و شیخ راست می‌گفت

محمد جواد اکبرین
محمد جواد اکبرین

یک:  پاییز سال ۸۸، وبسایت رجانیوز، ارگان فرقه ی مصباحیه، با تیتر تمسخرآمیز “کروبی پیشگویی هم می کند” نوشت: “مهدی کروبی به بی بی سی گفت که دولت احمدی نژاد چون با زور بر سر کار آمده است مانند سلطنت شده و نمی‌تواند چهار سال خود را به پایان رساند. او همچنین مدعی شد که دولت احمدی نژاد از سوی مجلس، مردم و جامعه جهانی با فشار روز افزونی مواجه خواهد شد. البته کروبی توضیح نداد منظورش از اینکه «احمدی نژاد نمی‌تواند چهار سال خود را به پایان رساند» چیست…”

دو: پاییز سال ۸۹ آیت الله خامنه ای در دیدار با اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و در پاسخ به انتقادات آنها از دولت های هاشمی و خاتمی گلایه کرد و در ستایش دولت منصوب اش گفت: “در گذشته کارهایی انجام می گرفت که آدم حقیقتا نگران و مضطرب می شد؛ الان رییس جمهور با هرکسی در دنیا ملاقات کند و حرف بزند، من از حرف زدن او نگران نیستم… می دانم که در خلاف جهت انقلاب و سیاست کلی نظام مطلبی گفته نخواهد شد”.

سه: پاییز ۹۱ محمود احمدی نژاد در آخرین سفرش به نیویورک نسبت به مذاکره مستقیم با آمریکا ابراز تمایل کرد و گفت: “بنده جزء کسانی هستم که معتقدم امکان تداوم این شرایط بین ایران و آمریکا وجود ندارد و باید این وضعیت بهبود یابد… اگر آمریکایی ها اراده کنند که این مسئله تمام شود، کمک بزرگی به تفاهم خواهد بود”.

 این سخنان تنها وجه ستودنیِ باقیمانده از رییس دولت را نیز بر باد داد و نماینده ولی فقیه در کیهان نوشت: “آمریکایی ها می دانستند این پیشنهاد فاقد پشتوانه است و نهایتا می تواند در حد و اندازه تمایل شخصی ایشان تلقی شود…”. شریعتمداری با یادآوری دیدگاه آیت الله خامنه ای در سالهای نخست رهبری اش، رییس دولت را “دچار ساده لوحی یا مرعوب” خواند و افزود: “براساس عقل سیاسی و نگاه برخاسته از فرمول های رایج استراتژیک بایستی از موضعی بالاتر به ماجرای یاد شده نگاه کنیم”. و بدین ترتیب احمدی نژاد را بی بهره از عقل سیاسی و بی خبر از فرمول های رایج استراتژیک توصیف کرد.

و سرانجام:
 رجا نیوز نوشته بود: “کروبی مدعی شد که دولت احمدی نژاد از سوی مجلس، مردم و جامعه جهانی با فشار روز افزونی مواجه خواهد شد؛ البته کروبی توضیح نداد منظورش از اینکه احمدی نژاد نمی‌تواند چهار سال خود را به پایان رساند چیست…”
 حالا رجانیوز دریافته که منظور مهدی کروبی چه بود؟ او پیشگویی نکرده بود؛ بلکه افقی را می دید که چشم های فریفته ی قدرت و ثروت نمی خواستند و نمی توانستند ببینند. کروبی راوی صادقی بود و دقیقا همان شد که دولت منصوب “از سوی مجلس، مردم و جامعه جهانی با فشار روز افزونی مواجه” شد.
می ماند “معنای ناتوانی محمود احمدی نژاد از اتمام دوره چهارساله اش” که آن را هم این روزهای پاییزی دولت، رجانیوز و بقیه هواداران رهبری بهتر خواهند فهمید؛ دولتی که در حوزه های اقتصاد و فرهنگ و امنیت مایه شرمندگی اصولگرایان بود (چه رسد به دیگران) و فقط با “تعهد در سیاست خارجی” اش خود را دلداری می دادند حالا دیگر هیچ فضیلتی نمانده که به آن ببالند و همه چیز گویا یکسره به “انحراف” رفته؛ چنین دولتی عملا “تمام شده است” هر چند هنوز برای اثبات تمام عیار وعده ی صدقِ شیخ شجاع ما باز هم وقت باقی است…