پس‌لرزه‌های پیاده‌روی جواد ظریف و جان کری

بهرام رفیعی
بهرام رفیعی

» ادامه حملات منصوبان خامنه ای به دولت روحانی

در ادامه حملات فرماندهان و منصوبان رهبر جمهوری اسلامی در سپاه پاسداران به دولت و مذاکرات هسته ای، عبدالله حاجی صادقی در اظهاراتی با انتقاد از سیاست خارجی دولت حسن روحانی مدعی شده که هدف “دشمن” ازاینکه “پشت یک میز بنشیند، چای بخورد و قدم بزند” نشان دادن “اشتباه” جمهوری اسلامی است.

جانشین نماینده آیت الله علی خامنه ای در سپاه پاسداران در جریان نشستی با عنوان “روحانیت انقلابی؛ دیروز امروز فردا ” گفت:“رهبر معظم انقلاب در مذاکرات هسته ای باب انتقاد را نبسته اند و از طرفی اصل آن را نیز غلط ندانستند؛ اما مذاکرات اصولی دارد و روحانیت باید این اصول را مطالبه کند؛ روحانیت باید گفت و گو بر پایه عزت را مطالبه کرده و به دولتمردان یادآور شود که جبهه استکبار با شما می جنگد تا دین شما را بگیرند؛ اخیرا نیز اوباما گفت ما می خواهیم ایران را تسلیم خودمان کنیم.”

حجت الاسلام عبدالله حاجی صادقی خواستار “تذکر روحانیون به دولت” شده و اضافه کرده است که “در این راستا روحانیت باید به ملت و مسؤولان بیاموزد که دشمن به دنبال چه اهدافی در جمهوری اسلامی است؛ دشمن بعد از سی و پنج سال تلاش در عرصه های مختلف چگونه می خواهد شعار مرگ بر آمریکا را ازشعارهای منطقه حذف کند؛ دشمن دریافته است که اگر ایران را متقاعد کند که با آنها پشت یک میز بنشیند، چای بخورد و قدم بزند به کشورهای منطقه ثابت کرده است که ایران که الگوی کشورهای اسلامی منطقه است از مواضع خود کوتاه آمد و بعد از سی و پنج سال به اشتباه خود پی برده است.”

او با اشاره به این گفته حسن روحانی که “یک عمری اقتصاد به سیاست یارانه داد حالا وقتش است که سیاست به اقتصاد یارانه دهد” تاکید کرده است: “معنی این جمله اگر این باشد که یک عمر در اقتصاد ضربه و آسیب را پذیرفتیم که در سیاست ضربه نبینیم حالا خوب است که یک مقدار در سیاست کوتاه بیاییم که اقتصاد راه بیفتد؛ باید گفت رییس جمهور، مسئولان و بزرگواران اقتصاد نیاز به وام از سیاست ندارد؛ منتهی خوب است که اقتصاد از سیاست یک درس بگیرد.اقتصاد از سیاست باید درس بگیرد که چگونه سیاست دشمن را به عقب رانده است؛ این درس هم جز مقاومت چیز دیگری نیست.”

او همچنین در بخش دیگری از اظهاراتش با گفتن اینکه “خیلی از سیاست های دولت با اقتصاد مقاومتی نمی سازد” افزوده: “وقتی رهبر معظم انقلاب بر تکیه بر درون تأکید می کنند و بعد می آیند و راهکارهای اجرایی کردن آن را شخصاً تبیین می کنند چرا بعضی بر حل مشکلات اقتصادی کشور از طریق مذاکرات اصرار دارند.”

همزمان با این اظهارات جانشین نماینده رهبرجمهوری اسلامی در سپاه، محمدحسین صفارهرندی مشاور فرمانده کل این نهاد نظامی نیز در اظهاراتی که در خبرگزاری دانشجو، وابسته به بسیج منتشر شده به دولت حسن روحانی تاخته و مدعی شده که عده ای در نزدیکی رییس دولت به دنبال “مرخص کردن” نظام اسلامی هستند.

صفارهرندی گفته است: “عده‌ای هستند که بیخ گوش رئیس جمهور و مقامات بلند مرتبه می‌گویند: از تک پریدن نفعی عاید شما نمی‌شود باید به آیین جهانی بپیوندید، ما به عنوان یک مهره از این جهان باید تقاضاهای خودمان را با مقدورات عالم تنظیم کنیم زیرا چاره‌ای نداریم و باید تحمل کنیم، ایستادن روی اصول اعتقادی برای ما نفعی ندارد بنابراین باید کوتاه بیایم. قاطعانه می‌گویم که این یعنی مرخص کردن نظام اسلامی و عقب گرد از همان مسیری که بیش از ۳۵ سال طی کرده‌ایم.”

