بریدن زبان زندانی؟

سامان رسول پور
سامان رسول پور

هفته با خبر عجیبی آغاز می شود: اعدام ناگهانی 70 زندانی در مشهد. خبری که منابع رسمی نه آن را تایید و نه تکذیب کردند.

محمد شریف، وکیل شیوا نظرآهاری هم گفت که موکلش به “محاربه” متهم شده است و نگرانی خود را از احتمال صدور حکمی سنگین برای این فعال حقوق بشر اعلام کرد و این اظهار نظر، خیلی ها را نگران کرد. خیلی ها؛ همچون زهرا رهنورد که گفت: “ما همه شیوا نظرآهاری هستیم، ما را هم متهم کنید”.

آنطرف تر، زندان اوین باز هم خبرساز بود. نخست اینکه 12 تن از کسانی که هفته پیش اعتصابشان را شکسته بودند، از سلول انفرادی به بند عمومی منتقل شدند. و بعد، کیوان صمیمی اعتصابش را شکست و به همراه بهمن احمدی امویی، عبدالله مومنی از انفرادی به بند عمومی انتقال یافتند. مجید توکلی هم به زندان رجایی شهر تبعید شد.

مصطفی تاج زاده بار دیگر به زندان اوین فراخوانده شد. محمد نوری زاد هم بار دیگر به رهبر جمهوری اسلامی نامه نوشت و چند روز بعد به زندان اوین باز گردانده شد.

همزمان در کردستان، رحیم رشی اعتصاب غذایش به یک ماه رسید. پسر او به روز گفت: “پدرم را شکنجه کرده اند؛ اعتصابش را نمی شکند”. محمد امین آگوشی، زندانی کرد محکوم به اعدام هم دست به اعتصاب غذا زد.

محمد رضا جلایی پور آزاد شد و محبوبه کرمی هم با تودیع وثیقه 500 میلیونی از زندان آزاد شد.

جمعی از زندانیان عقیدتی زندان رجایی خطاب به دادستان تهران نوشتند: “هر چه اندیشیدیم کمتر فهمیدیم که چرا باید اظهار ندامت کنیم و بابت چه چیزی؟”

 آنها همچنین افزودند: “شما ما را نصیحت کردید، اجازه دهید ما نیز به شما و روسایتان انذار دهیم؛ ما به عنوان فرزندان مسلمان ایرانی که در اسارت شما هستیم و زنان و مردانی که در راه آزادی وطنمان از زندان و اعدام ترسی نداریم.به شما و تمام روسا و همکارانتان نصیحت می کنیم بیش از آنکه دیر شود به درگاه خدا توبه کنید، پست های فرمایشی و نمایشی را ترک کنید و به آغوش ملت بازگردید”.

آنسوتر، شماری از شخصیت ها برجسته دنیای هنر و ادبیات از جمله نویسندگان، فیلسوفان، برندگان جایزه نوبل و ستاره‌های هالیوود، با امضای  نامه ای، خواستار تلاش فوری برای نجات جات سکینه محمدی شدند.

هیات نظارت بر مطبوعات هم روزنامه “آسیا” را توقیف و مجوز دو نشریه “سپیدار” و “پرستو” را لغو کرد.

هفته ای که با یک خبر عجیب آغاز شده بود، با یک خبر عجیب هم به پایان رسید: زبان یک زندانی سیاسی را بریدند. سایت های خبری اعلام کردند  بازجویان زندان اوین زبان یک زندانی سیاسی کرد به نام “متین ارجان” را بریده اند و او هم اکنون در وضعیت بسیار وخیمی به سر می برد.

این خبر را هم کسی تایید یا تکذیب نکرد، نکند کاربه اینجا رسیده باشد.