جنگ لفظی سپاه با دولت پاکستان

نویسنده
نازنین کامدار

» ورود نظامیان به سیاست خارجی

انفجار تروریستی هفته گذشته در چابهار که مسئولیت آن را  گروه جندالله برعهده گرفت، روز گذشته خشم مقامات نظامی جمهوری اسلامی را متوجه پاکستان کرد و چند تن از فرماندهان رده بالای این تشکیلات، جنگ لفظی تندی را با دولت این کشور که به گفته این مقامات، پایگاه اصلی گروه های تروریستی ضد ایرانی است، به راه انداختند.

اعتراض نظامیان جمهوری اسلامی به دولت پاکستان درحالی صورت می گیرد که پیش از این، ماجرای بازداشت عبد المالک ریگی، سرکرده گروه جند الله که با همکاری نهادهای امنیتی پاکستان اجرایی شد، به بزرگترین افتخار وزارت اطلاعات تبدیل شده و حیدر مصلحی بارها درگفت و گو با رسانه های همسو با دولت از “اقتدار وزارت اطلاعات در آسمان ها” و یا “تسلط فرامنطقه ای وزارت اطلاعات” سخن گفته بود. ادعاهایی که  با اعدام  شتابزده عبدالمالک ریگی، در نهایت منجر به وقوع حادثه تروریستی هفته گذشته شد و اینبار سکوت مطلق وزیر اطلاعات درباره گروه جند الله را در پی داشت.   

هم اکنون و با ناکامی وزارت اطلاعات در مهار گروه جند الله، مقامات نظامی جمهوری اسلامی وارد میدان شده و این بار  به جای ادعاهای تبلیغاتی، جنگ لفظی تندی را با دولت پاکستان آغاز کرده اند.

بنا به گزارش رجا نیوز، سیدحسن فیروز آبادی، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح که به عنوان بالاترین مقام نظامی جمهوری اسلامی شناخته می شود، روز گذشته در اینباره گفته است: “اگر پاکستان مانند سال‌های اخیر در کنترل و منع اقدامات تروریستی در مرزهای خود کوتاهی کند ما از حق مشروع خود استفاده خواهیم کرد”.

او افزوده است: “کشور برادر، پاکستان مورد توجه و تعامل و دوستی جمهوری اسلامی ایران است، اما متاسفانه تروریست‌ها را کنترل و منع نمی‌کند و اتفاقات تروریستی مناطق مرزی پاکستان ما را به بازنگری در مسائل مربوط می‌خواند”.

بنا به گزارش جوان آنلاین، پایگاه خبری وابسته به سپاه، غلامعلی رشید، جانشین فیروزآبادی در ستاد کل نیروهای مسلح نیز روز گذشته در اظهاراتی از “سرکوب تروریست ها در خارج از خاک ایران” سخن گفته است.

او می گوید:” باید این گروهک‌های ضدانقلاب را که در کشورهای همسایه مثل پاکستان ماوا داشته و در آنجا پشتیبانی می‌شوند، در همان خاک پاکستان تعقیب و سرکوب کرد و تنها راه مقابله با این اقدامات همین است”.

او همچنین از توانایی نیروی زمینی سپاه برای انجام عملیات در خاک پاکستان خبر داده و گفته است: “نیروی زمینی سپاه پاسداران توانایی این اقدام را دارد”.

بنا به گزارش خبرگزاری های داخلی، علاوه بر این دو مقام نظامی، محمد پاکپور، فرمانده نیروی زمینی سپاه نیز دیروز به جمع تهدید کنندگان پاکستان پیوست و گفت: “ما می‌دانیم که گروهک‌های تروریستی در پاکستان هستند ولی این گروهک‌ها توسط سرویس‌های امنیتی فرامنطقه‌ای هدایت می‌شوند. درحال حاضر همکاری پاکستان برای مقابله با این گروهک‌های تروریستی خوب نیست”.

سخنان هماهنگ این سه مقام بلندپایه نظامی درباره پاکستان و حتی تهدید این کشور به انجام عملیات نظامی در خاک اش درحالی صورت می گیرد که دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی تا کنون هیچ اقدامی در این زمینه انجام نداده و حتی سفیر پاکستان را با وجود گلایه های مکرر مقامات نظامی به وزارت خارجه احضار نکرده اسست.

در این باره تنها مقام غیر نظامی، کاظم جلالی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی بود که روز گذشته در جمع خبرنگاران و آنطور که خبرگزاری مهر گزارش داده، گفت: “برخی از گروهک های تروریستی در پاکستان حضور دارند و آموزش های لازم را در آن کشور می بینند که باید دستگاه های مربوطه و دستگاه دیپلماسی کشور در این باره اقدامات جدی انجام دهد و صرفا دیپلماسی سفر جواب نمی دهد و بی تردید باید در پاکستان اتمام حجت شود که مراکز آموزشی تروریست ها را دولت پاکستان خود نابود کند”.

وی گفت: “اگر دولت پاکستان خود اقدام به نابود کردن مراکز آموزشی تروریست ها نکند جمهوری اسلامی حق دارد فضا را برای تروریست ها ناامن کند و از امنیت هموطنان خود دفاع کند”.

تحرکات غیر دیپلماتیک  جمهوری اسلامی درباره حادثه تروریستی هفته گذشته در حالی صورت می گیرد که دولت پاکستان و مقامات این کشور تا کنون در برابر اظهارات نظامیان واکنشی نشان نداده اند.