آمادگی مجلس اصولگرا برای همکاری باروحانی

نویسنده
حسین محمدی

» همزمان با احضار احمدی نژاد به دادگاه

هم‌زمان با انتشار خبری پیرامون احضار محمود احمدی‌نژاد به دادگاه به دلیل شکایت رییس مجلس، ۲۲۵ نماینده مجلس در بیانیه‌ای، برای تحقق برنامه‌های روحانی اعلام آمادگی کرده‌اند.

هم‌زمان فراکسیون‌های مختلف مجلس از روحانی دعوت کرده‌اند تا با حضور در این نهاد، به دیدار با نمایندگان پرداخته و پیرامون برنامه‌ها و کابینه آینده‌ی وی گفت‌وگو کنند.

۲۲۵ نماینده از میان ۲۹۰ نماینده مجلس پیروزی روحانی را “فصل جدیدی برای ساختن کشور بر پایه عقلانیت و سواد” و “ فرصت به وجود آمده برای کشور” توصیف کرده‌اند.

این نمایندگان نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری را “محصول راهگشایی های مقام معظم رهبری، اعتماد به نفس همه گروه ها و طبقات اجتماعی در همه شهرها و روستاها و اعتماد آنان به رأی و حق خویش و نیز اعتماد به سازوکار انتخابات به ویژه اعتماد به منتخب ملت که توان و سرمایه جدیدی برای حل و فصل مشکلات موجود در کشور به وجود آورده است”، دانسته‌اند.

این بیانیه می افزاید: “از این پس فصل جدیدی برای ساختن کشور بر پایه عقلانیت، سواد و بهره مندی از توان همه نیروهای سیاسی معتدل جریان های سیاسی درون خانواده انقلاب که دغدغه اسلام و ایران دارند، فراهم شده است که امید می رود در پرتوی خوش بینی و اعتماد مردم به ویژه نسل جوان و آگاه کشور موانع فراروی پیشرفت و توسعه همه جانبه را یکی پس از دیگری از پیش رو بردارند.”

نمایندگان مجلس وعده داده اند که برای اجرای برنامه های انتخاباتی آقای روحانی “تمامی تلاش خود را” به کار گیرند.

روحانی خود پس از پیروزی در انتخابات، در یکی از اولین ملاقات‌های رسمی خود، با علی لاریجانی، رییس مجلس نهم دیدار کرد. روحانی پس از انجام این دیدار، گفته بود که اولین قدم برای همکاری میان دو قوه برداشته شده است.

هم‌زمان حسین نقوی‌حسینی، عضو شورای مرکزی فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت، گفته است که این فراکسیون با حضور علی لاریجانی، رییس مجلس، تشکیل جلسه داده است. به گفته نقوی حسینی “در این جلسه بر این موضوع تاکید شد که مجلس تمامی توان خود را برای حمایت از دولت منتخب به کار گیرد”.

همچنین محمد باقری‌بنابی خبر از آن داده است که اعضای دو فراکسیون روحانیون و اصولگرایان رهروان ولایت به حسن روحانی پیشنهاد داده‌اند که برای دیدار با اعضای این دو فراکسیون به مجلس برود. وی گفته است که “این دیدار در راستای تعامل هرچه بیشتر مجلس و دولت منتخب صورت می‌گیرد”.

اسماعیل جلیلی، دیگر عضو این فراکسیون، نیز گفته است که هدف از این دیدار بررسی کابینه روحانی است: “با توجه به اینکه آقای روحانی در نظر دارد که در انتخاب اعضای کابینه‌اش مجلس و کمیسیون‌های تخصصی آن یک طرف مشورت وی باشند لذا معتقدم که مجلس در تعیین کابینه یک طرف مشورت روحانی است. با همه این تفاصیل مهم این است که از کمیسیون‌های تخصصی در این زمینه مشورت به عمل خواهد آمد”.