چرخندگان و رفراندوم

ابراهیم نبوی
ابراهیم نبوی

نمی دانم چرا هر وقت اسم الهام چرخنده می آید یادهمان خانمی می افتم که شوهرش می خواست بچه دار شود و بالاخره مجبور شد بچرخد. البته چرخش همیشه ممکن است منجر به رویش نشود، ممکن است منجر به ریزش شود، ولی برای من جالب است که چطوری است این امت شهیدپرور که با یکی مثل جعفر پناهی یا رخشان بنی اعتماد که احتمالا تنها جرم زندگی شان این است که فیلم ساختند، نمی توانند راه بیایند، عدل برمی گردند با کسانی به عنوان حر بن یزید ریاحی رفیق می شوند که طرف تا حالا سر هفت تا امام را بریده. یک خلاف بزرگ شده بود زمانی شاخص فیلمسازان مسلمان و آن یکی که اند خلاف بود، شد منتقد سینمایی جمهوری اسلامی. الهام جان هم که چرخید هولوپی افتاد توی بغل مجلس. همان مجلسی که دیروز صبح به مطهری اجازه حرف زدن نداد، دیروز ظهر اعلام کرد چهار تا وزیر را برای استیضاح احضار کرده و نمایندگان اگر این وزرا به مجلس نیایند و استیضاح نشوند، تحصن می کنند و بعد هم ممکن است اعتصاب غذا بکنند. عصر همان روز هم همه نمایندگان خشن مجلس خواهر چرخنده را در حال چرخیدن به مجلس دعوت کردند و آقای سالک و بقیه با او مذاکره کردند. بعدش هم هم عده ای از نمایندگان مجلس از الهام چرخنده تقدیر کردند. سالک از چرخنده خواست تا با “غواصی در عرصه دین تلاش کند مسائل دینی را با استناد به روایات و آیات روایت کند.” حالا اینکه با همان چادر باید غواصی کند و تا چه حد زیرآبی برود، یا می تواند بیکینی با چادر بپوشد داستان دیگری است. در این دیدار، بیژن نوباوه گفت: “مشکلاتی که برای شما پیش می آید امتحان الهی است.” یعنی الآن خداوند دقیقا دارد همان کارهایی را که با حضرت ابراهیم و موسی و ابوذر و سلمان و بقیه می کرد با الهام می کند، منتهی آنها زیاد نمی چرخیدند، ولی این یکی دائم در حال چرخیدن است. خانم چرخنده هم ضمن تشکر از حمایت نمایندگان مجلس از خودش تلویحا ابراز داشت که شوهر سابقش عکس های بی ناموسی او را در اینترنت منتشر می کند. نمایندگان مجلس هم پشت دست شان را گاز گرفتند و گفتند الهی خیر از جوونیش نبینه و با سرعت رفتند توی اینترنت که ببینند این عکس ها چه شکلی هستند. دادستان کل و سربازان امام زمان هم مامور پیگیری شوهر مربوطه شده اند. منتها توضیح ندادند سیگار را هم جلو دوربین شوهر مربوطه دهان الهام گذاشت یا یکی دیگر.

 

رفع حصر به نفع کشور نیست

مجلس دیروز شاهد خین و خین ریزی بود. علی مطهری که در طول ماههای اخیر نشان داده که بدنش دچار خارش شدیدی است و نمایندگان مجلس هم بدشان نمی آید هر از گاهی یا هر از ماهی یکبار با سمباده او را صیقل بدهند، دیروزبار دیگر در مورد حصر موسوی و کروبی حرف زد و اعلام کرد که حصر آنها به زیان کشور است. نمایندگان محترم مجلس هم که خیلی آدمهای باشعور و فهمیده ای هستند، دست به دست هم دادند و تصمیم گرفتند این جرثومه فساد را در نطفه یعنی در حین سخنرانی خفه کنند. عده ای از آنها بلافاصله جمع شدند دور تریبون و شروع کردند به دادن شعار “مرگ بر فتنه گر” و “مرگ بر منافق” عده ای یقه طرف را گرفتند که او را از پشت میکروفون بیاورند پائین و او هم محکم چسبیده بود به میکروفون و از پشت آن تکان نمی خورد. بعد هم صحنه جدال حق علیه باطل در مجلس تبدیل به صحنه جنگ سوم جهانی شد و بین فتح الله حسینی و اکبریان دعوا پیش آمد که همدیگر را کتک زدند. چهار نماینده هم شعار مرگ بر فتنه گر می دادند تا او را بکشند پائین و نگذارند سخنرانی کند، عده ای هم می خواستند متن نطق پیش از دستورش را پاره کنند، به دلیل فشارهای بیش از حد علی مطهری افتاد زمین و دستش زخمی شد، کوچک زاده و حسینیان می خواستند گازش بگیرند ولی کوهکن و رسائی پیشنهاد کردند با سنگ به او حمله شود. عده دیگری از اعضای جبهه پایداری معتقد بودند که بهترین وسیله منطقی برای جلوگیری از حرف زدن او، بیل است و اگر بیل داشته باشند، هم می توانند با آن به سرش بکوبند و سیاست سکوت اجرا شود، یا با بیل خاک روی او بریزند که امنیت کشور کاملا رعایت شود. در همین حال آقای حداد عادل که نگران بود مبادا فحش ها به زبان ترکی یا عربی گفته شود و به پارسی سره نباشد اعلام کرد که : “رفع حصر به نفع کشور نیست.” یعنی بهتر است که موسوی و کروبی تا آخر عمر همین طوری توی حصر بمانند چون از نظر ادبی و علمی هم بهتر است. قوه قضائیه هم اعلام کرد که: “حصر مجازات نیست.” و در واقع این قوه برای اینکه به موسوی و کروبی جایزه بدهد، آنها را در خانه شان زندانی کرده و این یک اتفاق موقت است و به محض اینکه آنها بمیرند، حصر تمام می شود و می توان آنها را به قبرستان برد و دفن کرد و اصلا حصر چیز خاصی نیست. البته این دلایل قوه قضائیه از سوی آگاهان مورد توجه بسیاری قرار گرفت، اما آن چیزی که بیشتر مورد توجه قرار گرفت، حرف های حدادعادل بود که معتقد بود “رفع حصر به نفع کشور نیست.” به این دلایل:

