همنوایی کمیته های انضباطی دانشگاه با وزارت علوم

نویسنده

اسفندیار صفاری

هشت تن از فعالان دانشجوئی دانشگاه آزاد اسلامی سنندج بدون هیچ احضار و محاکمه ای از کمیته انضباطی این دانشگاه احکامی سنگین دریافت کردند و به محرومیت از تحصیل و تبعید محکوم شدند. اغلب این دانشجویان در حالی این احکام را دریافت می کنند که تا فارغ التحصیل شدن تنها یک ترم فاصله دارند.

دانشگاه آزاد اسلامی سنندج برخوردهای انضباطی با دانشجویان را به بالاترین حد خود رسانده است. بر پایه گزارشات منتشر شده هفته گذشته برای هشت تن از فعالین دانشجوئی این دانشگاه به اتهام شرکت در تجمعی در 22 آذرماه، دعوت از دانشجویان برای تجمعات غیر قانونی و نا آرام کردن محیط دانشگاه و ایجاد اغتشاش احکامی صادر شد. کمیته انضباطی دانشگاه سنندج تجمع 22 آذر ماه را غیر قانونی خوانده و اعلام کرده که هدف از برگزاری آن “ایجاد اغتشاش و مختل نمودن نظم عمومی دانشگاه” بوده است.

دانشجویان محکوم شده در مورد تجمع 22 آذر ماه و شرکت در آن به منابع خبری گفته اند که روز 22 آذر ماه یک تشکل سیاسی دانشگاه آزاد سنندج به نام “هاوری” نشستی برگزار کرد که هدف از آن اعتراض به سیاست های جمهوری اسلامی در قبال دانشگاه ها، بازداشت های خود سرانه فعالان دانشجوئی، توقیف نشریات و جلوگیری از فعالیت های انجمن های دانشجوئی بود.

“یاسر گلی” دبیر کمیته حقوق بشر اتحادیه دمکراتیک دانشجویان کرد، “سوران حسینی” مدیر مسئول گاهنامه “هاوری”، “کاوه رحمانی” عضو هیات تحریریه گاهنامه هاوری، “احسان احمدی”، “پیمان نعمتی”، “آکو قیصری”، “کورش مرب”، از جمله اعضای تشکل دانشجویی هاواری، و “خسرو الهی” یکی دیگر از فعالان دانشجوئی کسانی هستند که به علت شرکت در این نشست با احکام شدید کمیته انضباطی مواجه شده اند. از این افراد دو نفر به دو ترم تعلیق از تحصیل و تغیر محل تحصیل، چهار تن دیگر به یک ترم تعلیق از تحصیل و تغییر محل تحصیل محکوم شده و دو نفر دیگر نیز توبیخ کتبی دریافت کرده اند.

آرام نصرت پور، یکی دیگر از دانشجویان معترض که درتجمعع 22 آذرماه شرکت کرده بود، نیز ده روز پیش توسط نیروهای امنیتی-اطلاعاتی بازداشت شد و به مکان نامعلومی انتقال یافت و کماکان کسی از وضعیت و سرنوشت وی خبر ندارد.

سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان هم اعلام کرده دانشجویان محکوم شده باید پس از پایان مدت محرومیت خود برای ادامه تحصیل به شهر دیگری بروند.

صدور حکم محرومیت از تحصیل و همچنین تبعید به شهر دیگری برای ادامه تحصیل برای دانشجویانی که ترم آخر تحصیل خود را می گذرانند، موجب نگرانی دانشجویان و فعالان دانشجوئی در سراسر کشور شده است.

به گفته دانشجویان، حراست این دانشگاه به آنها اعلام کرده هیچ دخالتی در این مساله نداشته است، و بر همین اساس دانشجویان می گویند “نهادهای دیگری غیر از کمیته انضباطی در این برخوردها و محکومیت ها دخیل بوده اند، و به همین دلیل برای هر چه بیشتر مشخص شدن این مساله و اعتراض به احکام صادره شکایت خواهند کرد”.

از طرف دیگر کمیته انضباطی دانشگاه علوم پزشکی شهر کرد در هفته گذشته 11 تن از دانشجویان این دانشگاه را احضار کرد. این دانشجویان که اغلب از اعضای انجمن اسلامی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد هستند، به اتهام ایجاد اغتشاش و به هم زدن نظم عمومی دانشگاه به کمیته انضباطی فرا خوانده شده اند و هنوز احکام آنها صادر نشده است.

ظرف یک ماه گذشته کمیته های انضباطی دانشگاه های یزد، سبزوار، ارومیه، تبریزو اهواز هم دانشجویان را احضار و برای آنان احکامی سنگین صادر کرده اند. برخی از دانشجویان معتقدند “کمیته های انضباطی که پیشتر فعالیت خود را در دانشگاه های دولتی آغاز کرده بودند، اکنون با افزایش فشار دولت بر دانشگاه آزاد در این دانشگاه نیز فعالتر شده اند”.