بندرعباس خط مقدم جبهه شد

بهرام رفیعی
بهرام رفیعی

» سایه جنگ همچنان بر سر جمهوری اسلامی

همزمان با افزایش تهدیدات و فروش تجهیزات نظامی پیشرفته به کشورهای همسایه ایران در خلیج فارس، فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران طی اظهاراتی با اشاره به استقرار ستاد فرماندهی نیروی دریایی سپاه در “بندرعباس” این شهر را “خط مقدم” جنگ احتمالی آینده برعلیه جمهوری اسلامی خواند و اعلام کرد که “ در صورت حمله احتمالی، ما هیچ‎گاه در جایی نخواهیم بود که مورد اصابت قرار بگیریم، اما در همه جا هستیم تا دشمن را مورد اصابت قرار دهیم و نقش بازدارندگی هم این است که دشمن مطمئن باشد در صورت وقوع جنگ، نفع او از ضررش بسیار کمتر است.”

سرتیپ پاسدار علی فدوی در مصاحبه با هفته نامه پنجره  همچنین گفت: “نیروی دریایی سپاه با انتقال ستاد فرماندهی به خط مقدم یعنی بندرعباس، کاملا در این منطقه استقرار پیدا کرده و در حال حاضر ما بر تنگه هرمز، خلیج‎فارس و دریای عمان اشراف کامل داریم و مأموریت‎‎های خود را متفاوت با گذشته انجام می‎دهیم. “

وی درباره تفکیک ماموریت های نیروی دریایی سپاه و ارتش نیز افزود: “بنابر تفکیک وظایف صورت گرفته، تنگه هرمز و خلیج‎فارس به سپاه و آب‎‎های آزاد و دریای عمان به ارتش سپرده شد اما سپاه به دلیل حضور در پایگاه جاسک و چابهار در دریای عمان نیز حضور دارد.”

فرمانده نیروی دریایی سپاه درباره افزایش قوای نظامی کشورهای غربی در خلیج فارس و گسترش تهدیدات برعلیه جمهوری اسلامی نیز تصریح کرد: “ناو‎های متعلق به آمریکا و کشور‎های بیگانه از نزدیک‎ترین فاصله در رصد دائمی نیرو‎های ما قرار دارند و ما هرگونه اقدام غیرمعمول در منطقه را تحت رصد کامل داریم چراکه افزایش قدرت رزمی و توان مقابله با تهدیدات، نیازمند یک اشراف کامل اطلاعاتی است و در حال حاضر تمام نیرو‎های آن‎ها را از نظر وسعت، طیف و حجم تحت نظر داریم. “

او همچنین با اعلام اینکه “نیروی دریایی سپاه انواع مختلف سیستم‎‎های تهاجمی و دفاعی از جمله تیپ‎‎های تفنگدار دریایی سپاه پاسداران را در جزایر ایرانی بخصوص تنب بزرگ و کوچک و ابوموسی مستقر کرده” گفت: “به ‎دلیل جایگاهی که این جزایر هم به لحاظ دفاعی و هم به لحاظ تهاجمی دارند، اجازه ورود هیچ دشمنی را به این جزایر و حتی به آب‎‎های سرزمینی نخواهیم داد و در صورت ارتکاب هرگونه اقدام خصمانه، با پاسخی شدید مواجه خواهند شد. “

ستاد فرماندهی نیروی دریایی سپاه پاسداران و همچنین ارتش از تیرماه 1389 پس ازافزایش تحریم ها به دستور رهبرجمهوری اسلامی به بندرعباس منتقل شد. آیت الله خامنه ای خود نیز مردادماه سال گذشته شخصا به بندعباس سفر کرد و از نزدیک به بررسی انتقال و استقرار ستاد فرماندهی نیروهای دریایی جمهوری اسلامی پرداخت.

این نخستین بار نیست که یکی از مقامات ارشد سپاه، بندرعباس و استان های جنوبی را خط مقدم جنگ احتمالی اعلام کرده است؛ پیش از این محمدعلی جعفری فرمانده کل سپاه پاسداران نیز در جریان برگزاری مانور نیروی زمینی سپاه پاسداران در کویر یزد که زمستان گذشته برگزار شد گفته بود: “دشمن توانایی کوچک‌ترین تعرضی را به خاک عزیز کشورمان ندارد چه رسد به اینکه کویر مرکزی را مورد تعرض قرار دهد، اما به هرحال استان های جنوبی کشورمان چون استان فارس، یزد، خوزستان، کرمان و هرمزگان عمق دفاعی استراتژیک ما در برابر دشمن محسوب می شوند.”