به گفته وزیر برکنار شده ارشاد اسلامی از سوی محمود احمدی نژاد “افرادی که به فکر فشردن دست غرب هستید، فکر نکنید که اگر به این آرزویتان رسیدید از زمین و زمان بر شما برکات نازل می‌شود، کوچک‌ترین عقب نشینی از جانب من و شما باعث می‌شود آن‌ها فکر کنند ملت ایران ضعیف و بدبخت شده است؛ بنابراین آنقدر بر سرمان می‌کوبند تا از پا درآییم. فرزندان این ملت ممکن است اشتباه کنند؛ بنابراین باید اشتباهاتشان را به ایشان یادآوری کرد.”

عضو منصوب آیت الله علی خامنه ای در مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین تاکید کرده است که “در تعاملات بین المللی در قبال چیزهایی که داده می‌شود امتیازاتی نیز باید ستانده شود اینگونه نیست که ما یکسره فقط طالب دریافت باشیم، کسی برنده‌ی این صحنه است که وقتی دستاوردها و از دست داده‌هایش را بررسی می‌کند احساس نکند کلاه بر سرش رفته و آنچه که داشته را به باد داده است، براساس شواهد، اشتهای دولت برای رسیدن به توافق آنقدر زیاد است که گاهی یادش می‌رود چرتکه بیندازد و ببیند که کدام کفه‌ی ترازو بر دیگری غلبه دارد، به گونه‌ای رفتار می‌شود که انگار به هر قیمتی سخن گفتن با آن‌ها برای ما غنیمت است.”

این اظهارات دو تن از مقامات سپاه پاسداران در شرایطی منتشر شده است که ۱۱ بهمن ماه حسن روحانی رییس دولت جمهوری اسلامی پس از افزایش انتقادات اصولگرایان تندرو از محمدجواد ظریف به علت پیاده روی در کنار جیم کری وزیر خارجه ایالات متحده، نسبت به این موضوع واکنش نشان داده بود.

حسن روحانی در جریان “هفتمین جشنواره بین‌المللی فارابی” گفته بود: “ما در امر سیاست دیپلمات‌های بسیار مجربی را امروز در اختیار داریم و شما می‌بینید که تیم مذاکره کننده ما در برابر گروه ۱+۵ که شش کشور قدرتمند هستند می‌ایستد و حرف سیاسی و حقوقی و فنی می‌زند که این برای کشور ما افتخاری قلمداد می‌شود. حالا ممکن است ایراد بگیرند و بگویند تند و کند راه رفته، کتش کج بوده و یا عینکش طوری بوده است. اینها حرف نشد. ما به دیپلمات‌های شجاعمان اعتماد می‌کنیم.”

او همچنین خطاب به منتقدان اضافه کرده بود: “ما به میدانی رفتیم که همه دنیا دوربینش‌ را به رویمان زوم کرده بود. آن طرفی‌ها برای جمع خودشان کف می‌زنند و این طرفی‌ها معلوم نیست چه می‌کنند و گاهی هم برای آن طرفی‌ها کف می‌زنند. بعد می‌گوییم چرا برای آنها کف می‌زنید می‌گویند انتقاد چیز خوبی است. باید گفت خدا عقل سالم را به بدن سالم بدهد. معنی انتقاد هو کردن، تهمت و تخریب نیست، انتقاد یعنی راه را بهتر نشان دادن و به نام انتقاد و حزب و جناح و تخریب کردن ضربه زدن به منافع ملی است. در حالی که جناح ذیل منافع ملی و مصلحت ملی تعریف می‌شود.”

البته پیش از عبدالله حاجی صادقی و محمدحسین صفارهرندی، حسین شریعتمداری نماینده رهبرجمهوری اسلامی در موسسه کیهان، روز ۱۲ بهمن در مقاله ای با اشاره به اظهارات حسن روحانی، دولت و تیم مذکره کننده در مناقشه هسته ای را به عقب نشینی و دوستی با امریکا متهم کرده بود.

مدیرمسئول کیهان نوشته بود: “چرا به جای پوزش از ملت به خاطر اقدام نابجای وزیر محترم امور خارجه که اهانت به حیثیت نظام و مردم بود، صورت مسئله را به گونه‌ای تغییر می‌دهید که بتوانید با استناد به آن منتقدان را مسخره کنید و از کنار این حرکت ناشایست که مفهومی جز مسخره کردن ملت نداشت، بی‌پاسخ عبور کنید؟!”

