را یک ماه پیش از انتخابات به چهار کاندیدای ریاست جمهوری ارائه کردند و این باعث به عضویت درآمدن ایران در کنوانسوین رفع تبعیض علیه زنان شد و باعث اصلاحاتی در قوانین تبعیض آمیز علیه زنان در قانون اساسی شد.

 

زهرا رهنورد، همسر میر حسین موسوی کاندیدای ریاست جمهوری، که در حال حاضر در حبس خانگی بسر می برد، گفت که کابینه موسوی از کنواسیون پیروی می کند و برای احقاق حقوق زنان، تلاش خواهد کرد.

جمیله کدیور، سخنگوی مهدی کروبی، حتی از این هم فراتر رفت: او یکط از تابوهای نظام را که همان حجاب اجباری بود، زیر سووال برد.

 

احمدی نژاد هم به نوبه خود از قانونی کردن چند همسری در ایران سخن گفت و این درحالی است که این موضوع در جامعه ایران پذیرفته نیست. او همچنین خواستار کم شدن تعداد دانشجویان زن شد. تلویزیون ملی که تحت کنترل مستقیم رهبر است، پشت سر هم برنامه هایی درباره جایگاه واقعی زنان در جامعه اسلامی پخش کرد.

 

پس خیلی هم عجیب نیست که تعداد بیشماری از زنان نسبت به تقلب در انتخابات معترض باشند. موارد زیادی برای اعتراض زنان وجود دارد. چهار سال دیگر ریاست جمهوری احمدی نژاد، گشت های ارشاد بیشتری را به خیابان ها می ریزد تا فشار بیشتری بر روی زنان و فعالان حقوق زنان بیاورند.

 

 حتی زنان مذهبی هم نا امید شده اند: آنها نمی خواهند شاهد خونریزی در خیابان ها باشند. اعتبار آیت الله علی خامنه ای بعنوان رهبر مذهبی و یک مقام شیعه در میان هوادارانش که او را مسئول بحران اخیر می دانند، بخطر افتاده است.

 

به گفته کمپین یک میلیون امضا، روز یکشنبه گروهی از مادران برای بزگداشت ندا اقا سلطان و همه کسانی که از 12 ژوئن در جریان تظاهرات آرام توسط بسیجی ها شهید شده اند در پارک لاله تجمع کردند. زنان در حدود ساعت 5 بعد از ظهر به سمت پارک لاله حرکت کردند. نیروهای امنیتی به تجمع آرام آنها حمله کردن و وحشیانه با باتوم انها را کتک زدند. نیروهای امنیتی و لباس شخصی ها بیست نفر از معترضین را بازداشت کردند.  آنها را به زندان زنان ر خیابان وحدت اسلامی، منتقل کردند.

 

امروز، زنان ایرانی در خیابان ها تظاهرات می کنند و برای نجات جان جوانان که می خواهند صدایشان را از طریق تظاهرات صلح آمیز به گوش دیگران برسانند، ، خود را جلوی نیروهای بسیج می اندازند. یک زن میانسال به یک بسیجی یاد آور می شود که جمهوری اسلامی وعده اجرای عدالت و آینده ای روشن تر برای نسل بعدی را به آنها داده بود.

 

چهره خونین ندا وعده های انقلاب را منتقل می کند، منتها درست برعکس آنچه باید اتفاق می افتاد.

 

منبع: سانفرانسیسکو گیت 30 ژوئن

لینک