دولت نهم از دانشجویان انتقام می گیرد

نویسنده

po_zarezadeh.jpg

حسن زارع زاده اردشیر

وضعیت جسمانی عباس حکیم زاده عضو سابق انجمن دانشجویان امیر کبیر که چند روز پیش دستگیر شده وخیم اعلام شده است. بر اساس اظهارات خانواده وی، عباس حکیم زاده به علت عمل جراحی بر روی کمر و ستون فقرات و گذاشتن پلاتین در آن ناحیه در سال گذشته، به دستور پزشکان در حالت احتیط مداوم به سر می برد. او هنگام بازداشت در حضور خانواده اش به ماموران امنیتی گفته بود که مسئولیت بروز هر نوع مشکل در نخاع و ستون فقراتش با وزارت اطلاعات است.

daneshjoyan486.jpg

عباس حکیم زاده عضو سابق شورای مرکزی انجمن اسلامی منتخب دانشجویان دانشگاه امیر کبیر نیمه شب چهارشنبه گذشته همزمان با علی صابری دبیر سابق همین تشکل دانشجویی، در حالی که هر دو در زمان تعطیلی دانشگاه در منزل پدری خود در مشهد به سر می بردند توسط ماموران وزارت اطلاعات دستگیر شدند. این دو فعال دانشجویی، به فاصله تنها چند ساعت از اظهارات قاضی حداد معاون امنیت دادسرای عمومی و انقلاب تهران مبنی بر اینکه دانشجویان زندانی در ارتباط با وقایع اخیر دانشگاه امیر کبیر آزاد نمی شوند، دستگیر شدند.

ماموران وزارت اطلاعات هنگام دستگیری این دو دانشجوی منتقد، منزل پدری آنها را مورد بازرسی قرار دادند و بسیاری از لوازم و اسناد، کامپیوتر شخصی و آرشیو سی دی های آنها را ضبط کردند. به گزارش خبرنامه امیرکبیر ماموران امنیتی هنگام بازداشت آنان، به خانواده هایشان اعلام کردند برای پیگیری وضعیت فرزندانشان به دادگاه انقلاب تهران بروند.

این دو دانشجوی سرشناس در حالی که دو نیمسال پایانی تحصیل خود رادر دانشگاه امیر کبیر تهران می گذراندند با احکام کمیته انضباطی به یک و دو ترم محرومیت از تحصیل محکوم شدند و سپس از طرف علیرضا رهایی، رییس دانشگاه امیرکبیر از ورود آنها به دانشگاه جلوگیری به عمل آمد.

از سوی دیگر، خبرهای رسیده حاکی از آن است که علی صابری و عباس حکیم زاده به بند 209 زندان اوین منتقل شده اند. بندی که 7 دانشجوی دانشگاه امیر کبیر نیز در آنجا به سر می برند. بابک زمانیان، احمد قصابان، مجید توکلی، پویان محمودیان، مقداد خلیل پور، مجید شیخ پور، احسان منصوری، پیش از این به اتهامات مشابه و در ارتباط با وقایع چند ماه اخیر دانشگاه امیر کبیر زندانی شده اند.

دستگیری حکیم زاده و صابری در حالی صورت گرفته که روند احضار دانشجویان به کمیته های انضباطی در دانشگاه مختلف و صدور حکم های محرومیت از تحصیل همچنین ادامه دارد. از جمله، حسین بابایی‌آرایی مدیرمسوول نشریه‌ دانشجویی توقیف شده‌ آفتابکاران در دانشگاه صنعتی شریف ، محمد بیانی و شیما فرزادمنش و مازیار سمیعی سه دانشجوی دانشگاه علامه طباطبایی هم روز گذشته در کمیته انضباطی حاضر شدند.

