ستاد امر به معروف در اختیار نمایندگان خامنه ای

نویسنده
جلال یعقوبی

» ادامه بررسی طرح در مجلس

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی روز یکشنبه ۱۶ آذرماه، و در جریان ادامه رسیدگی به طرح حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر، اعضای ستاد آمران به معروف و ناهیان از منکر را مشخص کردند. ماده ۱۸ این طرح که درباره ترکیب اعضای ستاد مربوطه است، قبلا به کمیسیون ارجاع شده بود و اینبار اصلاحیه آن در صحن علنی مجلس مورد بررسی قرار گرفت. بر اساس گزارش سایت رسمی مجلس، نمایندگان با ۱۳۳ رأی موافق، ۷ رأی مخالف و ۱۲ رأی ممتنع از مجموع ۲۱۳ نماینده حاضر در مجلس ماده ۱۸ (مربوط به اعضای ستاد استانی) طرح مذکور را به تصویب رساندند. مطابق این خبر ۶۱ نماینده با وجود حضور در مجلس، در رای‌گیری این ماده شرکت نکرده‌اند.

اما مصوبه دیروز مربوط به ماده بیستم این طرح بود که ترکیب اعضای اصلی “ستاد امر به معروف و نهی از منکر” کل کشور را مشخص می‌کرد. بر اساس بند اول ماده بیستم، رئیس ستاد، یکی از ائمه جمعه سراسر کشور به انتخاب “شورای سیاست گذاری ائمه جمعه” خواهد بود. شش تن از اعضای این ستاد هم وزیران دولتی هستند: “وزیر کشور، وزیر اطلاعات، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزیر آموزش و پرورش، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، وزیر صنعت، معدن و تجارت”

دو نفر از نمایندگان مجلس “به پیشنهاد کمیسیون فرهنگی و انتخاب مجلس به عنوان ناظر” خواهند بود و ده عضو باقیمانده به نهادهای نزدیک به آیت‌الله خامنه‌ای واگذار شده است: “نماینده تام الاختیار رئیس قوه قضاییه، رئیس سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران، فرمانده بسیج، دبیر ستاد ائمه جمعه، دو نفر مجتهد به انتخاب شورای عالی حوزه های علمیه، - یک نفر مجتهده به انتخاب شورای عالی حوزه های علمیه خواهران، دبیر ستاد به انتخاب رئیس ستاد”.

چنانچه رئیس ستاد نیز بر این ده نفر اضافه شود، اکثریت مطلق اعضای ستاد مزبور در اختیار نهادهای غیرانتخابی منتسب به رهبر جمهوری اسلامی قرار گرفته است. این ماده نیز با ۱۲۹ رأی موافق، ۲۰ مخالف و ۱۲ ممتنع از مجموع ۲۱۲ نماینده حاضر در مجلس تصویب شد. اینبار هم ۵۱ نفر از نمایندگان حاضر در جلسه رای نداده‌اند!

بررسی دوباره موادی از طرح حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر، پس از چند هفته مسکوت ماندن و بدون توجه به اعتراض‌های دولت صورت می‌گیرد. روزنامه اعتماد در گزارشی از این مصوبه نوشت: “هر چند جلسات بودجه‌یی هفته‌های اخیر در مجلس سرعت تصویب مواد طرح حمایت از آمران به معروف را کاهش داده اما به نظر نمی‌رسد که مجلسی‌ها این طرح را فراموش کرده باشند. هفته‌های پیش رو به دلیل رسیدن لایحه بودجه به مجلس و بررسی آن کمتر مجالی برای پرداختن دوباره به طرح حمایت از آمران به معروف را خواهد داشت اما فراغت مجلس از بحث‌های بودجه‌یی بهترین محل برای پرداختن دوباره به طرح امر به معروف است که هنوز یکی از چالش‌برانگیزترین مواد آن، یعنی ماده ۲۴ طرح در دستور کار مجلس قرار نگرفته است. ماده‌یی که به بحث تامین بودجه این طرح مربوط می‌شود و از روز اول هم مورد مخالفت جدی دولتی‌ها قرار گرفته بود.”