یک، اگر حصر موسوی و کروبی تمام شود، آنها می توانند از خانه شان بیرون بروند و ممکن است عده ای از این موضوع خوشحال بشوند و اصولا در چنین وضعیتی خوشحال شدن عده ای از مردم فاجعه تلخی است.

دو، در صورت پایان حصر، جمهوری اسلامی مجبور است یا آنها را محاکمه کند یا آزاد کند، اگر محاکمه کند که یک کار قانونی کرده و این به آن معنی است که جمهوری اسلامی مجبور است بقیه کارهایش را هم قانونی انجام دهد و این باعث از بین رفتن جمهوری اسلامی می شود، و اگر هم آنها را آزاد کند که آن وقت ممکن است عده ای بگویند که حکومت باید بیگناهان دیگری را هم آزاد کند که این با اساس رهبری و اسلام تضاد دارد.

سه، در صورت آزادی موسوی و کروبی بخشی از فشارهای جهانی و داخلی در ایران کاهش می یابد و در حالتی که حکومت به این فشارها عادت کرده، از بین رفتن آن ممکن است تعادل حکومت را به هم بزند و تا بیایند دوباره یک فشار جدید ایجاد کنند، ممکن است مدتی طول بکشد، پس بهتر است همین طوری حصر ادامه پیدا کند.

حداد عادل بعد از ارائه این دلایل نگاهی به حضار کرد و گفت هیچ وقتی فکر می کردید من برخلاف ظاهرم این همه آدم باشعور و جالبی باشم؟ این شعور به خاطر علاقه و تعهدی بود که به مرتضی مطهری دارم و بعد از مرگ او بود که اعلام کردم شاگردش بوده ام و به هر جا که رسیدم به همین خاطر بود تا زمانی که دخترم را موفق شدم به خانه آقازاده اکبر فرستادم و دیگر تعهدی احساس نکردم وجدان هم که اصولا از پیش …

 

لاین، واتس آپ، تانگو

البته من هم به تانگو علاقه دارم، هم به واتس آپ و هم به لاین، یعنی کلا معتقدم از همین ها هر چه بیشتر بدهند بهتر است. البته تا حالا از آنها استفاده نکردم، ولی فرقی نمی کند، چون تجربه دارم که اکثر چیزهایی که من استفاده نکردم خوب است. ظاهرا گفته شده که این سه تا فعلا قطع شده، البته معاون وزارت مخابرات از قطع شدن این سه تا ابراز بی خبری کرده ولی گفته که اگر هر چیزی قطع بشود، از جمله وایبر قطع شدنش برای کمک به توسعه تکنولوژیک کشور است. یعنی طرف که مسئول واتس آپ و لاین کشور است، در جریان نیست که اینها قطع شده یا نه، ولی اگر قطع شده باشد به نظر ایشان بخاطر توسعه تکنولوژی است. اگر قطع نشده باشد هم بخاطر استفاده از تکنولوژی های جدید است. آقای پورمحمدی که چون وزیر دادگستری است و کارش به واتس آپ و سیم و مخابرات و موج و این چیزها خیلی نزدیکتر از معاون وزارت مخابرات است، گفته که “درباره فیلترینگ سه نرم افزار لاین و واتس آپ و تانگو هنوز تصمیمی نگرفتیم” یعنی هنوز تصمیم نگرفتند این سه تا قطع شده اند، اگر تصمیم گرفته بودند که الآن کل اینترنت منفجر شده بود. یعنی در واقع یکی از نمایندگان مجلس که از وزارت مخابرات بیشتر از وزیرش خبر ئدارد، و عضو شورای مصادیق مجرمانه است، گفته بود که موضوع وایبر و لاین و تانگو در شورا مطرح شد و رای گیری شد و همه مخالفت کردند ولی بعد از جلسه قوه قضائیه خودش این سه تا را قطع کرد. فعلا بناشده قطع باشد تا تصمیم بگیرند، یعنی تصمیم گرفتند، ولی اینقدر باید تصمیم بگیرند تا قطع شود. بگو اصلا چرا شما تصمیم می گیرید. این داروخانه نفت ندارد، شما بشاش برو، چرا سئوال می کنی؟

