خرداد٬ گزارش مجلس از اقتصاد مقاومتی

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» شفاف‌سازی٬ پیش‌نیاز رفع مشکلات

با گذشت نزدیک به دو ماه از صدور دستور رهبر جمهوری‌اسلامی برای اجرای آن‌چه که “اقتصاد مقاومتی” نامیده می‌شود٬ هنوز مسوولان جمهوری‌اسلامی به جمع‌بندی کاملی در این‌باره نرسیده‌اند. هم‌زمان یک عضو هیات‌رییسه مجلس هم گفته است که گزارش مجلس در این زمینه٬ خرداد ماه به آیت‌الله خامنه‌ای ارائه می‌شود.

ضرغام صادقی٬ عضو هیات‌رییسه مجلس٬ با اشاره به حضور وزرای اقتصاد و صنعت، معدن و تجارت در مجلس٬ گفته است که این افراد گزارشی “درباره برنامه‌های پیش روی برای تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی” به نمایندگان مجلس ارائه می‌کنند و در نهایت در دیدار سالانه نمایندگان مجلس با آیت‌الله خامنه‌ای “رییس مجلس… گزارش نهایی مجلس را درباره اقتصادی مقاومتی تقدیم رهبر معظم انقلاب می‌‌کند”.

اعلام حضور وزرا در مجلس برای توضیح برنامه‌های وزارت‌خانه‌های متبوع‌شان پیرامون اقتصاد مقاومتی در حالی صورت می‌گیرد که جلساتی نیز در هیات دولت با عنوان “ستاد هماهنگی اقتصاد مقاومتی” نیز برگزار می‌شود. دومین جلسه این ستاد جمعه گذشته٬ با حضور حسن روحانی و اعضای کابینه برگزار شده است.

با این حال هنوز اصول‌گرایان و مسوولان دولتی نتوانسته‌اند تعریف درستی از اقتصاد مقاومتی ارائه دهند. شاید به همین دلیل باشد که رسانه‌های اصول‌گرا و حامیان رهبر جمهوری‌اسلامی٬‌ با انتشار مطالب مختلف تلاش می‌کنند که از این مفهوم رمزگشایی کنند.

سایت الف - متعلق به احمد توکلی - در مطلبی در همین زمینه با عنوان “رمزگشایی اقتصاد مقاومتی” نوشته است: “برای پیاده‌سازی اقتصادمقاومتی، باید توسّط دولت و به‌روشنی، جزئیات و مشروح راهکارهای اجرائی آن به آگاهی مردم برسد و بایسته است تمام عوامل و کارمندان دولت با روح کلّی حاکم بر این سیاستها آشنا شوند. تعبیه نمودن ابزارهای انگیزشی و تنبیهی جهت پیشگیری از کم‌کاری و کاستن از انحرافات مأموران دولتی از ضروریات توفیق کشور در اجرای برنامه‌های اقتصاد مقاومتی است”.

رجانیوز٬ وب‌سایت نزدیک به جبهه پایداری٬ نیز در تحلیلی خطاب به دولت روحانی نوشته است که دولت “برای تحقق اقتصاد مقاومتی، اول باید سراغ شفاف سازی برود”.

آیت‌الله خامنه‌ای اسفندماه گذشته سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی را ابلاغ کرده و از دولت٬‌ مجلس و قوه‌قضاییه خواسته بود که اجرای “بی‌درنگ و با زمان‌بندی مشخص” را آغاز کنند؛ برنامه‌ای که شامل کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی و کاهش هزینه‌های عمومی است.

بر اساس این سیاست ها، تولید کالاهای اساسی، به ویژه آن دسته از کالاهای اساسی که در حال حاضر از طریق واردات تأمین می شود، باید افزایش یابد و مبادی واردات این کالاها نیز باید متنوع شود. همچنین برای تأمین امنیت غذا و دارو، باید برای این کالاها و مواد اولیه تولید آنها “ذخایر راهبردی” ایجاد شود.

رهبر جمهوری‌اسلامی تابستان گذشته نیز در یک سخنرانی عمومی درباره اقتصاد مقاومتی گفته بود: “تحریم برای ما جدید نیست، ما سی سال است در تحریمیم. همه این کارهایی که شده است، همه این حرکت عظیم ملت ایران، در فضای تحریم انجام گرفته؛ بنابراین کاری نمی‌توانند بکنند. خب، ولی این دلیلی است برای همه مسئولان و دلسوزان کشور که خود را موظف بدانند، مکلف بدانند به ایجاد کار، به تولید، به کارآفرینی، به پر رونق کردن روزافزون این کارگاه عظیم؛ که کشور ایران حقیقتا امروز یک کارگاه عظیمی است. همه خودشان را باید موظف بدانند”.

عبارت “اقتصاد مقاومتی” چند سال پیش برای نخستین بار توسط رهبر جمهوری‌اسلامی استفاده شد. از آن زمان٬ اصول‌گرایان ضمن تمجید از چنین مفهومی٬ خواستار اجرای آن توسط دولت‌ها و تحقق حماسه اقتصادی شده بودند. آن‌ها اکنون ضمن استقبال از ابلاغ این سیاست‌ها٬ به اظهارنظر پیرامون آن پرداخته‌اند.

پیش از این محمدرضا تویسرکانی٬ نماینده ولی‌فقیه در بسیج٬ گفته بود که اقتصاد مقاومتی از عوامل موثر بر موفقیت جمهوری‌اسلامی در مذاکرات ژنو بوده است: “تحقق اقتصاد مقاومتی در داخل کشور، موجب اعتماد به نفس قدرت مذاکره کنندگان کشور ما شد و خوشبختانه ما از این آزمون سربلند بیرون آمدیم. ما اگر دارای اقتصاد مقاومتی طی سالهای گذشته نبودیم قطعا عامل تحریم، ایران را بزودی از پای درمی آورد و سبب فلج کردن اقتصاد کشور می شد؛ به هرحال ملت ایران اگر از اقتصاد مقاومتی استفاده نمی کرد قطعا تسلیم قدرتهای جهانی می شد از این رو ملت ایران همچنان باید رویکردهای خود را در راستای اقتصاد مقاومتی پیش ببرد”.

اصول‌گرایان بر این عقیده‌اند که از گذر “اقتصاد مقاومتی” می‌توان مقابل تحریم‌های اقتصادی غرب علیه ایران٬ ایستادگی کرد و اقتصاد کشور را از فلج شدن نجات داد.