البته در هفته‌های اخیر، گفته می‌شد که حساسیت‌های ایجاد شده بر سر این طرح و مخالفت دولت با آن بررسی طرح را کند کرده است اما اکنون به نظر می‌رسد که طرح مزبور همچنان در دستور کار مجلس قرار دارد.

شانزدهم مهرماه گذشته که کلیات این طرح در مجلس بررسی می‌شد، نمایندگان مجلس با وجود مخالفت نماینده دولت به آن رای موافق داده بودند. در آن زمان مجید انصاری که به عنوان نماینده دولت سخن می‌گفت، تاکید کرده بود: “طرح اولیه ای که نمایندگان تقدیم کرده بودند عنوانش حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر و دارای یک ماده واحده و چهار تبصره بود اما طرحی که امروز ارایه شده با آن متفاوت است. دولت در آن زمان با کلیات طرح موافق بود و در جزییات نیز پیشنهادهایی داشت، اما اتفاق‌هایی در کمیسیون در عنوان طرح و ساختار ایجاد شد که یکسری وظایف، مجازات‌ها و تشکیلاتی را به طرح اضافه کرد که این نیاز به کارشناسی بیشتری دارد.”

 او پرسیده بود: “در این طرح ساختار و ستادی به عنوان ستاد امر به معروف و نهی از منکر مشخص شده که ۱۷ عضو دارد که از این ۱۷ عضو ۱۱ عضو وزیر نیستند و علما، روسای سازمان ها و فرماندهان را تشکیل می دهند. این ستاد مصوباتش برای سه قوه است و برای تمام دستگاه ها لازم الاجرا است که این خلاف قانون اساسی است. چه طور مصوبات ستادی که ریاست آن را امام جمعه تهران برعهده دارد، برای سه قوه لازم الاجرا باشد؟”

انصاری اضافه کرده بود: “اشکال دیگر این است که در این طرح آمده که از این پس مجوز تمام تجمعات توسط ستادی که در این طرح معرفی شده صادر می شود که این نیز خلاف قانون است زیرا وزارت کشور مجوز تجمعات را صادر می کند. گر مشکل امنیتی در این راستا پیش بیاید چه کسی به مردم پاسخگو خواهد بود این در حالی است که ما شاهدیم رییس ستاد، امام جمعه تهران است. […] این تشکیلات با این شکل نه تنها کمکی به امر به معروف و نهی از منکر نمی کند بلکه امنیت و پاسخگویی در کشور را سلب می کند.”

پس از آن وزیر کشور نیز با ارسال نامه‌ای به مجلس مخالفت این وزارتخانه با طرح مزبور را اعلام کرد.

در همان اوایل کار، سایت بازتاب از قول احمد آریایی‌نژاد، از جمله نمایندگانی که در حمایت از این طرح در مجلس سخن گفته بود، نوشت: “هنوز چیزی مشخص نیست و این یک هندوانه سربسته است، هم اکنون کلیات تصویب شده و من هیچ دفاعی از جزئیات ندارم و باید جزئیات تک تک بررسی شود.”

با اینهمه جزئیات این هندوانه دربسته نیز با کمترین تغییرات تصویب شد و به اعتراض‌ها توجهی نگردید. حتی حسن روحانی، هم تلویحا با این طرح مخالفت کرده و ضمن ابراز نگرانی از آغاز ناامنی در جامعه “تحت لوای شعار زیبای امر به معروف و نهی از منکر”، گفته بود: “مبادا روزی کلمه امر به معروف و نهی از منکر که باید وسیله ارتباط نزدیک‌تر جامعه به یکدیگر و دعوت همگان به خیر و نیکی باشد، به‌ وسیله‌ای برای تفرقه و جدایی تبدیل شود؟”

 گفته می‌شود آیت‌الله خامنه‌ای از جمله حامیان این طرح است و به همین دلیل بعید است که بررسی آن در مجلس متوقف شود.