اعتراض دانشجویان

تعدادی از دانشجویان دانشگاه امیر کبیر که از شنیدن خبر بازداشت عباس حکیم زاده و علی صابری خشمگین شده بودند، روز گذشته در این دانشگاه دست به حرکتی اعتراضی زدند. بر اساس اظهارات یکی از همین دانشجویان، ده ها دانشجو با در دست داشتن تصویر های دانشجویان دستگیر شده و همچنین چسباندن آنها به در و دیوار سلف دانشگاه، به بازداشت دانشجویان اعتراض کردند. این در حالی است که دانشگاه در حال تعطیلی به سر می برد و اکثرا دانشجویان برای امتحانات پایان ترم آماده می شوند.

از طرف دیگر، انجمن های اسلامی 5 دانشگاه مشهد از جمله دانشگاه های فردوسی و علوم پزشکی مشهد، دانشگاه آزاد مشهد، دانشگاه پیام نور واحد مشهد، دانشگاه سجاد مشهد، دانشگاه خیام مشهد با صدور بیانیه ای به بازداشت های اخیر دانشجویان و سرکوب جنبش دانشجویی اعتراض کردند.

در این بیانیه آمده است: “به نظر می رسد مسئولین دانشگاه و نهادهای امنیتی با پیاده نظام تشکیلاتی به اصطلاح دانشجویی علیرغم شعارهایشان، تمام موازین اخلاقی وحتی دینی را به هیچ انگاشته و کمر همت به حذف منتقدان و محو جنبش دانشجویی بسته اند؛ آخرین مورد آن نیز پروژه ایست که در دانشگاه امیر کبیر کلید خورده و داعیه داران اخلاق و دین برای حذف جوانان منتقد این بوم و بر تمامی موازین و شعائر را زیر پا نهادند و با جعل لوگو و چاپ نشریات توهین آمیز به مقدسات، سعی در نسبت دادن این نشریات به دانشجویان نمودند تا به این بهانه با جوسازی و تحریک احساسات مذهبی جامعه زمینه ای باشد برای قدرت گرفتن و باز گذاشتن دست نیروهای تندرو تا به برخورد شدید با دانشجویان و پاکسازی دانشگاه ها از هر آن کس که غیر خودی است بپردازند. غافل از این که دیگر این حرکات نخ نما شده و این قبیل پروژه ها و پرونده سازی ها کسی راخام نمی کند بلکه احساسات جریحه دار شده مردم و دانشجویان با نگاهی به شوهای ماسبق، با خشم به پروژه سازان پشت پرده می نگرند. جالب اینجاست که آش تا بدانجا شور شده است که صدای احزابی نظیر مشارکت، مجاهدین انقلاب، کارگزاران سازندگی و حتی موتلفه اسلامی نیز در تقبیح این پروژه بلند شده است.”

بیانیه ادامه می دهد: “ ربایش و ادامه بازداشت مدیران مسئول نشریات دانشگاه امیرکبیر که از اولین ساعات شروع پروژه ضمن رد انتساب نشریات مذکور به دانشجویان به افشای این پروژه ننگین پرداختند، و اخیراً نیز دستگیری علی صابری دبیر سابق انجمن و عباس حکیم زاده عضو شورای منتخب انجمن اسلامی دانشگاه امیر کبیر که بعد از اظهارات معاون امنیتی دادستان تهران مبنی بر تکمیل تحقیقات در یورشی شبانه به منزلشان در مشهد دستگیر شده اند، بیش از پیش بر نگرانی هایمان دامن می زند که مبادا این عزیزان را نیز سرنوشتی چون اکبر محمدی ها، عزت ابراهیم نژاد ها، فروهر ها را در انتظار باشد.”

یک هفته سرکوب

همچنین علی نیکونسبتی مسئول روابط عمومی اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان سراسر کشور [ دفتر تحکیم وحدت] در ارتباط با برخوردهای جدید با دانشجویان، با اشاره به اظهارات قاضی حداد مبنی بر اینکه دانشجویان دستگیرشده تاکید دارند که مطالب موهن را منتشر نکرده‌‏اند، گفت: “به نظر می‌‏رسد گروهی با گسترش دستگیری‌‏ها و اخذ اعترافات ساختگی تلاش دارند به هر نحو ممکن انتشار مطالب موهن را به دانشجویان نسبت دهند.”

