اختلاف اسرائیل و آلمان بر سر توافق اتمی با ایران

نویسنده

» گزارش واشنگتن پست از دیدار مرکل و ناتنیاهو

رهبران اسرائیل و آلمان روز سه شنبه دیدار و در مورد برخورد با برنامه های اتمی ایران و روند مذاکرات اتمی گفتگو کردند.

نخست وزیر اسرائیل، بنیامین نتانیاهو معتقد است که بهترین راه برای ممانعت از دستیابی ایران به سلاح اتمی، از بین بردن این برنامه است. شش قدرت بزرگ جهان از جمله آلمان با ایران به توافق رسیدند که این کشور بخش مهمی از این برنامه را متوقف کند.

در کنفرانس خبری از آنگلا مرکل که از اسرائیل بازدید می کند، پرسیده شد آیا شش قدرت جهان این موضعگیری نتانیاهو را قبول خواهند کرد؟ مرکل در پاسخ گفت: “احتمالا خیر”

نتانیاهو که در کنار مرکل در این نشست خبری شرکت کرده بود گفت: “آنها در مورد احتمال محدود کردن غنی سازی اورانیوم حرف می زنند و به نظر من این یک اشتباه است. اگر جهان دستیابی صلح آمیز ایران به انرژی اتمی را جدی بگیرد، درک می کند که ایران نیازی به غنی سازی و سانتریفیوژ ندارد.”

آلمان در کنار آمریکا، انگلستان، فرانسه، چین و روسیه گفتگوهای اتمی را با ایران دنبال می کند. آنها در آخرین دیدار قرار گذاشتند که ماه آینده دیدار دیگری داشته باشند.

مرکل می گوید که وضعیت کنونی ایده آل نیست اما این وضعیت را به اینکه ایران برنامه های اتمی اش را بدون نظارت پیش ببرد، ترجیح می دهد.

مرکل گفت: “مسلم است که اختلاف دید در مورد نحوه اجرای مذاکرات وجود دارد. ما تصمیم گرفته ایم که این راه را برویم، غنی سازی با درصد پایین انجام می شود اما متوقف نمی شود.”

گفتگو ها برای برداشتن قدم اول ایران به سمت متوقف کردن برنامه های اتمی در ازای برداشته شدن تحریم ها، تنظیم شده است. این تواقفنامه ممکن است با توافق طرفین بعد از شش ماه تمدید شود.

نتانیاهو بشدت با این مذاکرات بین المللی مخالفت می کند و می گوید که در ازای سازش کمی، امتیاز های زیادی به ایران داده شده است.

اسرائیل برنامه های اتمی ایران را تهدیدی برای خود می داند زیرا ایران بارها گفته است که خواستار نابودی این کشور است و گروه های ضد اسرائیلی چون حزب الله لبنان به موشک هایی مجهز هستند که تا خاک اسرائیل برد دارد.

ایران می گوید که برنامه های اتمی اش صلح آمیز است.

مرکل و تعداد زیادی از وزرای کابینه اش برای یک دیدار دو روزه به اسرائیل سفر کرده اند. آلمان نزدیک ترین متحد اسرائیل در اروپاست و سران دو کشور سالانه با یکدیگر دیدار می کنند. این دیدار ها از این جهت اهمیت دارد که بعد از واقعه هولوکاست، که آلمان نازی ۶ میلیون یهودی را کشت، رابطه خوبی بین دو کشور ایجاد شده است. آلمان یکی از مهم ترین شرکای تجاری اسرائیل هم محسوب می شود.

این دو کشور شش توافقنامه امضا کرده اند که شامل ارائه خدمات کنسولی سفارتخانه های آلمان در کشورهایی است که اسرائیل در آن سفارتخانه ندارد. یک توافق دیگر اجازه کار جوانان اسرائیلی در آلمان است.

واشنگتن پست، ۲۵ فوریه