آمادگی دولت برای صادرات گاز به اروپا

نویسنده
حسین محمدی

» بی اعتنایی به اعتراض شریعتمداری

هم‌زمان با اظهارنظرهای مختلف درباره امکان صدور گاز ایران به اروپا٬ علی لاریجانی و یک عضو کمیسیون انرژی مجلس در اظهارنظرهای جداگانه‌ای٬ از این مساله به عنوان یکی از راه‌های مدنظر جمهوری‌اسلامی نام برده‌اند.

علی لاریجانی٬ رییس مجلس نهم٬ در دیدار با رییس مجلس اسلوونی٬ گفت که “جمهوری اسلامی ایران در راستای توسعه روابط تجاری و اقتصادی خود آمادگی انتقال گاز به کشورهای اروپایی از جمله اسلوونی را دارد”.

این سخنان لاریجانی هم‌زمان شده است با اظهارنظر علی مروی٬ عضو هیات‌رییسه کمیسیون انرژی مجلس٬ که به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: “بحث صادرات گاز ایران به اروپا یکی از گزینه‌های جدی ماست و در حال حاضر هم پیگیر هستیم و امیدواریم با فراهم شدن شرایط، این اتفاق رخ دهد”.

بحث امکان صادرات گاز از ایران به اروپا٬ پس از آن مطرح شد که روسیه اتحادیه اروپا را تهدید کرد که صادرات گاز خود به این اتحادیه را قطع خواهد کرد. مساله‌ای که به گفته مروی جدی نیست: “این تهدیدات اثرگذاری جدی نخواهد داشت وبه زودی با هم کنار آمده و سازش خواهند کرد”.

هفته گذشته بیژن زنگنه٬ وزیر نفت٬ خبر از آن داده بود که با بهره‌برداری از فازهای جدید پارس جنوبی، ایران از سال آینده گاز کافی برای صادرات خواهد داشت و می تواند بخشی از گاز اروپا را تامین کند.

این سخنان زنگنه اما واکنش‌هایی را نیز در پی داشت. از جمله حسین شریعتمداری٬ نماینده رهبر در موسسه کیهان  نوشت: “طی چند هفته اخیر بارها شاهد بوده‌ایم برخی از دولتمردان محترم در مصاحبه‌های داخلی و خارجی خود اعلام کرده‌اند که «ایران برای صدورگاز به اروپا آمادگی دارد»! یعنی به زعم آنان، ایران آماده است با صدور گاز به اروپا، کشورهای اروپایی را از بحرانی که به‌علت قطع صادرات گاز روسیه با آن روبرو شده‌اند، نجات بدهد! این پیشنهادها چه مفهومی غیر از باز گذاشتن دست دشمن برای ادامه وحشی‌گری علیه مردم کشورمان دارد؟”

مدیر کیهان در این نوشته که هیچ انعکاسی در ایران و بیرون از ایران نیافت تاکید کرده بود که سیاست برخی دولتمردان “یعنی  تلاش به منظور برداشتن مانع از سر راه تانک‌های دشمن و باز کردن راه آنها برای تخریب سنگرهای خودی و تجاوز به حریم میهن اسلامی و مردم آن! خوشبینانه‌ترین برداشت درباره آنها، این است که کمترین و ابتدایی‌ترین شایستگی و لیاقت را برای حضور در مسئولیت‌های کنونی ندارند! و ادامه حضورشان در مسئولیت آب ریختن به آسیاب دشمن است”.

در واکنش به این یادداشت شریعتمداری٬ حسام‌الدین آشنا٬ مشاور حسن روحانی٬ در صفحه فیس‌بوک خود نوشت: “نوشته اخیر جناب آقای شریعتمداری بسیار مهم تر از آن است که پنداشته می شود. این نوشته رمز گشایی می کند از تاریخ راهبردی ایران حداقل از سال ۱۳۸۴”.

با وجود این انتقادها٬ بسیاری از مسوولان جمهوری‌اسلامی٬  گفته‌اند که ایران آمادگی صدور گاز به اروپا را دارد.

عزیز الله رمضانی٬ مدیر امور بین الملل شرکت ملی گاز٬ در همین زمینه گفته بود که “در حال حاضر سیاست صادرات گاز به کشورهای مختلف از جمله کشورهای اروپایی در دستور کار ایران قرار دارد”.

ایران دارای دومین ذخیره بزرگ گاز جهان است٬ اما به دلیل تحریم‌ها امکان صدور این گاز و توسعه پالایشگاه‌های خود را ندارد. در حاضر تنها مشتری عمده گاز ایران ترکیه است.