بازداشت ها به مغرب کشیده شد

فرشته قاضی
فرشته قاضی

» وضعیت مبهم آسمان، مهرنامه و تجربه

در حالیکه علی مطهری، نماینده مجلس و عضو هیات نظارت بر مطبوعات گفته توقیف نشریات  آسمان، مهرنامه و تجربه احتمالا مستقیما از سوی دادستانی صورت گرفته ، محمد قوچانی، سردبیر مجله مهرنامه اعلام کرده است که این نشریات توقیف نشده اند اما منتشر هم نمی شوند.

همزمان مدیرمسول روزنامه مغرب و دبیر گروه سیاسی این روزنامه روز گذشته بازداشت شدند. امیر موسی کاظمی ، سردبیر روزنامه مغرب اعلام کرده است که بازداشت امامی ناصری و علیرضا آقایی راد به نوشتن مطلبی با تیتر “ادب مرد به ز دولت اوست” توسط  آقایی‌راد در شماره دهم این روزنامه مربوط می شود.

توقیف یا توقف انتشار نشریات آسمان، مهرنامه و تجربه و همزمان بازداشت مدیرمسول و دبیر گروه سیاسی روزنامه مغرب، ادامه موج جدید برخورد با روزنامه نگاران و روزنامه ها در آستانه انتخابات ریاست جمهوری است؛ موجی که از 7 بهمن ماه و با هجوم نیروهای امنیتی و دادستانی به ساختمان های روزنامه های شرق، بهار، اعتماد و آرمان و هفته نامه آسمان آغاز شد. بیش از 19 روزنامه نگار شاغل در این روزنامه ها و نشریات بازداشت شدند. روزنامه نگارانی که 17 تن از آنها طی روزهای گذشته با قرار وثیقه آزاد شده اند، اما احسان مازندرانی، خبرنگار روزنامه اعتماد و محمد جواد روح از دبیران ماهنامه مهرنامه همچنان در بازداشت به سر می برند.

علی مطهری، نماینده مجلس پیش از این در مصاحبه با روزنامه بهار درباره علت اصلی بازداشت روزنامه نگاران اعلام کرده بود که چون در آستانه انتخابات ریاست جمهوری هستیم بخشی از حکومت می خواهد انتخابات را کنترل کند.

 

توقیف یا توقف انتشار؟

روز گذشته برخی وب سایت ها از توقیف نشریات مهرنامه، آسمان و تجربه خبر دادند؛ مساله ای که علی مطهری ، عضو هیات نظارت بر مطبوعات نسبت بدان ابراز بی اطلاعی کرده و به خبرگزاری ایسنا گفته است که احتمالا این توقیف مستقیما از سوی دادستانی صورت گرفته است. 

آقای مطهری افزوده: دادستانی در مواردی که جرم مشهودی اتفاق افتاده باشد می‌تواند مستقیما نسبت به توقیف نشریات اقدام کند، اگرچه ما از آن‌ها خواسته‌ بودیم حتی‌المقدور از طریق هیات نظارت ورود کنند و احکام از این طریق صادر شود.

محمد قوچانی، سردبیر مجله مهرنامه اما در مصاحبه با وب سایت خبرآنلاین توقیف این نشریات را تکذیب کرده و گفته است که این نشریات منتشر نخواهد شد.

آقای قوچانی دلیل توقف انتشار این نشریات را توضیح نداده ولی گفته است: برای توقیف این سه نشریه نامه رسمی از وزارت ارشاد، هیات نظارت برمطبوعات و دادستانی به دفتر نشریات نیامده است اما به دلیل در نظرگرفتن برخی ملاحظات این سه نشریه تا اطلاع ثانوی منتشر نمی شوند.

او وعده داده که “بزودی درباره انتشار و یا متوقف شدن این نشریات، مدیران مسئول هرکدام به صورت جداگانه اظهار نظر می کنند”.

پیش از این و در پی یورش نیروهای امنیتی به ساختمان 5 روزنامه و نشریه، ماموران در ساختمان هفته نامه آسمان نیز حضور یافته و اکبر منتجبی ، دبیر اجرایی این هفته نامه را بازداشت کرده بودند. یک روز بعد حسین یاغچی ، دیگر همکار این نشریه هم بازداشت شد. آقای منتجبی و آقای یاغچی در حال حاضر با قرار وثیقه آزاد هستند ولی محمدجواد روح، یکی از دبیران مجله مهرنامه اخیرا و در پی حضور ماموران در ساختمان این مجله بازداشت شده است.

از سوی دیگر دیروز  مدیرمسئول و دبیر گروه سیاسی روزنامه مغرب که از 6 اسفند انتشار مجدد خود را آغاز کرده بود در پی حضور ماموران دادستانی در ساختمان این روزنامه بازداشت شدند.

 امامی ناصری، مدیرمسئول روزنامه مغرب پیش از این نیز یکبار  بازداشت و 8 بهمن ماه پس از 120 روز با قرار وثیقه آزاد شده بود. همزمان با بازداشت او نیروهای لباس شخصی که حدودا 20 نفر بودند پس از ورود به ساختمان روزنامه مغرب  به بازجویی از سردبیر این روزنامه، بازرسی و فیلمبرداری از ساختمان پرداخته، کامپیوترهای بخش اداری و مالی را توقیف کرده بودند.

سخنگوی قوه قضائیه دلیل بازداشت او را مسائل مالی و اقتصادی عنوان کرده بود  اما سردبیر روزنامه مغرب دیروز  اعلام کرد که بازداشت مدیرمسئول و دبیر گروه سیاسی این روزنامه به دلیل انتشار مطلبی با عنوان “ادب مرد به ز دولت اوست” در این روزنامه بوده است.

آقای کاظمی در مصاحبه با ایسنا توضیح داده است که این مطلب توسط علیرضا آقایی‌راد ـ- دبیر سیاسی این روزنامه ـ نوشته-ودر شماره‌ دهم روزنامه به چاپ رسیده  و در این مطلب به هیچ جغرافیای سیاسی اشاره نشده و فقط براساس تفکر فلاسفه درباره‌ یک آرمان‌شهر نوشته شده است.

روزنامه مغرب 6 آذر ماه اعلام کرده بود که تا زمان اعلام نظر هیات نظارت بر مطبوعات منتشر نمی شود.

آن زمان پدرام پاک‌آئین، مدیرکل مطبوعات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی  اعلام کرده بود که به دلیل انتشار مطالب توهین آمیز از روزنامه مغرب به هیات نظارت بر مطبوعات شکایت کرده است.

منظور آقای پاک آئین انتشار کاریکاتوری در صفحه نخست روزنامه مغرب بود که محمود احمدی نژاد را در جایی شبیه به تریبون مجلس نشان می داد که با خنده، کاغذهایی را که در دست دارد پاره می کند. این کاریکاتور با تیتر “ختم سئوال” منتشر شده بود و اشاره به لغو سئوال از محمود احمدی نژاد از سوی مجلس شورای اسلامی داشت.

پس از آن بود که مسئولان مغرب در صفحه نخست این روزنامه از توقف انتشار این روزنامه خبر دادند. دور جدید انتشار روزنامه مغرب از 6 اسفند ماه آغاز شده است.