آن سه زن که معاون استاندار و فرماندار شدند

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» ادامه انتصابات دولتی در سیستان و بلوچستان

خبرگزاری‌های ایران گزارش کرده‌اند برای نخستین بار استان در سیستان و بلوچستان سه زن از جمله یک زن اهل سنت به سمت‌های سیاسی و اجرایی در سطح معاون استاندار و فرماندار در این استان منصوب شدند.

استفاده از توانمندی و افزایش مشارکت سیاسی زنان و اقلیت‌های مذهبی و سهیم کردن آن‌ها در مدیریت کشور از جمله وعده‌های حسن روحانی در زمان انتخابات بود.

به گزارش ایرنا، خبرگزاری جمهوری اسلامی با صدور حکمی از سوی وزیر کشور زهرا اربابی، به سمت معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استاندار سیستان و بلوچستان منصوب شد.

اربابی دانش آموخته رشته بازرگانی و از اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد زاهدان و عضو غیرموظف هیات مدیره سازمان منطقه آزاد تجاری و صنعتی چابهار است. وی پیش از این نیز علاوه بر مسولیت‌های اداری و مالی، رییس دانشکده علوم انسانی دانشگاه آزاد زاهدان بوده است.

اما این تنها انتصاب زنان طی روزهای گذشته در استان سیستان و بلوچستان نیست.

ایرنا در گزارش خود نوشته که در احکامی جداگانه از سوی وزیر کشور حمیرا ریگی، به عنوان فرماندار شهرستان قصرقند در جنوب استان و معصومه پرندوار، به عنوان فرماندار شهرستان مرزی هامون در شمال استان سیستان و بلوچستان منصوب شدند.

ریگی از جامعه بانوان بلوچ و اهل سنت در ادوار گذشته مسوولیت‌هایی در سازمان بهزیستی و وزارت کشور در سطح رییس اداره و بخشدار داشته است.

این نخستین بار است در ایران که یک زن اهل سنت به عنوان فرماندار انتخاب می‌شود.

خانم ریگی پیشتر با حضور در راس بخشداری یکی از شهرهای سیستان و بلوچستان طلسم حضور زنان اهل سنت در سمت‌های سیاسی مانند بخشدرای‌ها را شکسته بود. او همچنین سومین زن در ایران بود که به این سمت انتخاب شد.

ریگی قبلا در یک مصاحبه گفته بود: “هر چند که زنان این سد را شکستند و به عرصه‌های مدیریتی قدم گذاشتند و در ابتدا روند رو به رشدی داشتند، اما امروز آن‌طور که باید انتظار داشته باشیم، در سطوح مدیریتی به تعداد کافی حضور ندارند و مردان هم چنان در این عرصه پیشتازند”.

او در مورد نخستین تجربه‌اش به عنوان بخشدار گفته است که ماحصل آن سالها برای او بسیار پربار بوده است: “حضور یک زن در پست سیاسی آن هم در استانی که تعصبات مذهبی و قومی داشت در ابتدا خیلی سخت به نظر می رسید. تصور عموم هم بر این بود که کار یک زن در این مقام بسیار سخت و دشوار”.

معصومه پرندوار هم که اینک به عنوان به عنوان فرماندار شهرستان هامون انتخاب شده، دانش آموخته رشته جغرافیا در مقطع کار‌شناسی ارشد و به نوشته ایرنا دارای ۱۴ سال سابقه خدمت در سطح کار‌شناس و مشاور استاندار در استانداریهای سیستان و بلوچستان و خراسان شمالی است.

احکام این افراد به گفته محمد سعید اربابی، نماینده ایرانشهر، فنوج، نیکشهر و سرباز در ساعات پایانی روز دوشنبه، ۵ اسفندماه، به امضای وزیر کشور رسیده است.

نادیده گرفتن زنان از لیست نهایی کابینه حسن روحانی انتقادهای گسترده ای را میان جامعه زنان کشور برانگیخته بود.

با اینکه بعدها زنان در سمت‌های دیگری مانند معاونت و سخنگوی وزارتخانه‌ها به کار گرفته شدند اما انتقاد به حسن روحانی و عدم پایبندی وی به وعده‌های انتخاباتی‌اش در اینباره همچنان ادامه داشت.

شهیندخت مولاوردی، دبیر کل جمعیت دفاع از حقوق بشر زنان و عضو ائتلاف اسلامی زنان پیشتر در جلسه‌ای با حضور خبرنگاران و با محوریت عدم حضور زنان در کابینه دولت روحانی، گفته بود: “دیوارهایی برای ورود زنان به سیاست قد برافراشته اند که مانع ورود آنها به دروازه قدرت می‌شود.”

حسن روحانی در کارزار انتخابتی خود بارها بر نقش زنان در جامعه ایران و ضرورت حضور آنها تاکید کرده بود. او ابتدا وعده داد که وزارتی به نام زنان تاسیس کند. روحانی پیش از اعلام نتایج انتخابات گفته بود: “تشکیل وزارت امور بانوان را در دولت تدبیر و امید پیش‌بینی کردیم تا حقوق ضایع‌شده زنان را به آنها برگردانیم.”

با اینحال تاسیس وزارت زنان به فراموشی سپرده شد.

روحانی همچنین در برنامه‌های انتخاباتی خود با انتقاد از “کار خانگی برای زنان” گفته بود: “اینکه زنان بخواهند در خانه یا بیرون از خانه کار کنند، اساس این گفتار ناپسند است چرا که انتخاب با خود آنان است و زنان برای برگزیدن نقش خود نیازی به قیم ندارند.”

استان سیستان و بلوچستان که اینک پیشتاز حضور زنان در سمت‌های سیاسی و امنیتی شده، از جمله استانهای سنی‌نشین کشور است که بر اساس آمارهای رسمی بیشترین رای را در انتخابات اخیر به حساب به حسن روحانی ریختند.

روحانی همچنین در بیانیه “اقوام، ادیان و مذاهب” خود وعده داده بود که از توانمندی‌های اهل سنت تا سقف حضور در کابینه استفاده خواهد کرد.

فعالان اهل سنت انتقادهای فراوانی نسبت به نادیده گرفتن این بزرگترین اقلیت کشور در کابینه دولت طرح کرده بودند.