شبکه‌ رسانه‌ای برای زمین زدن دولت

نویسنده
حسین محمدی

» قالیباف: به وادادگی و انفعال لقب عقلانیت داده‌اند

هم‌زمان با انتقاد تلویحی قالیباف از سیاست‌های دولت روحانی و سخنان شریعتمداری درباره “کوتاهی عمر دولت”، علی جنتی، وزیر ارشاد، گفته است که شبکه‌ای رسانه‌ای برای زیمن زدن دولت روحانی ایجاد شده است.

وزیر ارشاد در دیدار با برخی اعضای مجموعه‌های روابط‌عمومی، گفت که “امروز در کشور کسانی تلاش می کنند دولت را زمین بزنند و شکل گیری یک شبکه رسانه ای در کشور برای تخزیب دولت، حکایت از همین امر دارد”.

علی جنتی با انتقاد از این‌که هنوز کشور و دولت درگیر “مباحث پیش‌ پا افتاده” است، اضافه کرده: “همه باید تلاش کنیم در کشور فضای باز فرهنگی و سیاسی ایجاد شود تا همه سلایق بتوانند حرفشان را بزنند بدون این که تخریبی صورت گیرد و یا این که منافع ملی به خطر بیفتد. متاسفانه بسیاری از نقدهایی که صورت می گیرد از جنس تخریب است به طوری که یک “شبکه رسانه ای بر علیه دولت” شکل گرفته که گویا هیچ کاری جز مقابله با دولت ندارد”.

هم‌زمان با سخنان جنتی اما، برخی از اصول‌گرایان انتقادهای خود را از دولت ادامه می‌دهند. حسین شریعتمداری، نماینده ولی‌فقیه در موسسه کیهان، در یک سخنرانی با اشاره تلویحی به دولت روحانی و تغییراتی که در سطح مدیران دولت و دانشگاه‌ها رخ داده، گفت: “جریانی که خیلی عجله دارد یقینا عمر خود را کوتاه می‌داند، اینکه در دانشگاه ها دارند به سرعت مدیر عوض می کنند به خاطر این است که می‌دانند زیر پایشان خالی است و عمر کوتاهی دارند. زیر پای حریف خالی است. یکی از حرکاتی که اینها دنبال می کنند این است که به برخی افراد نزدیک اصولگرایی نزدیک می شوند”.

در تحولی دیگر محمدباقر قالیباف، شهردار تهران و از رقیبان انتخاباتی روحانی، نیز در جمع هادیان سیاسی سپاه پاسداران، درباره سیاست‌های جاری کشور گفت: “مردم باوری را با مردم فریبی، عدالت را با مساوات و اقتصاد مقاومتی را با اقتصاد سیاسی اشتباه گرفتیم و به وادادگی و انفعال، لقب عقلانیت دادیم. این عقلانیت هم اگر باشد، عقلانیت ابزاری و پراگماتیستی است و نه عقلانیت متصل به وحی”.

این برای چندمین بار است که مسوولان دولتی، چنین علیه منتقدان خود جبهه‌گیری می‌کنند. حسن روحانی، رییس دولت یازدهم، تاکنون چندین بار علیه منتقدان موضع‌گیری کرده است.

روحانی ماه گذشته درگفت‌وگوی تلویزیونی خود گفته بود که “اقلیت ناچیزی هستند که از برداشتن تحریم‌ها عصبانی هستند چرا که لطمه می‌خورند. چون از این تحریم‌ها سواستفاده می‌کردند و برخی از تخریب‌هایی که علیه دولت صورت می‌گیرد نیز از این موضوع منشا می‌گیرد”.

 او اضافه کرده بود: “اینکه عده‌ای راه دولت را نپسندند، اشکالی ندارد، نقد کنند. ما از نقد سازنده استقبال می‌کنیم. نقد سازنده لازم است اما عده‌ای اتهام، دروغ‌پردازی، تخریب و هوچی‌گری شروع کرده‌اند. البته هنوز به مقطعی نرسیده‌ایم که لازم بدانم برای مردم توضیح دهم. ما از این مسایل عبور می‌کنیم ولی آنها می‌خواهند دولت را از مسیر خود خارج کنند”.

وی در مراسم افتتاحیه نمایشگاه کتاب هم درباره منتقدان دولت گفته بود: “بدون شناسنامه از دولت انتقاد نکنید. از همه می‌خواهم با شناسنامه حرف بزنند و بگویند به کجا و به کدام جناح وابسته هستند. به نام جناح حرف بزنند نه به نام ملت”.