 

عملیات انتحاری و شارلی ابدو

ماجرای شارلی ابدو را فرانسوی ها خوب جمعش کردند. اندازه واکنش به شکلی شد که در جهان اثر خوبی گذاشت، البته داستان به این سادگی ها هم نیست، این خریت افتاده به جان گروهی و فعلا ادامه خواهد داشت. جمعیت عظیمی با حضور چهل نفر از رهبران جهان از جمله کامرون و مرکل و نتانیاهو و خیلی های دیگر در پاریس جمع شدند و بزرگداشت شاربونیه و دیگر قربانیان از اتفاق را برگزار کردند. خامنه ای هم که عین مستمع آزادهای مدارس قدیمی، اصلا نه کسی داخل شاگرد حسابش می کند و نه عین خیالش است، این عملیات را محکوم نکرد و در عوض در یک سخنرانی اعلام کرد که: “دشمن می خواهد که مسلمانان و کشورهای اسلامی را به جان هم بیاندازد.” بگو آخر دشمن برای چی باید این کار را بکند؟ خود جمهوری اسلامی هفته وحدت برگزار کرده و اجازه خواندن نماز جماعت به مهم ترین روحانی سنی کشور نداده، و باعث شده دعوا میان اهل سنت و امت ویزویز شیعیان بالا بگیرد، بعد می گویند جهانیان می خواهند مسلمانان را به جان هم بیاندازند. فرانسوی ها که خودشان می دانند این حیوانات آدمکش مسلمان بودند، به روی خودشان نیاوردند و در همان جمله اول اولاند اعلام کرد ما اینها را به حساب این نوع مسلمانها نمی گذاریم. یعنی تنها کسانی که مسلمانها را به جان هم می اندازند، خود مسلمانها هستند، تنها کسی هم که می خواهد اسلام را از بین ببرد خود این نوع مسلمانها هستند که با بی شعوری و بلاهت شان این کار را می کنند. تا حالا منفجر می کردند و ترور می کردند، از چند سال قبل عملیات انتحاری می کنند. یک آدم کم عقل آماده فریب خوردن را پیدا می کنند به او بمب می بندند و منفجرش می کنند تا به بقیه لطمه بزنند. البته این تا دیروز بود، دیروز که در نیجریه یک دختر ده ساله الکی الکی رفته توی بازار و خودش را منفجر کرده، بدون اینکه به جایی لطمه بزند، این ها دیوانه اند انگار. حالا همه اینها را داشته باش، می بینی همه اینها جمع شده و نتیجه اش این شده که روزنامه جمهوری اسلامی نوشته است که: “غربی ها به اسلام ناب محمدی روی می آورند.” یعنی با همه این کارهای قشنگ قشنگ که داریم مرتکب می شویم، هر کسی به اسلام ناب محمدی ایمان نیاورد خر است. یعنی در واقع الآن حجت بر همه تمام است و به برخی دلایل زیر تمام دنیا دارد به اسلام ناب محمدی اعتقاد پیدا می کند و روی می آورد، می گوئید نه، این هم دلایلش:

یک، در دنیای اسلام هر روز یک بوکوحرامی، القاعده ای، داعشی، تکفیری، سازمان جهادی مثل قارچ کشف می شود که یکی شان می خواهد به صدر اسلام برگردد، یکی می خواهد به توفان نوح برگردد، یکی مثل مرغ آدم سر می برد، یکی برده داری را می خواهد احیا کند، یکی دیگر دوست دارد همه مثل آدم و حوا به جنگل برگردند و بروند بالای درخت. خوب! غربی های محروم دلشان می خواهد و دوست دارند این چیزها را تجربه کنند.

دو، در دنیای اسلام هم فقر وجود دارد، هم بی سوادی، هم آزادی نیست، هم برابری نیست، هم ناامنی هست، هم زنان حرمت ندارند، هم کسی حق حرف زدن ندارد، هم قانون وجود ندارد، هم کسی برای کارهایش فکر نمی کند، این همه چیزهای زیبا را چطوری غربی ها ببینند و دلشان نخواهد؟ بالاخره آنها هم انسان اند، درست است که غربی هستند، ولی بازهم تا حدی انسان هستند، دلشان می خواهد پیشرفت کنند. همین می شود که هی دوست دارند اسلام بیاورند.