علی طبرزدی: از تجمع برای حمایت از حیوانات وحشت داشتند

فرشته قاضی
فرشته قاضی

» پس از آزادی در مصاحبه با روز

از وضعیت مجید مقدم که روز چهارشنبه، ۱۲ آذر ماه در منزل پدری اش بازداشت شده خبری در دست نیست، او از بازداشت شدگان اعتراضات بعد از انتخابات جنجال برانگیز خرداد ۸۸ و یکی از زندانیان بازداشتگاه کهریزک است. هنوز مشخص نیست او به چه علتی و توسط چه ارگانی بازداشت شده است. از سوی دیگر برخی گزارش ها از تمدید قرار بازداشت آرش صادقی حکایت دارد؛ دانشجوی سابق دانشگاه علامه که بیش از سه ماه است در بازداشت به سر می برد و اتهام یا اتهامات منتسب به او نیز همچنان نامعلوم است هرچند خبرگزاری هرانا، فعالیت فیسبوکی و اقدام علیه امنیت ملی و تبلیغ علیه نظام را به عنوان اتهامات جدید آرش صادقی ذکر کرده و نوشته او در بند ۲ الف سپاه زندانی است.

علی طبرزدی اما آزاد شده است. او که روز پنج شنبه بازداشت شده بود از فعالان حقوق حیوانات و فرزند حشمت الله طبرزدی است؛ زندانی سیاسی زندان رجایی شهر کرج که به گفته خانواده اش وضعیت مساعدی ندارد.

خبر بازداشت علی طبرزدی واکنش های زیادی را به دنبال داشت و رفته ام سراغ او تا از خود او بپرسم به چه دلیلی بازداشت شد و در بازجویی ها از او چه می خواستند؟ او می گوید که به دلیل فراخوان برای تجمعی برای حمایت از حقوق حیوانات بازداشت شده و در همین زمینه تحت بازجویی قرار گرفته است.

برخی وب سایت ها علی طبرزدی را مدیر صفحه فیسبوکی “جنبش اعتراضی من و ۷۴ ضربه شلاق” معرفی و عنوان کرده اند که بازداشت او به همین صفحه مربوط می شده؛ صفحه ای که در اعتراض به طرح نمایندگان مجلس راه افتاده؛ طرحی که مجازات ۷۴ ضربه شلاق برای سگ‌گردانی در خیابان را در نظر گرفته است. علی طبرزدی در مصاحبه با “روز” اما می گوید که مدیر این صفحه نیست. او توضیح می دهد: من فراخوان داده بودم برای روز جمعه که حامیان حیوانات و دوستانی که در زمینه دفاع از حیوانات بی سرپرست و واکسیناسیون و واگذاری آنها فعال هستند جمع شوند، احتمال داشت حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ نفر جمع شویم. قرار ما این بود که جمع شویم و پتیشن امضا کنیم و از شهرداری بخواهیم به کشتار سگ ها پایان دهد و زمینی را در اختیار ما بگذارد برای همین حیوانات، که آمدند و مرا بازداشت کردند.

او می افزاید: مرا در خانه از سوی پلیس امنیت بازداشت کردند و بردند قرارگاه ولایت در وزرا.ابتدا زنگ خانه ما را زدند و گفتند که پلیس هستیم و یکسری سوال داریم. بعد حدودا ۱۰ نفر آمدند توی خانه،روی هر پله یک نفر ایستاده بود. گفتند حکم بازداشت و حکم تفتیش خانه را دارند. لپ تاب و کامپیوتر و موبایل و کتاب و.. را با خود بردند و مرا هم بازداشت کردند.

علی طبرزدی درباره بازجویی هایش می گوید: از من بیشتر می پرسیدند که هدف ات از برگزاری این تجمع چی بوده، چرا بدون مجوز می خواهی تجمع برگزار کنی و اصلا خواسته ات چیست.برای شان عجیب بود که من از حقوق حیوانات دفاع می کنم. می گفتند منظورت سیاسی بوده. گفتم من فقط مساله ام وضعیت حیوانات بوده و است.من فکر می کنم بیش از هر چیزی دنبال این بودند اسناد یا مدارکی که به زعم خودشان در کامپیوتر ما وجود داشته را ببرند. سری قبل که پدرم را به زندان برگرداندند چیزی نبردند و دنبال فرصتی بودند که حمله کنند و اطلاعات کسب کنند. دوم اینکه می ترسیدند جمعیت زیادی بیاید و گردهمایی به حالت سیاسی تبدیل شود؛ وحشت شان از این بود. ولی ما تاکید مان این بود که اگر کسی می آید بهره برداری سیاسی نکند. ما در زمینه حیوانات کار می کنیم و هر گونه بهره برداری سیاسی به فعالیت ما صدمه می زند.

