سردار عسگری کجاست؟

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» گمانه زنی‌های تازه در مورد فرمانده ناپدید شده

یک مجله آمریکایی اخیرا گزارش کرده که علیرضا عسگری معاون سابق وزیر دفاع ایران که سال ۲۰۰۷ در ترکیه ناپدید شد در اختیار سازمان اطلاعات مرکزی ایالات متحده قرار دارد؛ وزارت خارجه آمریکا این گزارش را غیر مسولانه خوانده و مقامات ایرانی هم می‌گویند مکاتبات برای آزادی مقام ناپدید شده جمهوری اسلامی همچنان ادامه دارد.

هفته‌نامه آمریکایی نیوزویک اخیرا در گزارشی خبر داده که علیرضا عسگری، معاون پیشین وزارت دفاع ایران پیشتر در زمان ریاست جمهوری جورج دبلیو بوش به ایالات متحده پناهده شده و در حال حاضر نیز تحت حمایت سیا، سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا قرار دارد و در این کشور زندگی می‌کند.

نیوزویک این اطلاعات را به نقل از کتاب “جاسوس خوب” منتشر کرده؛ کتابی زندگی‌نامه‌ای در مورد رابرت آمس، افسر سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) که در حادثه بمب‌گذاری در سفارت این کشور در بیروت کشته شد.

در جریان این حادثه که سال ۱۹۸۳ در لبنان رخ داد ۶۳ نفر کشته شدند که ۱۷ نفر آنها، از جمله ۷ مامور سیا، آمریکایی بودند. رابرت آمس، آن زمان رئیس دفتر بیروت سازمان سیا بود.

آمریکا علیرضا عسگری را که از جمله شاخص‌ترین چهره‌های امنیتی جمهوری اسلامی در لبنان بود به دست داشتن در حادثه بمب‌گذاری سال ۱۹۸۳ متهم می‌کند.

 

افخم: وضعیت عسگری را پیگیری می‌کنیم

هفته‌نامه آمریکایی نیوزویک اکنون با طرح ادعای حضور عسگری در آمریکا از سیا، سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، درخواست کرده که دستگاه امنیتی آمریکا در این باره توضیح بدهد؛ سیا که معمولا در مورادی از این دست سکوت اختیار می‌کند این بار نیز به درخواست این مجله پاسخ نداده است.

با این حال مری هارف، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، در توییتر شخصی خود ادعاهای جدید در مورد عسگری را تکذیب کرده و آنها را “اتهام‌زنی کور” خوانده که “بدون سند منتشر می‌شوند و غیرمسولانه هستند.”

در واکنش به این اخبار اما،‌ مرضیه افخم سخنگوی وزارت خارجه گفته است: “در همان زمان، نگرانی‌ خود را نسبت به ربوده شدن وی در ترکیه اعلام کردیم. اقداماتی در حوزه‌های مختلف صورت گرفت و نگرانی‌مان را از طریق مکاتبه با مراجع بین‌المللی و به طور مشخص دبیر کل سازمان ملل و کمیته بین‌المللی صلیب سرخ اعلام کردیم.”

سخنگوی وزارت خارجه همچنین از ادامه این پیگیری‌ها خبر داده و گفته است این موضوع از طریق مراجع ذی‌صلاح بین‌المللی دنبال می‌شود و به محض این که اطلاعات مستندی در این باره به دستمان برسد اعلام خواهیم کرد.

 

احمدی مقدم:‌ بعضی‌ در حق عسگری جفا کردن

علیرضا عسگری از فرماندهان سابق ارش سپاه پاسداران انقلاب اسلامی معاون علی شمخانی، وزیر دفاع در دولت محمد خاتمی و دبیر فعلی شورای عالی امنیت ملی، در سال ۲۰۰۷ میلادی زمانی که از دمشق، پایتخت سوریه به ترکیه سفر کرده بود ناپدید شد.

آنزمان گزارش شد که عسگری به ایران برنگشته و با تکیه بر طلاعات محرمانه‌ای که در اختیار داشته، جویای پناهندگی در کشورهای غربی است.

