کشاورز و حسین زاده سریعا آزاد شوند

نویسنده

keshavarzhosenzadeh444.jpg

برنامه نظارت بر حمایت مدافعین حقوق بشر، برنامه ای مشترک از “سازمان جهانی مبارزه علیه شکنجه” [OMCT] و “فدراسیون بین المللی حقوق بشر” [FIDH]، اطلاعات جدیدی را درخصوص دو تن از فعالان حقوق زن در ایران دریافت کرده است.

اطلاعات جدید:

برنامه نظارت از سوی منابع قابل اطمینان، از جمله انجمن ایرانی دفاع از حقوق بشر مطلع شده است که خانم ناهید کشاورز و خانم محبوبه حسین زاده، به عنوان دو تن از اعضای کمیته رسانه “کمپین یک میلیون امضا” مجدداً دستگیر و بازداشت شده اند.

با توجه به اطلاعات رسیده، خانم ناهید کشاورز و خانم محبوبه حسین زاده در تاریخ 2 آوریل 2007 درحال جمع آوری امضا برای عریضه مبارزه با تبعیض حقوق زنان در پارک لاله تهران دستگیر شده اند.

ازطرف دیگر، خانم سارا ایمانیان، آقای همایون نامی و خانم سعیده امین، به عنوان سه عضو دیگر این کمپین، پس از گذراندن یک روز بازداشت [در اداره پلیس] آزاد شده اند.

در تاریخ 3 آوریل 2007، خانم ناهید کشاورز و خانم محبوبه حسین زاده به دادگاه انقلاب برده شده و در مدت بازجویی از آنها خواسته شده تا موافقت خود را مبنی بر خاتمه دادن به فعالیت هایشان در “کمپین” اعلام کنند. و زمانی که از انجام این کار سرباز زده اند، آنها را به “اقدام علیه امنیت ملی” محکوم کرده و به زندان اوین منتقل کرده اند. آن دو درحال حاضر در بند 209 این زندان بسر می برند.

به علاوه، به آنها گفته شده که خواسته های “کمپین” برخلاف موازین اسلامی است. این خواسته ها عبارتند از: رعایت حقوق مساوی زنان در مقوله وراثت؛ ارزش برابر بین زن و مرد به عنوان شاهد در دادگاه؛ پرداخت دیه مساوی برای زن و مرد؛ لغو داشتن چند همسر در آن واحد [برای مردان].

قابل ذکر است که خانم ناهید کشاورز همچنین یکی از اعضای مرکز فرهنگی زنان می باشد که به طور مرتب گزارشات و مقاله هایی را برای وب سایت این سازمان غیردولتی مهم [www.herlandmag.info] و وب سایت “کمپین” [www.weforchange.net] تهیه و تنظیم می کند. به علاوه، خانم کشاورز به عنوان یک جامعه شناس با نشریات مهم کشور نیز همکاری مرتب دارد.

خانم محبوبه حسین زاده نیز یکی از اعضای مرکز آموزش و تحقیقات سازمان جامعه مدنی ایران است که اخیراً توسط نیروی انتظامی بسته شد [www.koneshgaran.net]. وی به عنوان روزنامه نگار وب سایت این سازمان غیردولتی برجسته با هدف تحکیم و تعمیق جامعه مدنی فعالیت داشته است.

اطلاعات اولیه:

در تاریخ 4 مارس 2007، تعداد 33 فعال حقوق زن به دنبال یک گردهمایی مسالمت آمیز و آرام در مقابل دادگاه انقلاب تهران که به منظور یادآوری روز بین المللی زن [8 مارس] انجام شده بود دستگیر و بازداشت شدند. انگیزه دیگر این گردهمایی اعتراض به محاکمه شش مدافع حقوق زن بود که به گردهمایی مسالمت آمیز ژوئن 2006 و “کمپین یک میلیون امضا”یی مربوط می شد.

قابل ذکر است که خانم ناهید کشاورز، خانم محبوبه حسین زاده و همچنین خانم سارا ایمانیان در ماه مارس، یعنی قبل از اینکه به قید وثیقه آزاد شوند، دستگیر شده بودند.

اقدامات مورد درخواست:

  1. تحت هر شرایطی، سلامت روحی و جسمانی خانم ناهید کشاورز و خانم محبوبه حسین زاده را تضمین کنند.

  2. اطمینان دهند که این اشخاص هر چه سریعتر و بی قید و شرط آزاد خواهند شد، زیرا که محکومیت آنها کاملاً مستبدانه است.

  3. سریعاً به هرگونه اتهامات خودکامه علیه این دو و 31 فعال دیگر که آنها نیز در زندان بسر می برند پایان دهند.

  4. سریعاً به هرگونه اقدام تهدیدآمیز و آزاردهنده علیه تمامی مدافعین حقوق بشر در ایران پایان دهند.

  5. به مواد بیانیه مدافعین حقوق بشر، تصویب شده توسط مجمع کل سازمان ملل در تاریخ 9 دسامبر 1998، احترام گذاشته و آن را رعایت کنند. به ویژه ماده پنجم آن [قسمت اول] که می گوید: “هر شخصی به صورت فردی یا گروهی و به هدف حمایت و ارتقای حقوق بشر و آزادی های اصلی، این حق را دارد که در سطوح ملی و یا بین المللی اقدام به تجمع مسالمت آمیز نماید” و همچنین ماده 8.2 که می گوید: “هر شخصی به صورت فردی یا گروهی این حق را دارد که در راستای عملکرد بهتر و ترقی سازمان ها و ارگان های دولتی کشورش و همچنین حمایت از حقوق بشر و تحقق بخشیدن به آزادی های اصلی پیشنهاد یا انتقادهایی را مطرح نماید”.

  6. به طور کلی، تحت هر شرایطی اطمینان دهند که در ایران مفاد حقوق بشر و آزادی های اصلی مطابق با استانداردهای بین المللی حقوق بشر و دیگر دستگاه های بین المللی که توسط ایران نیز تصویب شده رعایت خواهند شد.

مترجم: علی جواهری