حسین شریعتمداری اضافه کرده بود: “قدم‌زدن آقای ظریف با جان کری در ژنو که بلافاصله روی آنتن رسانه‌ها رفت برخلاف آنچه جنابعالی می‌فرمائید یک اقدام بشردوستانه! نبود، بلکه دقیقا همانگونه که دشمنان نیز برای آن کف‌زدند و هورا کشیدند- به مفهوم آن بود که؛ علی‌رغم نظر انقلاب و نظام و مردم ایران که با ارائه هزاران سند غیرقابل تردید، آمریکا را قاتل صدها هزار ایرانی بی‌گناه، غارتگر ثروت ملی ایرانیان، حامی آشکار تروریست‌ها، طراح و مجری دهها توطئه و… می‌دانند، دولت جنابعالی هیچ مانعی برای دوستی صمیمانه با آمریکا در میان نمی‌بیند!”

عده زیادی از مقامات سپاه و منصوبان رهبر جمهوری اسلامی برخلاف حسن روحانی معتقدند مذاکره بی نتیجه است و توافق در مذاکرات هسته ای مشکلات جمهوری اسلامی را حل نخواهد کرد. آنها همچون رهبر جمهوری اسلامی، به ویژه پس از تمدید مذاکرات هسته ای با گروه ۱+۵ بصورت مکرر ادامه این مذاکرات را “عقب نشینی” و بی نتیجه اعلام کرده و خواستار ایستادگی مردم و دولت در برابر غرب شده اند.

آنها از ابتدای روی کارآمدن دولت حسن روحانی بیشترین حملات خود را بر روی سیاست خارجی و مذاکرات هسته ای متمرکز کرده و علاوه بر پرداختن به ریز جزییات دیدارها در مذاکرات هسته ای، این موضوع را در رسانه ها با “اسلام”،”آرمان” و “اصول و اعتقادات” در جمهوری اسلامی گره زده اند و اینگونه القا می کنند که مذاکرات دولت حسن روحانی در مناقشه هسته ای به این مسایل ارتباط دارد، این درحالی است که حسن روحانی پیشتر این مساله را رد و اعلام کرده است که این موضوع ربطی به اصول و آرمان ها ندارد.

حسن روحانی روز یکشنبه ۱۴ دی ماه طی اظهاراتی در “اولین کنفرانس اقتصاد ایران” از مخالفان مذاکرات هسته ای در جمهوری اسلامی انتقاد کرده و گفته بود: “ما توسعه پایدار مستمر همه جانبه می‌خواهیم و تجربه زندگی سیاسی ما می‌گوید «کشور با انزوا نمی‌تواند رشد مستمر داشته باشد» و معنای آن این نیست که دست از اصول و آرمان‌هایمان برداریم. مگر کسی در میز مذاکره بر اصول و آرمان‌ها صحبت می‌کند؟ یک عده در «توهمات» زندگی می‌کنند، دنیای امروز بحث منافع است.”

رییس دولت جمهوری اسلامی تاکید کرده بود:“در میز مذاکره بحث آرمان و اصول نیست، سر میز مذاکره نه آنها و نه ما راجع به آرمان و اصول بحث نمی‌کنیم، چون در دنیای امروز هر کشوری دنبال منافع و خواست خود است. پس اساس بحث سیاست خارجی منافع است و نه اصول و آرمان‌ها.”

او همچنین گفته بود: “مگر در مرحله اول توافق ژنو در بحث هسته‌ای آرمان‌ها و اصولمان را معامله کردیم؟ با هم حرف زدیم و توافق کردیم. چون ما یک خواست داشتیم و آنها هم خواست خودشان را مطرح کردند.در توافق ژنو بخشی از تحریم‌ها در حوزه خودرو، پتروشیمی و کشتیرانی برطرف شد و بخشی از اموال بلوکه شده ما آزاد شد که در مقابل ما شفافیت بیشتری نشان دهیم و بگوییم فلان نوع غنی‌سازی که در حال حاضر به آن نیاز نداریم برای مدتی متوقف می‌شود و آیا این کار به معنای زیر سوال رفتن آرمان‌ها و اصول ما است؟ «آرمان ما به سانتریفیوژ وصل نیست»، بلکه آرمان به مغز و قلب و اراده ما وصل است.”