وی تصریح کرد: “ از زمان انتشار مطالب موهن در دانشگاه امیرکبیر مسؤولان وزارت علوم و قاضی حداد و برخی گروه‌‏های شبه‌‏نظامی و امنیتی بسیار کوشیدند این مطالب را به دانشجویان منتسب کنند و اکنون با گسترش بازداشت‌‏ها تلاش می‌‏کنند به هدف شوم خود دست یابند.”

این فعال دانشجویی با اشاره به انتشار اخباری درباره وضعیت نگران‌‏کننده احسان منصوری در زندان اوین، گفت:” با توجه به بیماری عباس حکیم‌‏زاده نگرانی فزاینده‌‏ای در مورد سلامت دانشجویان بازداشت‌‏شده وجود دارد و ما معتقدیم این هجوم گسترده به فعالان دانشجویی در دانشگاه امیرکبیر به علت انتقاداتشان به مسؤولان به‌‏ویژه انتقاداتی است که این دانشجویان به رییس دولت به هنگام حضور در دانشگاه امیرکبیر در آذر ماه امسال داشتند و اکنون مسؤولان دولت نهم و حامیانشان در حال انتقام‌‏گیری از این دانشجویان هستند.”

نیکونسبتی به پایان محاکمه حامد ایرانشاهی، دبیر سیاسی سابق دفتر تحکیم وحدت اشاره کرد و گفت: “در هفته گذشته محاکمه حامد ایرانشاهی پایان یافت که امیدواریم با توجه به ادله ارائه‌‏شده از سوی وی و وکیلش، شاهد صدور حکم برائت در روزهای آینده باشیم.”

وی با بیان اینکه همچنین در هفته گذشته شاهد ادامه صدور احکام سنگین کمیته انضباطی در دانشگاه‌‏های امیرکبیر و علامه بودیم، گفت:” این نحوه برخورد با دانشجویان منتقد در دانشگاه‌‏ها را در راستای تلاش مسؤولان دولت نهم جهت یکسان‌‏سازی فضای دانشگاه و تبدیل تشکل‌‏های دانشجویی به حامیان دولت ارزیابی می‌‏کنیم.”

مسؤول روابط عمومی دفتر تحکیم وحدت ادامه داد: “در واقع مسؤولان وزارت علوم پس از امضای منشور جنبش دانشجویی و تشکیل خانه تشکل‌‏ها که تنها مورد قبول تشکل‌‏های همسو با دولت قرار گرفت، تشکل‌‏ها و فعالانی را که این منشور را نپذیرفتند، مورد هجمه سنگین قرار دادند و در کنار بیش از ۳۰۰ میلیون تومان هزینه برای به ثمر رسیدن طرح‌‏های خود، بیش از۲۰۰ حکم کمیته انضباطی را در کمتر از یک ماه برای دانشجویان منتقد صادر کردند و تاکنون با نقض قوانین ۴۱ تشکل منتقد را منحل کرده‌‏اند.”

وی احکام جدید در دانشگاه امیرکبیر و علامه را در جهت ایجاد هزینه برای دانشجویانی دانست که طرح‌‏های وزارت علوم را نپذیرفته‌‏اند و منتقد دولت هستند و افزود: “با توجه به مشکلات پیش‌‏آمده برای دانشجویان و اساتید منتقد و انحلال تشکل‌‏های منتقد، می‌‏توان گفت مسؤولان وزارت علوم در حال اجرای انقلاب فرهنگی دوم در دانشگاه‌‏های کشور هستند و مثل بسیاری از اقدامات دیگر تنها از بیان آن و پذیرفتن مسؤولیتش فرار می‌‏کنند”.