 اظهارات فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران در شرایطی مطرح شده  که طی چند روز گذشته رسانه های وابسته به سپاه پاسداران با انتقاد از فروش و ارسال سیستم دفاع موشکی تاد (Terminal High Altitude Area Defense) در 5 ژوئن ماه جاری نسبت به ارسال این سامانه با تجهیزات کامل و 138 موشک ابراز نگرانی کرده اند.

معامله صورت گرفته میان امارات متحده عربی و شرکت لاکهید مارتین امریکا در سال گذشته صورت گرفته و پس از آن دولت ایالات متحده در آستانه سال جاری میلادی مجوز انتقال این سیستم دفاع موشکی را صادر کرد اما ارسال آن در شرایطی که تنش ها میان امارات و کشورهای عربی همسایه جمهوری اسلامی افزایش پیدا کرده، انجام شده است.

امارات متحده عربی پس از امریکا و اسراییل سومین کشوری است که از این سامانه دفاعی استفاده خواهد کرد. پیشتر در دسامبر سال گذشته میلادی دنیس کوین، یکی از مقامات ارشد شرکت “لاکهید مارتین” همزمان با بالاگرفتن تنش ها در منطقه خلیج فارس و تهدیدات نظامی جمهوری اسلامی اعلام کرده بود که این شرکت اسلحه سازی برای فروش محصولات خود از همه کشورهای منطقه خلیج فارس تقاضای خرید دریافت کرده است.

عربستان سعودی نیز که پیش تر با خرید سیستم دفاع موشکی پاتریوت آن را در خاک خود مستقر کرده بود از مدتی پیش در انتظار انتقال  کامل خرید بعدی خود که شامل 84 فروند جنگنده اف- 15 است به سر می برد. در همین حال ارتش امریکا نیز اخیرا تعدادی از جنگنده های فوق پیشرفته اف-22 را در 320 کیلومتری ایران در یک پایگاه نظامی در امارات متحده عربی مستقر کرده است.

سال گذشته پس از تهدیدات مقامات جمهوری اسلامی مبنی بر بستن تنگه هرمز در صورت تحریم نفت، نیروهای بین المللی مستقر در خلیج فارس به فرماندهی ارتش امریکا ضمن واکنش های صریح به جمهوری اسلامی، قوای نظامی خود در منطقه و آبهای خلیج فارس را افزایش داده اند.

تنش ها میان جمهوری اسلامی، کشورهای عرب منطقه و کشورهای غربی تاجایی اوج گرفت که باراک اوباما رییس جمهور ایالات متحده در یک نامه محرمانه به آیت الله خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی هشدار داد که “خط قرمز” دولت امریکا تنگه هرمز است و جمهوری اسلامی در صورت عبور از این خط با “برخورد قاطع” امریکا مواجه خواهد شد.

علاوه بر فضای پرتنش و تهدیدات نظامی دوسویه که در سالهای گذشته میان مقامات جمهوری اسلامی واسراییل و ایالات متحده وجود داشت با سفر محمود احمدی نژاد به جزیره ابوموسی در واپسین روزهای فروردین سال جاری اختلاف بر سر جزایر سه گانه ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک شدت گرفته و پس از آن مقامات جمهوری اسلامی، امارات  و کشورهای عربی وارد یک جنگ لفظی و فضایی پرتنش تر از پیش شده اند که همچنان ادامه دارد.

پس از بوجود آمدن این فضای تهدید آمیز نیروی های نظامی کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس مانور آبی خاکی تحت عنوان “سپر جزیره” را به مدت دو روز برگزار کردند. عربستان سعودی، کویت، بحرین، قطر، امارات وعمان شش کشور عضو این شورا پیش از آغاز این مانور نظامی طی بیانیه ای اعلام کردند که این مانورنظامی مشترک “پیام” کشورهای عضو در حمایت از امارات در مقابل جمهوری اسلامی است.

11 خردادماه نیز محمدعلی جعفری فرمانده کل سپاه پاسداران طی سفری به جنوب کشور به عنوان یکی از مقامات ارشد نظامی جمهوری اسلامی به جزیره ابوموسی رفت و با فرماندهان نیروی دریایی و زمینی سپاه پاسداران در این جزیره دیدار کرد.

البته سردار جعفری در ابوموسی تاکید کرده بود که “ما دست دوستی و برادری کشورهای اسلامی به ویژه کشورهای حوزه جنوبی خلیج‌فارس را می‌فشاریم و از آنها می خواهیم با کمک همدیگر و با اتحاد و برادری دست استکبار جهانی را از منطقه کوتاه و امنیت آبها و سواحل را خودمان تامین نماییم.” با این حال اما سفرو اظهارات وی واکنش هایی منفی در میان مقامات و رسانه های کشورهای عرب منطقه داشت.