با این‌ حال سخنان روحانی، با واکنش اصول‌گرایان مواجه شده بود. برای مثال جواد کریمی‌قدوسی، نماینده مجلس و عضو کمیسیون امنیت ملی، در تذکری خطاب به حسن روحانی گفته بود: “در حماسه سیاسی ۲۴ خرداد مردم با رأی خودشان مرکب قوه مجریه را زین کردند و به شما دادند تا سوار مرکب بشوید و به آرمان‌های انقلاب اسلامی با ایستادگی در مقابل زورگویان برسید. جناب آقای روحانی مراقب باشید اگر از اصول و آرمان‌ها عبور کنید آن زین و مرکب را از زیر پای شما خواهند کشید در این صورت نباید قوه مجریه پای خود را از گلیمش درازتر کند که در آن شرایط ملت آن گلیم را از زیر پای شما خواهد کشید”.

نحوه رفتار روحانی با منتقدان دولت خود، در ماه‌های گذشته با انتقاد اصول‌گرایان روبه‌رو شده است. برخی از اصول‌گرایان با اشاره به خط‌مشی دولت روحانی و مقایسه آن با دولت احمدی‌نژاد، گفته‌اند که آزادی‌ها در دولت فعلی نسبت به دولت دهم محدودتر شده است.

از آن جمله می‌توان به محمدعلی رامین، معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد در دولت دهم اشاره کرد که در این‌باره گفت: “هرگونه نقد مذاکرات هسته‌ای در دولت دهم آزاد بوده است اما اکنون به منتقدین اجازه حرف زدن نمی‌دهند آن‌ها را به زندان می‌اندازند”.

اصول‌گرایان پیش از این بارها به انتقاد از محدود شدن آزادی بیان در دولت روحانی پرداخته‌اند. آن‌ها به مواردی چون توقیف نشریات، شکایت دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی از نمایندگان مجلس و صدور دستورالعمل از سوی این شورا برای نشریات اشاره می‌کنند.

دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی از برخی نمایندگان مجلس نظیر جواد کریمی‌قدوسی و مرتضی نبویان و همچنین حسین قدیانی، نویسنده روزنامه‌های کیهان و وطن‌امروز، به اتهام توهین به مقامات مذاکره کننده هسته ای شکایت کرده بود.

علاوه بر شکایت انجام شده، از زمانی که دولت روحانی روی کار آمده، برخی رسانه‌ها و نشریات منتقد نیز دچار توقیف شده‌اند. روزنامه‌های بهار، آسمان از جمله نشریات نزدیک به اصلاح‌طلبان بودند که دراین مدت توقیف شده‌اند. روزنامه‌های نشاط و هم‌میهن نیز با وجود حکم رفع توقیف، امکان انتشار نیافته بودند.

از سوی دیگر دو نشریه اصول‌گرای “۹ دی” و “یالثارات الحسین” از دیگر نشریات توقیف شده در این مدت بوده‌اند. این دو نشریه نزدیک به اصول‌گرایان نیز به دلیل نقد توافق‌نامه ژنو و انتقاد از اعضای دولت، توقیف شدند. گرچه حکم توقیف نشریه “۹ دی” لغو شد و این هفته‌نامه انتشار خود را از سر گرفت.

حتی علی مطهری، نماینده مجلس، که از حامیان دولت روحانی است، در انتقاد از رویه‌ی دولت دراین زمینه، گفته بود: “در دولت گذشته ما مخالف سرسخت بودیم و خیلی حرف‌ها می زدیم. البته آن موقع هم دولت دوبار از من شکایت کرد ولی کلا تحمل آنها بد نبود؛ در مجموع خوب بود. خب این دولت هم منتقدین و مخالفینی دارد. باید بگذاریم حرف هایشان را بزنند و جلوی آنها را نگیریم”.

با این حال حسن روحانی، تمامی این انتقادها را رد می‌کند. وی که زمانی منتقدان توافق ژنو را “بی‌سواد” توصیف کرده بود، درباره منتقدان و مخالفان دولت و امکان نقد دولت خود در نخستین جلسه کابینه در سال جدید چنین گفته بود: “بسیار خوشحالم که امروز انتقاد از دولت سهل و ساده انجام می‌گیرد. سایت‌های منتقدان، برنامه‌های صدا و سیما و روزنامه های آنها هرچه بخواهند می نویسند و می سازند. فکر نمی‌کنم هیچ زمانی اینچنین بدون دغدغه و به راحتی از شخص رییس‌جمهوری، از کار دولت و راه دولت نقد و انتقاد می کردند. ما پذیرای انتقاد هستیم و آن را قبول کرده و مفید و لازم می‌دانیم”.