او که ۲ شب را در بازداشت گذرانده توضیح می دهد: از نظر من کارشان کاملا غیرمنطقی بود. دو شب بازداشت جوابگوی این همه هزینه برای شان نبود؛ بازداشتی که بازتاب بسیار زیادی پیدا کرد. به جای چنین هزینه ای و به جای ایجاد اضطراب در خانه ما می توانستند خیلی بهتر و آرام تر برخورد کنند و زنگ بزنند و از من بخواهند تجمع برگزار نکنم. خیلی راههای دیگری وجود داشت که می توانستند اینطور رفتار نکنند بخصوص که رفتارهای خودشان هم عجیب بود. مثلا با هم هماهنگ نبودند به نوعی. انگار دو اکیپ بودند و حرف هایشان با هم تناقض داشت. جلوی خود ما بحث می کردند که خانه را بگردیم یا نگردیم، ببریم یا نبریم و.. خیلی هم جوان بودند. جالب است که نیروهای پلیس امنیت نهایت ۱۸ تا ۲۰ سال داشتند و برای من تعجب برانگیز بود.

 او درباره تجمع روز جمعه هم می گوید: من بازداشت بودم ولی تجمع برگزار شده هرچند به صورت پراکنده و نگذاشته اند کسی جمع شود. بازداشت من پیامی بود که اگر بیایید بازداشت می شوید. این دوستان ما هم اصلا سیاسی نیستند و در زمینه حقوق حیوانات فعالیت می کنند.

حشمت الله طبرزدی، پدر علی طبرزدی پس از اعلام خبر بازداشت فرزندش در پیامی از زندان رجایی شهر اعلام کرده بود که “شنیدم عوامل خشن، وحشی و زنجیر‌ پاره‌ کرده‌های خامنه‌ای، بار دیگر و در حالی که من در زندان توسط همین‌ها اسیر هستم، به خانه‌ام ریختند، در بین اعضای خانواده‌ام ایجاد وحشت کرده و ضمن به غارت بردن اموالم، علی را نیز با خود برده‌اند. نه اولین بار است که علی را می‌برند، نه اولین خانواده‌ای هستیم که این‌گونه زیر سرکوب و ستم قرار می‌گیریم. می‌دانم هزاران علی در کشور هست و می‌دانم دوستان و بستگان علی و علی‌ها ساکت نخواهند نشست. اما خامنه‌ای بداند که اگر عواملش در اسرع وقت علی را آزاد نکنند، اموال را برنگردانند و از خانواده پوزش نخواهند، اطمینان داشته باشند این آنها هستند که بیش از گذشته ضرر خواهند کرد. بر عهدی که با آزادی، عدالت و مردم بسته‌ام بیش از گذشته و مصمم‌تر از گذشته خواهم بود و بدون تردید جانم را در این راه خواهم گذاشت اما زیر بار ستم نخواهم رفت. از خانواده‌ی بزرگ طبرزدی‌ها و از همه‌ی دوستان می‌خواهم، مرعوب این وحشی‌گری‌ها نشوید و علیه این ستم و این توحش عوامل خامنه‌ای، لحظه‌ای سکوت نکنید”.

از علی طبرزدی درباره وضعیت پدرش سوال می کنم، می گوید: اصلا شرایط خوبی ندارد. رجایی شهر می دانیم که حالت تبعیدگاه است. پدرم از نظر بدنی خیلی ضعیف است و بیماری قند خیلی او را اذیت می کند. تلفن ندارند و سیستم غذایی شان هم بدون کیفیت و در بدترین شرایط است.

او می افزاید: پدر من مطابق قانون جدید باید تا اول دی ماه آزاد شود. پی گیری های ما البته به هیچ نتیجه ای نرسیده. پی گیری های مادربزرگم هم به نتیجه ای نرسید و در نهایت مادربزرگم سکته قلبی کرد و خیلی صدمه دید. دستگاه قضایی هم صداقت توی کارشان نیست و دروغ زیاد می گویند. براساس قانون جدید پدرم باید ۵ سال، یعنی سنگین ترین حکم اش را بگذراند و آزاد شود. او یک ۵ سال، یک ۲ سال و یک حکم یکسال دارد. اول دی ماه 5 سال تمام می شود و قانونا باید آزاد شود.

حشمت الله طبرزدی: دبیر کل جبهه دموکراتیک ایران است و عاشورای سال ۸۸ بازداشت و به ۸ سال زندان محکوم شده است.