او پیش از معاونت وزارت دفاع، به ماموریت‌های متعدد نظامی و امنیتی برون مرزی جمهوری اسلامی در لبنان اعزام شده بود. ناظران می گویند اطلاعات عسگری از ارتباط جمهوری اسلامی با گروه های سیاسی و نظامی در لبنان و فلسطین برای اسرائیل و آمریکا ارزشمند بود.

 خانواده این مقام پیشین جمهوری اسلامی پیشتر گفته بودند او پیش از آنکه ناپدید شود به کار تجارت مشغول بوده و در زمان ناپدیدی جهت انجام معاملاتی در این زمینه به ترکیه و سوریه سفر کرده بود.

با این حال برخی منابع دیگر هم احتمال اطلاع او از برنامه هسته ای و تسلیحاتی را به عنوان دلیل دیگری بر اهمیت او نزد آمریکا و اسرایل قلمداد کردند.

پرونده علیرضا عسگری از جمله موضوعاتی بوده که از سال ۲۰۰۷ اطلاعات ضد و نقیضی در مورد آن منتشر شده است.

سال ۹۱، اسماعیل احمدی مقدم، فرمانده نیروی انتظامی ایران با تاکید بر “ربوده شدن” عسگری اطمینان داد که شورای عالی امنیت ملی و نهادهای امنیتی ایران این موضوع را تائید می‌کنند اما “متاسفانه برخی افراد هستند که تشکیک ایجاد می‌کنند. “

او این سخنان را در مراسم ششمین سالگرد ربایش علیرضا عسگری بیان کرد که آبان ماه آن سال با عنوان “یار غریب” در باغ موزه دفاع مقدس برگزار شد. احمدی مقدم گفت “رضا عسگری دوستداران زیادی دارد و مظلومیتش بر غربتش می‌چربد. البته بعضی‌ها در حق ایشان جفا کردند.”

احمدی مقدم به حضور امنیتی او در لبنان هم اذعان کرد و گفت: “روزی که وی از فرماندهی سپاه کردستان مستقیما به لبنان رفت، فتنه داخلی بین حزب‌الله و امل اتفاق افتاده و جنگ داخلی صورت گرفته بود و حاج رضا رفت تا این فتنه را مهار کند که موفق هم شد.”

پیش از احمدی مقدم هم، مقامات و رسانه‌های مختلف جمهوری اسلامی بارها فرضیه “ربوده شدن” علیرضا عسگری را مطرح کرده بودند. مقامات دولت وقت، سازمان امنیتی اسرائیل و سازمان‌های اطلاعاتی آلمان و انگلیس را در ربودن این مقام ایرانی و انتقال او به اسرائیل دخیل می‌دانستند.

 

از کردستان تا بیروت

علیرضا عسگری پیش از اعزام به لبنان فرماندهی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در سردشت و مریوان، هر دو از مناطق حساس امنیتی نظامی کردستان و همچنین معاونت عملیات سپاه و فرماندهی سپاه تهران و معاونت بازرسی وزارت دفاع را در کارنامه خود داشت.

سال ۸۹ برخی از نشریات اسرائیلی ادعا کردند که یک زندانی که بر اثر خودشکی در یک زندان امنیتی این کشور احتمالا علیرضا عسگری بوده است.

در پی این گزارشات،‌ وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در نامه به سازمان ملل از اعلام این خبر ابراز نگرانی کرده و این سازمان را مسئول حفظ جان علیرضا اسماعیلی دانست.

اسماعیل احمدی مقدم در سخنان جدید خود، خودداری از عدم پیگیری سرنوشت علیرضا عسگری توسط مقام های جمهوری اسلامی را خلاف “انصاف” دانسته بود. فرمانده ناجا این سخنان را یک سال پس از انتقاد زیبا احمدی، همسر علیرضا عسگیری بیان کرد که گفته بود “وضعیت همسرش به صورت جدی پیگیری نمی‌شود.”