کمک باکو برای حمله اسرائیل به ایران

نویسنده

» گزارش رویترز از نقش پایگاه های آذربایجان

اسرائیل برای حمله به ایران با گزینه “تنها به جنگ برو” مواجه است، گزینه ای که خاورمیانه را بر لب تیغ قرار داده و موجب التهاب در مبارزات انتخاباتی ایالات متحده – اصلی ترین متحد این کشور – شده است.

بنیامین نتانیاهو ، نخست وزیر اسرائیل- بسیار بی قرار است. می گوید تهران کمتر از یک سال با “خط قرمز” توانایی ساخت بمب فاصله دارد. گرچه خیلی از مقامات اسرائیلی می ترسند حمله یک جانبه به کشوری دور و پهناور در غیاب نیروهای آمریکایی منجر به شکست شود.

اما اگر اسرائیل، حتی بدون آمریکا، تنها نباشد، چه؟

آذربایجان، کشوری نفت خیز به جا مانده از اتحاد جماهیر شوروی در مرزهای شمالی ایران قرار دارد. منابع داخلی این کشور که از سیاست های نظامی دولت علی اوف مطلع هستند دریافته اند که پایگاه های هوایی آذربایجان و هواپیماهای بدون سرنشین جاسوسی ممکن است به جنگنده های اسرائیل کمک کنند که تهاجمی دور برد علیه ایران را شکل بدهند.

این امکانات فاصله بسیاری با حمایت دیپلماتیک و شلیک های عظیمی دارد که نتانیاهو از واشنگتن طلب می کند اما با نگاه به کلیدی ترین نقطه ضعف اسرائیل در برنامه ریزی برای جنگ - یعنی سوخت گیری، عملیات شناسایی و نجات خدمه جنگنده ها - داشتن متحدی همچون آذربایجان این امکان را به اسرائیل داده است که به حمله به ایران بدون کمک ایالات متحده بیندیشد.

این اتحاد همچنین ممکن است تاثیرات خشونت بار گسترده ای به همراه داشته باشد. همین باعث تردید الهام علی اف ، رئیس جمهور آذربایجان شده است که آیا چنین حمله ای منجر به صدمه دیدن حوزه انرژی این کشور خواهد شد که درآمد کشور به آن بستگی دارد، یا از سوی دیگر حمایت از اسرائیل باعث تحریک اسلام گرایان نمی شود که سودای سرنگون کردن خاندان او را در سر دارند؟

با این حال حال، علی رغم انکار رسمی این موضوع توسط مقامات اسرائیل و اذربایجان، دو مقام نظامی سابق آذربایجان که با نیروهای در حال خدمت نظامی ارتباط دارند و همچنین دو منبع اطلاعاتی روسیه به رویترز گفته اند که آذربایجان و اسرائیل در جستجوی راهی هستند که دریابند چطور پایگاه های آذربایجان و اطلاعاتی این کشور می توانند در خدمت عملیات احتمالی علیه ایران قرار گیرند.

یک مشاور امنیتی در تماس با ما در مقر دفاعی آذربایجان می گوید”هواپیماها از کجا برخیزند، از اینجا ، از آنجا ، به کجا؟ این چیزی است که اینک درباره اش بحث و برنامه ریزی می شود. او می افزاید: “اسرائیلی ها علاقه دارند که به پایگاه های هوایی در آذربایجان دسترسی داشته باشند.”

 

رابطه ای همچون “کوه یخ”

اینکه علی اف ، متحد مستنبد دولت های غربی و شرکت های نفتی ، چطور به دوست مسلمان و نایاب دولت یهود ، و سوژه ملامت در تهران تبدیل شده یک معما نیست. قرار ۶.۱میلیارد دلاری خرید ده ها هوایپمای بدون سرنشین اسرائیلی و تشنگی اسرائیل در خصوص نفت خام دریای خزر دلایل خوبی برای شکل گیری چنین رابطه ای هستند.

وزیر امورخارجه اسرائیل در ماه آوریل از آذربایجان دیدن کرد.

رسیم موسی بایف یکی از نمایندگان مستقل مجلس آذربایجان و از اعضای کمیسیون سیاست خارجی پارلمان گفته است با وجود اینکه مدارک قطعی در دست ندارد اما دریافته است که آذربایجان در آینده احتمالا در هرگونه برنامه اسرائیل علیه ایران ، حداقل به عنوان تامین کننده سوخت برای نیروهای اسرائیلی مشارکت خواهد کرد.

.موسی بایف به رویترز گفته است: “اسرائیل این مشکل را دارد که وقتی به بمباران سایت های اتمی ایران مبادرت ورزد با کمبود سوخت برای جنگنده هایش مواجه می شود.” او می گوید: “گمان می کنم برنامه ریزی آن ها محتاج به برخورداری از خاک آذربایجان است.”

او افزوده است: “ما پایگاه هایی داریم که به طور کامل مجهز به ناوگان مدرن، سیستم دفاع ضد هوایی و پرسنل آموزش دیده توسط آمریکایی هایی ها است که در صورت لزوم آن ها می توانند بدون آمادگی قبلی مورد استفاده قرار گیرند.”

منبع : رویترز – 30 سپتامبر