اظهارات جان کری در کویت

نویسنده

» گزارشی از واشنگتن پست

جان کری، وزیر امورخارجه آمریکا، روز چهارشنبه گفت که برای شکسته شدن سد بتونی مذاکرات بین اسرائیل و فلسطین، ضرب الاجل تعیین نکرده است اما انتظار می رود که مدت ها قبل از سپتامبر، پیشرفتی در این مذاکرات پدید آمده باشد.

مجمع عمومی سازمان ملل که قرار است در ماه سپتامبر برگزار شود، در ماه نوامبر به سود ارتقاء فلسطین از ناظر سازمان ملل به عضو بدون حق رای، رای داد. فلسطینی ها گفته اند اگر تلاش ها برای رسیدن به توافق با اسرائیل، بی ثمر ماند، آنها استراتژی بین المللی برسمیت شناخته شدن فلسطین بعنوان یک کشور مستقل را مطرح خواهند کرد که بعد از یک دهه تنش برای یافتن صلح، دست نیافتنی به نظر می رسد.

کری در جریان کنفرانس خبری با شیخ صباح الاحمد آل صباح، امیر کویت، گفتگو کرد. روز چهارشنبه وی به اردن رفت؛ جایی که بعنوان مرکز دیپلماسی بین فلسطین، اسرائیل، اردن و آمریکا، تعیین شده است. این پنجمین دیدار کری از منطقه خاورمیانه از بعد اینکه وزیر امورخارجه شد، است.

کری، گفت: “زمان آن رسیده است که برخی حکم ها صادر بشوند. آخرین بار که من اینجا بودم گفتم که زمان آن رسیده است که رهبران کشورها تصمیم بگیرند، این حرف به قوت خود باقی است. اما زمان آن فرا رسیده است. چرا این موضوع فوریت پیدا کرده است؟ چون مرور زمان دشمن روند صلح است.”

کری برای دست یافتن به یک راه حل برای شروع گفتگو های صلح بین رهبران فلسطینی و اسرائیلی در رفت و آمد است. تا این لحظه نشانه ای از شکسته شدن سد بین دو کشور وجود ندارد.

محمود عباس، رئیس جمهور فلسطین به سمت یک تصمیم گیری تا هفته آینده هل داده شده است تا سرنوشت فلسطین و مناقشات با اسرائیل را برای مردم اش، مشخص کند. مشاوران عباس بیم آن دارند که آمریکا او را به سمتی براند که پیش شرط هایش برای گفتگو با نخست وزیر اسرائیل، نتانیاهو، کنار بگذارد.

شهرک های اسرائیلی در قلب پنج معبر صلح در خاورمیانه قرار گرفته است. فلسطینی ها می گویند آنها تا زمانی که اسرائیلی ها به شهرک سازی در سرزمین هایی که آنها در آینده جزو کشور خود می دانند، ادامه می دهد، با این کشور مذاکره نخواهند کرد. نتانیاهو می گوید که سرنوشت شهرک های اسرائیلی باید در مذاکرات حل شود و این مذاکرات باید فورا و بدون هیچ قید و شرطی صورت بگیرد. فلسطینی ها ادعا می کنند که کرانه باختری در شرق بیت المقدس که در جنگ سال 1967 توسط اسرائیل اشغال شد، بخشی از کشور آینده فلسطین است.

او می گوید:« ما در این مورد بسیار دقت می کنیم. ما به سمت جلو قدم برداشته ایم و امیدواریم که همه به سمت جلو پیش بروند. چرا من انقدر مطمئن هستم که کاری صورت خواهد گرفت؟ زیرا می دانم که هر دو کشور مفهوم رسیدن به صلح و فوریت داشتن این مسئله را درک کرده اند.

جان کری در مورد سوریه گفت که تغییر یک حکومت سنتی، کار دشواری است.

اما او چشم اندازی را ترسیم کرد که نیاز به برپایی همایش های بین المللی برای یافتن راه حلی برای پایان دادن به این جنگ دوساله را خاطر نشان کرد.

او گفت: “مردم سوریه رنج می کشند، دورنمای یک جنگ ادامه دار طولانی که احتمال آن خیلی زیاد است، به این معناست که نه تنها تعداد زیادی از مردم کشته و بی خانمان خواهند شد و شهرهای زیادی ویران خواهد شد، بلکه شاهد نقض بیشتر حقوق بشر وپاکسازی قومی خواهیم بود.”

او در ادامه گفت: “این همه اتفاقاتی نیست که خواهد افتاد؛ بلکه ادامه این روند به ویرانی کامل سوریه می انجامد و ارتش و موسسات مدنی متلاشی خواهد شد و یک جنگ قومیتی کامل به راه می افتد و وضعیت منطقه روز بروز خطرناک تر می شود، بخصوص به این دلیل که تندرو ها قدرت می گیرند و نزاع فرقه ای همه منطقه را فرا می گیرد.”

کری از ایران و حزب الله که به نیروهای اسد کمک می کنند، خواست که سوریه را ترک کنند و در ادامه گفت که این اقدام رسیدن به یک راه حل سیاسی را ممکن می سازد.

واشنگتن پست، 26 ژوئن