افزایش فشار آمریکا بر سر تنگه هرمز

نویسنده

» گزارش گارین در باره سیاست آمریکا

آمریکا طی تماس های دیپلماتیک محرمانه با تهران، به رهبری ایران هشدار داده است که واشنگتن در صورت تهدید بستن تنگه هرمز، از زور استفاده خواهد کرد.

به گزارش نیویورک تایمز، کاخ سفید با برقراری تماس های غیر مستقیم با آیت الله خامنه ای علیه هرگونه بسته شدن تنگه هرمز به وی هشدار داده است؛ ایران در برابر تحریم های بیشتر تهدید کرده بود که تنگه هرمز را خواهد بست.

لئون پانه تا، وزیر دفاع آمریکا، این هفته گفته بود بستن تنگه هرمز خط قرمز آمریکا به حساب می آید.

دیوید کامرون، نخست وزیر بریتانیا، روز جمعه گفت بریتانیا و سایر کشورها، در تلاش برای باز نگاه داشتن تنگه هرمز به آمریکا خواهند پیوست.

مقامات آمریکا گفته اند که تهدید های تهران حاکی از آن است که تحریم های مالی علیه بانک مرکزی ایران و تحریم خرید نفت ایران توسط کشورهای اروپایی که قرار است در ماه های آینده عملی شود، همگی بر سیاست تهران اثر گذاشته است و ممکن است به تغییر رویه این کشور منجر شود.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل از این نظر حمایت کرده و گفته است که او اعتقاد دارد فشار بر تهران در حال نتیجه دادن است چرا که “اقتصاد ایران علائم فشار را از خود نشان داده است.”

او در مصاحبه ای با استرالین گفت: “اولین بار است که من می بینم فشار ها بر تهران اثر گذاشته است، بخصوص تحریم بانک مرکزی آن کشور.”

وی گفت: “اگر این تحریم ها با قاطعیت جامعه بین المللی به رهبری آمریکا برای اقدام نظامی، در صورت شکست تحریم ها، توام شود، ایران ممکن است تغییر رویه دهد.”

تهدید تهران در زمانی اتفادق می افتد که یکی از کارشناسان هسته ای ایران که در تاسیسات غنی سازی اورانیوم کار می کرده است روز چهارشنبه در انفجار بمب به قتل رسید. هزاران نفر که در تششیع جنازه او شرکت داشتند شعار “مرگ بر آمریکا” و “مرگ بر اسرائیل” سر دادند. واشنگتن هر گونه دست داشتن در این حمله را رد کرده است.

روابط تهران و آمریکا پس از محکوم کردن یک افسر سابق ارتش نیروی دریایی  آمریکا  به مرگ، دچار تشنج بیشتر شد.

نیویورک تایمز فاش نکرده است که آمریکا به چه وسیله ای با رهبران ایران تماس گرفته است و یا اینکه آیا تهران پاسخی به این هشدار داده است یا نه. لیکن مقامات گفتند این تماس از طریق سفارت سوئیس برقرار نشده است.

در حالیکه مقامات نظامی آمریکا در حال تهیه نقشه هایی برای مقابله نظامی با ایران درصورت بسته شدن تنگه هرمز هستند، واشنگتن تردید دارد که هشدار های تهران در مورد بستن تنگه هرمز جدی باشد، زیرا بستن این آبراهه عبور نفت ایران را هم قطع خواهد کرد.

مقامات نظامی آمریکا علنا گفته اند که ایران توان بستن تنگه هرمز را دارد. آنها معتقدند سلاح های ایران به همراه مین های دریایی و موشک های ضد ناو ایران برای این اقدام کافی است.

سناتور لیبرمن، که این هفته از سفر خاورمیانه ای خود بازگشته است گفت که معتقد است باراک اوباما آمادگی اقدام نظامی علیه ایران را برای تغییر رویه ایران در برنامه هسته ای دارد. او به فارین پالیسی گفت که او “قطعا آمادگی دستور حمله نظامی به تاسیسات هسته ای ایران را دارد.”

وی گفت: “ولی اینکه آیا این کار انجام خواهد شد داد یا نه، نمی دانم. ولی مقامات ایرانی اگر تصور کنند که اوباما چنین کاری را، در صورت شکست تحریم ها، انجام نمی دهد، سخت در اشتباه هستند.”
منبع: گاردین  – 14 ژانویه 2012