کتاب روز♦ کتاب

نویسنده
نسرین تبریزی

هنر روز، در بخش کتاب روز می کوشد کتاب ها و نشریاتی را که در حوزه اندیشه و هنر مباحث نظری را منعکس می کنند یا در مسائل اجتماعی و سیاسی مباحثی درخور دارند را به خوانندگان خود معرفی کند. ارجحیت با کتاب های روز خواهد بود و این به معنای غفلت از آثارمنتشر شده در گذشته دور یا نزدیک نیست. کتاب های منتشره از پدیدآورندگان ایرانی به زبان های دیگر یا ترجمه شده به این زیان ها هم در کتاب روزجای ویژه ای خواهند داشت. ناشران و پدید آورندگان آثار می توانند برای معرفی یک نسخه کتاب به نشانی زیر بفرستند.

po box 94000 creteil cedex

France10014

jahandastan.jpg

جهان داستان، ایران

جلد دوم

نویسنده: جمال میر صادقی

501 ص، تهران: نشر اشاره، 1386، چاپ اول

جلد دوم از مجموعه «جهان داستان، ایران» به نویسندگان نسل دوم ایران معاصر می پردازد. این جلد شامل آثاری از بیست و دو داستان نویس، همراه با تفسیر آنهاست. احسان طبری، رسول پرویزی، احمد محمود، تقی مدرسی، محمود کیانوش، اسماعیل فصیح، غلامحسین ساعدی، فریدون تنکابنی، نادر ابراهیمی، گلی ترقی، محمود دولت آبادی، مهشید امیر شاهی و… از جمله نویسندگانی هستند که آثاری از آنها در این مجموعه آمده است.

miladzakhm.jpg

میلاد زخم: جنبش جنگل و

جمهوری شوروی سوسیالیستی ایران

نویسنده: خسرو شاکری

مترجم: شهریار خواجیان

715 ص، تهران: نشر اختران، 1386، چاپ اول

این کتاب، بخشی از پژوهش های ارزشمند خسرو شاکری درباره گوشه های کمتر شناخته شده تاریخ معاصر ایران است. شاکری در این اثر نیز هم چون آثار پیشینش، به شیوه ای علمی و دقیق و با استناد به مجموعه ای از مدارک و اسناد، به بررسی حوادثی می پردازد که به دنبال حمله نیروهای حکومت تازه تاسیس شوروی به ایران و اشغال مناطقی از ساحل خزر در سال 1920 میلادی، در این مناطق روی داد.هدف اصلی این پژوهش، کوشش در بازسازی تاریخچه جنبش جنگل، بررسی روایت های متفاوت «تاریخ رسمی»، و تجزیه و تحلیل نقاط ضعف ذاتی جنبش آزادی بخش ملی ایران و نقش عوامل خارجی در شکست آن است.

goftvagobatarikh.jpg

گفت و گو با تاریخ

مصاحبه با کیانوری دبیر اول حزب توده(متن کامل)

822ص، تهران: موسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی، 1386، چاپ اول

این کتاب، متن کامل مصاحبه با «نورالدین کیانوری»، دبیر اول حزب توده است که بخش اول آن سال ها پیش منتشر شد و با درگذشت «کیانوری» در سال 1378، انتشار باقی مانده آن به تاخیر افتاد. اکنون نیمه دوم این مصاحبه، همراه با بخش اول آن در یک جلد منتشر شده است.

posterhayeteatrehaghighi.jpg

پوسترهای تئاتر ابراهیم حقیقی

1384-1348

پیشگفتار: آیدین آغداشلو

64ص، تهران: نشر هفت رنگ، 1386، چاپ اول

این کتاب که مصور و رنگی است، شامل مجموعه ای از پوسترهای تئاتر است که بوسیله ابراهیم حقیقی هنرمند و گرافیست برجسته معاصر، در فاصله سال های 1348 تا 1384 طراحی شده. این مجموعه بسیار زیبا و به یاد ماندنی، تصویرگر گوشه هایی از گرافیک معاصر ایران و ویژگی های آن، و همچنین تاریخ تئاتر ایران است. استفاده از نقش مایه ها و طرح های ایرانی در پوستر های چاپ شده در این کتاب، بسیار هوشمندانه و به جا صورت گرفته است.

ravanensani.jpg

روان انسانی در حماسه های ایرانی

نویسنده: آرش اکبری مفاخر

232ص، تهران: انتشارات ترفند، 1384، چاپ اول

در این پژوهش، با دیدگاهی نو به بررسی روان انسان در حماسه های ایرانی پرداخته شده و همواره سه گزینه آرمان، اسطوره و حماسه، مورد توجه قرار گرفته است. در بررسی ساختار انسان، نخست تن او که نموداری از جهان گیهانی است و سپس گوهرهای پنجگانه درونی او که هر کدام در رسیدن به کمال انسانی برای او نقش ویژه ای دارند، بررسی می شود. برای هر پهلوان حماسی، نویسنده تلاش کرده است که پیش زمینه های آرمانی و یادواره های دوران مینوی او را- که یادمان آنها در روانش بر جای مانده است- نشان دهد.